Interview: Nate Fox over inFAMOUS 2

infamous header

Na een korte hands-on met Sucker Punchs nieuwe game inFAMOUS 2 was er de gelegenheid om enkele vragen te stellen aan game director Nate Fox. Nate Fox werkt al een jaar of twaalf bij Sucker Punch en heeft meegewerkt aan alle games die de studio gemaakt heeft, waaronder het allereerste Rocket: Robot on Wheels en de Sly Cooper-games. Voor inFAMOUS 2 is hij de game director.

inFAMOUS 2 is het directe vervolg op inFAMOUS 1. In de eerste game draait het om de ontwikkeling van Cole als superheld en de daarbij behorende krachten. In het tweede deel van de game draait het om Cole's strijd tegen 'The Beast'. Het spel is een actie game waarin je in de huid van Cole kruipt en met electriciteit als wapen de keuze moet maken om het goede, danwel het slechte pad op te gaan.

Nate, zou je je voor willen stellen en vertellen wat je precies doet bij Sucker Punch?
Mijn naam is Nate Fox en ik ben de game director voor inFAMOUS 2. Ik ben een soort lead designer en zorg ervoor dat het verhaal goed loopt en de dialogen daar goed op aansluiten. Ik besluit welke missies er in de game komen en hoe de stad waar het spel zich afspeelt eruit komt te zien. Maar eigenlijk strijk ik vooral de eer op van het werk dat andere mensen doen. Ik organiseer en beoordeel wat andere mensen doen en dan zeg ik "Ja, laten we dat doen" of "Nee, dit is een slecht idee".

inFAMOUS 2 gaat verder waar de eerste inFAMOUS-game stopte. De savegame van de eerste game zal ook gebruikt kunnen worden in deze nieuwe game. In welke vorm zal dit zijn?
In inFAMOUS 2 zal je gevraagd worden of je door wilt gaan met je goede of slechte verhaal uit inFAMOUS 1. Als je dat doet krijg je bonussen voor het verder spelen, maar als je geen ervaring hebt met de serie kun je ook gewoon een nieuwe game opstarten, dat is geen probleem. Je krijgt voor het verder gaan met je savegame vooral veel experience points en een grote karma boost die reflecteert wat je in de eerste game hebt behaald.

Het verhaal was in de eerste inFAMOUS erg belangrijk. Is deze game ook goed speelbaar voor nieuwe spelers die deze eerste game niet hebben gespeeld?
Absoluut! We hopen dat spelers die de eerste game niet gespeeld hebben deze game zien en denken van "Hey, dit ziet er leuk uit". We hebben het erg gemakkelijk gemaakt voor mensen die niet bekend zijn met de serie om met deze game in te stappen. We leggen uit wat er in de eerste game is gebeurd zodat het verhaal niet erg verwarrend is en we leren mensen hoe ze hun krachten moeten gebruiken op manieren waarbij ze niet eens doorhebben dat het een tutorial is. Mensen die een platinum trophy hebben voor de eerste game zullen al weten hoe het spel werkt en alle moves kennen, dus voor hen zijn alle moves direct beschikbaar en is een tutorial niet nodig. Zij zullen starten in de game terwijl ze precies weten wat er aan de hand is.

infamous

Zijn alle moves direct beschikbaar of een beperkt aantal?
Je begint inFAMOUS 2 niet met alle krachten, maar wel met alle leuke krachten, zoals grinden over powerlines en door de lucht zweven. In inFAMOUS 2 begin je met deze krachten zodat je je direct de baas over de stad kunt voelen en je snel kunt verplaatsen. Je kunt vijanden opblazen met elektrische granaten omdat het leuk is en dit er voor zorgt dat je je een echte superheld voelt. We wilden dat je dat gevoel gelijk aan het begin van de game al kreeg.

Kun je deze krachten in deze game opnieuw upgraden?
Absoluut. Cole heeft in totaal ongeveer zestig krachten en de krachten worden beter als je beter wordt. We wilden ervoor zorgen dat spelers altijd nieuwe krachten krijgen, maar dat ook de oude krachten verder geüpgraded worden zodat ze beter of anders gebruikt kunnen worden en je nieuwe mogelijkheden krijgt. Je krijgt de beschikking over een soort schakelaar waarmee je bijvoorbeeld een kinetische puls kunt veranderen in een aantal verschillende vormen zoals een lange afstandspuls die verder gaat, een die mensen naar je toe kan trekken, een die mensen langer in de lucht houdt etc. Welke vorm van de puls je gebruikt hangt af van je speelstijl en je kunt Cole dus naar je eigen wensen ontwikkelen.

Als je de game start met zoveel krachten, is het spel dan niet veel te simpel?
Het spel is niet te makkelijk, omdat de sterkte van de vijanden wordt aangepast aan de krachten die je hebt. Je zult zien dat je in inFAMOUS 2 veel meer vijanden tegenkomt die je van je af moet weren, omdat Cole in dit tweede deel veel krachtiger is dan in het eerste deel.

infamous

De eerste inFAMOUS-game had een grote onthulling aan het eind die ervoor zorgde dat je anders naar de gehele game ging kijken. In hoeverre is een dergelijke plottwist ook in dit tweede deel aanwezig of is er op een andere manier voor gezorgd dat het verhaal uit de game hetzelfde niveau heeft?
inFAMOUS 2
is een cinematische game welke ook zeker plottwists bevat. Ik vond deze in de eerste game geweldig en ook in deze opvolger zijn ze aanwezig. Ik wil niet zeggen wat voor plottwists, maar dezelfde mensen die verantwoordelijk waren voor het verhaal van inFAMOUS 1 zijn verantwoordelijk voor het verhaal van inFAMOUS 2, dus je kunt plottwists verwachten van een soortgelijk niveau.

Het spel speelt zich af in New Marais. Dit is een game-vertaling van de stad New Orleans. Waarom is voor deze stad gekozen, en in hoeverre is de stad herkenbaar als zijnde New Orleans?
Om eerlijk te zijn, ik heb New Orleans voorgesteld omdat mijn vader daar is opgegroeid en ik als kind altijd verhalen over de stad hoorde. Verhalen zoals dat je niet bij de rivier moest komen want daar is het gevaarlijk. Vanuit het moeras komen krokodillen soms de stad in en in het Franse deel van de stad spookt het. De stad heeft veel verschillende en interessante kanten en is daarom erg geschikt voor een superheldenverhaal. En de architectuur is geweldig. Cole kan overal op klimmen met een prachtig uitzicht. Als je je deze game voorstelt in een stad vol met glazen gebouwen dan is dat gewoon niet zo spannend en sfeervol. Als Europeaan ben je waarschijnlijk gewend om mooie oude gebouwen te zien, maar in de V.S. zijn die veel minder aanwezig. New Orleans is onze mooie oude en architectonisch geweldige stad. Onze enige. En we hebben bijna als slaven gewerkt om de stad na te bouwen voor in de game. Er zijn veel dingen in New Marais die niet in het echte New Orleans te vinden zijn. Deze zitten in de game om wat meer variatie aan plaatsen en omgevingen te bieden voor interessante gameplay. Er is bijvoorbeeld een enorm verkeersknooppunt in New Marais, maar deze staat niet in New Orleans. Dit zorgt voor toffe gevechten met bruggen die over elkaar heen gaan en elkaar kruizen.

infamous

Zeke speelde in het eerste deel al een belangrijke rol, maar zal in deze game nog belangrijker worden. Op welke manier precies?
Zeke is enorm behulpzaam qua informatievoorziening. Hij voorziet Cole van allerlei nieuws, maar ook zijn nieuwe combatwapen ‘AMP' is Zeke's toevoeging. Er zijn meerdere belangrijke dingen die in het plot gebeuren rondom Zeke. Je moet begrijpen dat Zeke in dit tweede deel probeert goed te maken wat hij in het eerste deel verkeerd deed. In inFAMOUS 1 verraadde hij Cole en in dit tweede deel probeert hij wanhopig het vertrouwen van Cole terug te winnen. Hier doet hij erg zijn best voor. Gedurende het spel komen de twee vrienden steeds dichter tot elkaar om op een gegeven moment weer zij aan zij te strijden.

Waarom is inFAMOUS 2 toffer dan inFAMOUS 1?
We hebben geprobeerd om alles in de game te verbeteren. Animaties, powers, belichtingen, explosies, maar tegelijkertijd niets wat leuk was in de eerste game eruit te laten. Het tweede deel is dus nóg mooier en leuker!

Jullie studio heet Sucker Punch, en toevallig draaide laatst de gelijknamige film in de bioscoop. Heb je deze film gezien? Wat vond je ervan?
Sucker Punch de gamestudio en Sucker Punch de film staan compleet los van elkaar, dat even voor de duidelijkheid. De film zag er erg tof uit, maar ik vond het verhaal niet zo sterk. Ondanks dat heb me wel goed vermaakt met het kijken naar de film en dat is meer dan ik kan zeggen over veel andere films. En de film heeft natuurlijk een fantastische naam!

inFAMOUS 2 verschijnt 8 juni 2011 exclusief voor PlayStation 3. Een verse preview van de game kun je hier lezen.