inFAMOUS 2
inFAMOUS 2 verschijnt 8 juni 2011 exclusief voor PlayStation 3
inFAMOUS is een game die eigenlijk te weinig aandacht heeft
gekregen. Vraag naar goede games voor de PlayStation 3 en iedereen komt
aanzetten met Uncharted, Killzone en God of War, terwijl inFAMOUS ook
zeker een plaats in die lijst verdient. Ik heb genoten van het eerste
deel, waar ik zelfs mijn enige platinum trophy ooit voor heb gehaald! De
demo op de GamesCom heb ik helemaal doorgespeeld en toen de uitnodiging
kwam om inFAMOUS 2 te gaan bekijken stond ik dus ook vooraan, zelfs al
was het op vrijdagochtend vroeg.
In inFAMOUS speel je Cole McGrawth, een fietskoerier die na het afleveren van een explosief pakketje opeens superkrachten heeft gekregen. Hij kan stroom gebruiken als wapen en gebruik maken van bijvoorbeeld stroomkabels om snel van A naar B te komen. Het eerste deel uit de serie doet uit de doeken waar de nieuwe superheld of superschurk Cole precies ontstaan is. Dit tweede deel gaat verder met het verhaal waarin Cole de underdog wordt en zijn best moet doen om een gigantisch monster te gaan verslaan.
New Marais
Het
verhaal speelt zich af in New Marais. Dit is een game-versie van New
Orleans. De stad is niet precies nagebouwd, maar invloeden uit de stad
zijn wel in de game terug te vinden. Met name op het gebied van
architectuur is het een mooie stad met veel Franse invloeden en
bordessen zoals je die ook vaak in films over dat gebied ziet. Daarnaast
is het ook een erg diverse stad. Om de stad heen liggen namelijk
verschillende gevaarlijke moerassen die weer een ander sort gameplay
bieden, vergelijkbaar met de rioollevels uit het eerste deel.
Het spel lijkt een direct vervolg te zijn op het eerste deel. Niet zozeer qua looks, want die zijn duidelijk opgepoetst, maar vooral qua speelstijl, krachten en vijanden. Je begint met de belangrijkste krachten waar je in de vorige game mee geëindigd was. Je kunt dus direct langs een gebouw omhoog klimmen en over stroomkabels naar een volgend gebouw grinden of over een afgrond heen vliegen door middel van stuwkracht. Naast deze basiskrachten komen er nog veel nieuwe krachten bij en kun je krachten upgraden. In totaal zul je zo'n zestig verschillende moves hebben waarmee je vijanden kunt verslaan. Dit is ook wel nodig, want de vijanden zijn een stuk pittiger geworden en vereisen soms een speciale aanpak. Daarnaast bevat dit spel meer eindbazen. Had je in de vorige game soms een bus die je moest stoppen en in elk stadsdeel een eindbaas, deze keer krijg je in plaats daarvan gigantische monsters voorgeschoteld die makkelijk een kleine flat groot zijn.
Kuo vs Nix
Hoe je
een bepaalde missie oplost is nog steeds je eigen keuze. Je hebt een
soort geweten in de vorm van twee dames die je proberen in te palmen
zodat je aan hun kant gaat staan, vergelijkbaar met een engeltje en een
duiveltje maar dan in menselijke vorm. De een wil bijvoorbeeld dat je
agenten uit een bus bevrijdt en daarmee het politiebureau verovert,
terwijl de ander veel liever ziet dat je de bus gewoon in het
politiebureau gooit. Met (grote) voorwerpen kunnen gooien is namelijk
ook één van de nieuwe krachten die je kunt vrijspelen in de game, en
een erg toffe! Beide sidekicks hebben ook hun eigen speciale krachten. De NSA-agente Kuo heeft speciale ijskrachten en de duistere Nix kan dingen doen met vuur.
Afhankelijk van het pad dat je kiest kun je van één van hen de krachten
overnemen. Wie je precies helpt is je eigen keuze, maar dit heeft veel
invloed op de gameplay. Jouw eigen persoonlijkheid verandert, net als
het gemoed van de mensen om je heen. Ben je goed dan krijg je fans en
hulp, ben je slecht dan word je bekogeld en uitgejoeld. Ondanks dat je
als goed persoon hulp krijgt, is goed zijn wel een stuk lastiger omdat je
dan moet proberen de omstanders, die natuurlijk altijd in de weg lopen,
niet te verwonden. De krachten die je vrij kunt spelen zijn dan ook nauwkeurig . Ga je daarentegen het slechte pad op dan krijg je krachten die
vooral heel veel random chaos veroorzaken, zonder rekening te houden met
onschuldige slachtoffers. Bepaalde missies zijn ook enkel zichtbaar op
de kaart als je goed of slecht bent. Je kunt wisselen in de game, maar
op een bepaald moment moet je een definitieve keuze gaan maken en het
spel heeft ook twee compleet verschillende eindes. Karma is dus enorm belangrijk in de game.
Het verhaal wordt aan elkaar geregen door verschillende cutscenes tussendoor welke soms echte filmpjes zijn, maar regelmatig ook meer een strip-achtige look hebben. Daarnaast praat Cole ook tijdens het spelen regelmatig en zal hij discussies voeren met beide dames. Net als de vorige game is ook deze game volledig gelocaliseerd. Dit betekent dat het spel geheel Nederlands gesproken is en Nederlandse schermteksten heeft. Sony heeft echter wel geleerd van de kritiek die ze kregen omdat het eerste deel enkel na het downloaden van een patch in het Engels te spleen was, dus de game bevat deze keer óók standaard gewoon de Engelse taal.
Custom missies
Hoewel
inFAMOUS een verhaal gedreven game is, is het tegelijkertijd een spel
dat nooit eindigt. Het eerste deel bevatte 99 missies, maar dit tweede
deel bevat een onbeperkt aantal missies doordat iedereen eigen missies
kan maken. Dit is tegelijkertijd ook de grootste verandering ten
opzichte van het eerste deel. Hoewel er geen custom-made missies
gespeeld konden worden en ook de missie-creator niet beschikbaar was in
de demo is wel verteld dat iedereen met de speciale tool aan de slag kan
en je redelijk simpel een eigen missie in elkaar kunt draaien. Hierbij
kun je kiezen uit verschillende doelen zoals verdedigen, iemand
begeleiden, iets zoeken en vernietigen of simpelweg overleven. Door de
verschillende missies en de verschillende mogelijkheden in deze missies
krijg je een brede variatie aan genres. Er zijn bijvoorbeeld
platformmissies die puur om behendigheid draaien, maar in schietmissies
is het juist weer belangrijk om goed te mikken. Er zijn enorm veel
mogelijkheden en in de bèta zijn bijvoorbeeld al geheugengames en een Space Invaders-kloon gemaakt. Developer Sucker Punch zal regelmatig goed
gewaardeerde missies uitlichten in de game. In de mini-map zijn
overigens alle missies in het spel aangegeven. Sucker Punchs eigen
missies zijn herkenbaar aan de witte stippen, en missies die door users
gemaakt zijn hebben groene stippen.
Conclusie
Met een platinum trophy in mijn zak voor inFAMOUS moge het wel duidelijk zijn dat ik uit kijk naar inFAMOUS 2. Het spel
biedt hetzelfde gevoel als het origineel, ook al speelt het zich af in
een andere stad met andere vijanden. De riolen uit het eerste deel zijn
vervangen door moerassen en verder is er een blik aan grote monsters
open getrokken, maar daar blijft het ook wel bij. inFAMOUS 2 gaf mij
vooral het idee dat ik een uitbreiding van het eerste deel speelde in
plaats van een heel nieuw deel. Het verhaal en de missie creator zullen
het verschil moeten gaan maken en helaas zijn dat juist de twee dingen
die we pas in de uiteindelijke game zullen gaan zien. De game heeft in
ieder geval potentie en mocht je deel 1 nog niet gespeeld hebben, dan is
dit het moment om daarmee aan de slag te gaan zodat je helemaal up to
date met het verhaal uit het tweede deel aan de slag kunt.