Interview: Yoshinori Kitase

Toen ik twee weken voor de GamesCom te horen kreeg dat ik Yoshinori Kitase mocht interviewen, heb ik twee weken lang met een smile van oor tot oor gelopen die met geen mogelijkheid van mijn gezicht te krijgen was. Hoe vaak krijg je de kans om de man die je favoriete game aller tijden heeft gemaakt te intverviewen? Yoshinori Kitase is de maker van Final Fantasy VII. Daarnaast had hij onder andere een grote vinger in de pap bij Chrono Trigger, Kingdom Hearts en Ehrgeiz. Momenteel werkt Kitase aan The 3rd Birthday. Tijdens een hands-on sessie kreeg ik de kans om deze legendarische game-ontwikkelaar een aantal vragen te stellen.

Het zag er naar uit dat ik mijn vragen samen met een aantal andere interviewers zou stellen. Toen ik echter de afgesloten booth van Square Enix inliep werd er verteld dat ik slechts met één andere journalist Kitase mocht interviewen. Toen deze journalist alsnog niet verscheen begonnen de kriebels toch langzaam over mijn ruggengraat te lopen. De deur van het hokje ging open en mijn handen begonnen licht te zweten. 'Je zult een solo-interview doen' zei de vrouw die opendeed en ik slikte een brok in mijn keel weg. Terwijl ik mijn eerste stappen binnen het kleine hokje zetten, zei de vrouw: 'Oh nee, hij is er toch nog!'. Ik onderdrukte een grommetje die in het niets viel toen ik tegenover Yoshinori Kitase zat. Toen er gezegd werd dat we vragen mochten stellen zei ik tegen de Duitse journalist dat hij mocht beginnen. Toen hij antwoordde met: 'Ik heb geen vragen', brak de hemel boven mij open waar een aantal zonnestralen doorkwamen; ik zou dus toch een Solo-interview hebben.

Wordt The 3rd Birthday download-exclusief of zullen er ook fysieke exemplaren te koop zijn?
Er is gekeken naar beide mogelijkheden. Aangezien spellen steeds vaker digitaal worden gekocht via het PlayStation Network, zal dit bij The 3rd Birthday ook een slimme zet zijn. Toch zijn er ook mensen die naar een kast vol met fysieke exemplaren kijken en zich trots voelen. The 3rd Birthday zal zowel te downloaden als in de winkel te kopen zijn.

Waarom heb je na tien jaar gekozen voor een spin-off en niet voor een volwaardige sequel?
Allereerst is dit niet een vervolg op de vorige twee delen. Hiermee bedoel ik dat de gebeurtenissen uit Parasite Eve II niet direct verbonden zijn aan deze game. Je moet dit beschouwen als een nieuwe pagina in het verhaal van Aya Brea. In die zin is het ook geen sequel, maar meer een nieuwe start van het verhaal dat uiteraard wel om Aya draait. De game speelt zich wederom in Manhattan afspelen en je zult herkenbare personages en locaties uit de vorige delen tegenkomen. De naam is bewust uit de titel weggelaten om aan te geven dat dit een nieuwe start van de serie is.

Aya Brea

Jullie hebben ervoor gekozen om de game op de PSP uit te brengen. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen en niet voor de 3DS?
Dat heeft eigenlijk twee redenen. De eerste is dat het development-team voor een groot deel uit mensen bestaat die ook aan Crisis Core: Final Fantasy VII hebben gewerkt. Hierdoor had het team veel ervaring met het ontwikkelen op de PSP. De ervaring van het team zorgt ervoor dat de game wordt zoals we hem voor ogen hadden. De tweede reden is dat we de serie willen laten 'ontwaken' op een platform waar we al heel veel van weten. Of de 3DS een succes wordt moeten we nog maar afwachten. Het is een veilige eerste stap voor het nieuwe hoofdstuk in het verhaal van Aya Brea.

Hoe ga je zowel de fans als de nieuwkomers interesseren voor deze game?
Zoals eerder gemeld kom je mensen, situaties en locaties tegen die fans zullen herkennen uit de Parasite Eve-serie. We hebben het spel een stuk sneller en spectaculairder gemaakt dan de voorgaande delen, om zo nieuwkomers te interesseren. Verder zullen we voor de release van The 3rd Birthday de beide games uit de Parasite Eve serie beschikbaar stellen via het PlayStation Network.

Mag ik nog een algemene Final Fantasy-vraag stellen?
*lacht* Hangt ervan af welke...

Tegenwoordig zie je dat er steeds meer games worden uitgebracht die doen denken aan de eerste delen zoals Final Fantasy IV: The After Years en Final Fantasy Legend. Zijn jullie ook van plan een game uit te brengen die is gebaseerd op de RPG's uit het Playstation-tijdperk? Denk bijvoorbeeld aan pre-rendered backgrounds, veel minigames en 3d world maps met vliegtuigen.
Voor welk platform bedoel je dit? Als je dit wil op de PS3 of 360, dan zal er een heel groot team voor nodig zijn. Je zou ook de nieuwste Final Fantasy kunnen spelen. Nou, misschien voor de PSP of iPhone? *lacht weer* Misschien, we hebben geen directe plannen hiervoor in elk geval.

Toen mijn interview en preview van The 3rd Birthday erop zaten vroeg de tolk nog of ik op de foto wilde met Mr. Kitase. Ik had echter een ander idee; Ik voelde in mijn zak en haalde vervolgens een watervaste stift en mijn speciale FFVII-editie PSP eruit. Ter afsluiting wil ik het resultaat nog even met jullie delen.

Mijn PSP

Voor een preview van de game The 3rd Birthday klik je hier.