The Legend of Zelda: Skyward Sword

Nintendo Wii • Geschreven door David (D-vide) op 15-12-2011 @ 15:30
print 

Exclusief voor Nintendo Wii

Header

Eens in de zoveel tijd komt er een in een legendarische franchise waar iedereen die een Nintendo-console heeft wel van gehoord moet hebben. Aangezien The Legend of Zelda: Twilight Princess oorspronkelijk voor de GameCube werd gemaakt, is The Legend of Zelda: Skyward Sword de eerste Zelda-exclusive voor Nintendo Wii. Dit jaar wordt toevallig ook de 25e verjaardag van deze epos gevierd met veel bombarie. Letterlijk: zalen worden platgespeeld met orkesten die deuntjes spelen van deze gameserie die alweer dateert uit 1987. En Link? Is Link nog steeds een frisse, jonge held of laat hij nu al tekenen van ouderdom zien?

Skyward SwordSkyward Sword

De eerste tien à vijftien uur van de game zijn in een droomvlucht aan me voorbij gegaan. Het vechtsysteem voelde als vanouds vertrouwd aan en ik wist mijn strategieën beter toe te passen op de prachtige eindbazen die de game met zich meebrengt. Ook de verschillende wapens en vele gebruiksvoorwerpen die ik tot nu toe al verdiend had tijdens mijn preview-sessie, brachten niets nieuws onder de zon maar wisten me ook niet te vervelen in deze tweede sessie op mijn eigen bank. Als je inhoudelijk meer wil weten over de game, raad ik je aan de preview nog eens te checken.

Het het verder gaat...
In mijn preview ben ik eigenlijk gestopt op het moment dat het net spannend begon te worden. De eerste twee dungeons, die zich in respectievelijk het bos en op een vulkaan bevinden, geven je een kijkje in hoe de legende van Zelda is ontstaan, maar vanaf het derde gebied, een woestijn waar de Temple of Time zich bevindt, leer je hoe Zelda betrokken wordt in het verhaal en wat jouw rol in dit geheel is. Vanaf dat moment ga jij op een zoektocht om je goddelijke wapen om te smeden naar de legendarische Master Sword. Hiervoor krijg je van je jeugdvriendinntje een harp die voor mijn gevoel meer bijzaak is dan een nuttig instrument, wat de Ocarina wel was.

Skyward SwordSkyward Sword

De harp gebruik je om toegang te krijgen tot de "Spirit Worlds". Dit zijn duistere werelden die de gebieden die je kent omtoveren tot een duistere wereld waar je doorheen moet sluipen. Je moet je in deze werelden door gebieden heen waden die je kent van de eerste drie dungeons, om zo de tranen van de drie voor de fans bekende gouden godinnen Farore, Nayru en Din te verzamelen. Zodra je buiten je veilige cirkel stapt, beginnen er wezens vanuit het hele gebied te lopen om je te pakken totdat je een van de tranen pakt. Er zijn vijftien tranen te vinden die je elk vijftien seconden geven om de volgende te vinden voordat de wezens weer naar je op zoek gaan. Het is een nieuw onderdeel binnen de Zelda-franchise die heel leuk is uitgewerkt en de nodige spanning met zich meebrengt.

Hoe het begon...
The Legend of Zelda heeft een lange weg afgelegd. Toch is er van de originele formule nog veel staande gebleven. Dit kan positief en negatief uitpakken voor een game. Bij Skyward Sword hebben de makers gekozen om door te gaan met een stijl die zich in 1997, met Ocarina of Time, vormde. Ondanks de paar uitstapjes die de game onder andere op de Game Boy en Nintendo DS maakte, zijn de makers vrij trouw gebleven aan de elementen die Zelda populair maakt. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van instrumenten, meerdere landschappen en het zwaardvechten, wat je sinds de vorige game doet door te gebruik te maken van de motioncontrols.

Skyward SwordSkyward Sword

Wat Skyward Sword anders doet en hem zo speciaal maakt, is dat het verhaal dit keer diepgang biedt. Je ontdekt de relatie tussen Link en Zelda, krijgt een band met haar en verliest haar dan aan een onbekend kwaad. De dialogen tussen de karakters die je tegenkomt en je trouwe maatje "Fi" zijn interessant en bieden aan het einde van elke dungeon weer een beetje inzicht in wat er nou precies gebeurd is. Link laat zijn emoties duidelijk zien als hij Zelda weer ziet en je begint eindelijk de ernst van de gebeurtenissen in te zien. Tel hierbij ook nog de bijzondere vijand Ghirahim op en je bent wel even zoet met het schouwspel op je beeldscherm.

Hoe het eindigt...
Dat de game er prachtig uitziet is in de screens te zien. En ondanks dat de Wii een verouderde console is weet de magie en de omvang van het geheel je meteen mee te sleuren. Als je fan bent van de Zelda-serie zul je misschien veel dingen tegenkomen die je herkent. Naast de Temple of Time uit The Legend of Zelda: Ocarina of Time bestuur je ook een bootje met een kanon dat erg aan Phantom Hourglass doet denken, een zwevende walvis die aan Link's Awakening op de GBA doet denken en moet je een groot schip enteren dat aan Wind Waker doet denken. De hele game schreeuwt 25 jaar Zelda uit en het is heerlijk om zulke kleine odes te zien.

Skyward SwordSkyward Sword

Zowel bekende als nieuwe personages zijn te zien in het spel, waarmee Nintendo laat zien dat ze perfect in staat zijn om oud en nieuw met elkaar te combineren. Je ontmoet een nieuw watervolk, drie wijze draken en schattige dieren in een bos die je helpen in je avontuur. Deze ontdekkingen gaan naadloos samen met het ontmoeten van de vertrouwde Gorons uit eerdere Zelda-delen, het trekken door bekende gebieden als de Eldin Volcano en het vechten tegen bekende vijanden als Skulltulas en Lizalfos. De game speelt heerlijk weg en combineert spanning, nostalgie en verwondering op een manier zoals dat alleen kan als je veel aandacht en liefde in je game stopt.

Skyward SwordSkyward Sword

Conclusie
Zelda-games zijn games van een ander kaliber. Je ziet hoeveel zorg Nintendo in deze franchise steekt en hoe trots Nintendo is op de voorgaande delen. In mijn optiek niet minder dan terecht. Ook dit keer houdt Link je op het puntje van je bank en laat je genieten van de vele kleuren die de game te bieden heeft. Kan Nintendo de oude formule nog steeds aanhouden? Zeker. Sterker nog, ze bewijzen elke keer weer dat ze alle goede onderdelen van de vorige delen kunnen meenemen en vernieuwen. Ook zijn ze niet bang om nieuwe dingen toe te voegen, wat interessante dingen oplevert. Is deze game beter dan Twilight Princess? Zonder twijfel. Beter dan Ocarina of Time? Hmnn...

Pluspunten
Minpunten
Cijfer
+ epische verhaal
- harp vervult niet dezelfde rol als instrumenten in andere Zelda-games 
10
+ alles lijkt gewoon te kloppen.

+ prachtige muziek, nostalgie, spanning.




Lees ook:

» 15/12 Oplossing Skyward Sword save bug5
» 23/11 'Makkelijker' om gevoel te krijgen bij Skyward Sword5
» 23/11 Orkest speelt Skyward Sword-muziek6
» 31/10 Zelda: Skyward Sword16


delen | eKudos nujij

3643 views / 27 reacties
thumbnail
Genre Action-Adventure
Platform Wii
Developer/Publisher Nintendo/Nintendo
Releasedatum 18 november 2011
User-waardering    
Aantal stemmen    37
Positie in chart20 » bekijk volledige lijst
Reacties op dit bericht
27  van 27 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Zat al tijdje op de review te wachten, ook al heb ik de game al lang en breed Dalijk maar eens lezen
Een 10. Bij Zelda games kan dit echter wel kloppen. Moet mijn Wii maar weer eens gaan afstoffen!
userIcon
quote:
Op donderdag 15 december 2011 @ 15:41 schreef DenXD het volgende:
Een 10. Bij Zelda games kan dit echter wel kloppen.
En Xenoblade Chronicles!!!!
userIcon
Een 10??
Leuke game maar haalt lang niet het niveau van OOT
quote:
Op donderdag 15 december 2011 @ 16:40 schreef arucard het volgende:
Een 10??
Leuke game maar haalt lang niet het niveau van OOT
Het is echt een goede game, 10 maybe overdreven maar zeker 9+
userIcon
quote:
Op donderdag 15 december 2011 @ 16:40 schreef arucard het volgende:
Een 10??
Leuke game maar haalt lang niet het niveau van OOT
Oh please, laat iedereen toch eens ophouden overal die zeer verouderde game bij te betrekken. Mooi dat Skyward Sword op een aantal vlakken veel beter is.
userIcon
quote:
Op donderdag 15 december 2011 @ 18:02 schreef Kriegel het volgende:
[..]

Oh please, laat iedereen toch eens ophouden overal die zeer verouderde game bij te betrekken. Mooi dat Skyward Sword op een aantal vlakken veel beter is.
De reviewer begon er zelf over
man D-vide (FOK!games crew) 15-12-2011 @ 20:22 fotoboek no homepage
userIcon
Ik heb dat bewust open gelaten, omdat het ervanaf hangt hoe je het bekijkt.
misschien niet zo goed als OOT, maar OOT was ook eigenlijk een 11. Een 10 is een terechte beoordeling. Eigenlijk een van mijn twee keuzes voor game of the year.
userIcon
10? Ik zou het een 3 geven!!!

SPOILER

Sorry voor het spoiler baiten..

Cijfers zijn arbitrair, een 3 is net zo absurd als een 10.. Waarom is dit zoveel beter dan de concurrentie?

Review is kort en omschrijft de game. Het is echter niet de lofzang die ik bij een perfecte 10 game verwacht. Waarom zuigen deze motion controls niet (zoals de eerste Wii Zelda), welke gameplay mechanics zijn nieuw/verfijnd tov eerdere Zelda's etc.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 01:00 schreef B1tchwax het volgende:
10? Ik zou het een 3 geven!!!

SPOILER

Sorry voor het spoiler baiten..

Cijfers zijn arbitrair, een 3 is net zo absurd als een 10.. Waarom is dit zoveel beter dan de concurrentie?

Review is kort en omschrijft de game. Het is echter niet de lofzang die ik bij een perfecte 10 game verwacht. Waarom zuigen deze motion controls niet (zoals de eerste Wii Zelda), welke gameplay mechanics zijn nieuw/verfijnd tov eerdere Zelda's etc.
Eens met je spoilers. Ik had ook minstens een 2 pagina review verwacht zoals je wel vaker ziet met grotere titels.
man D-vide (FOK!games crew) 16-12-2011 @ 18:43 fotoboek no homepage
userIcon
Heb je de preview gelezen? Die is twee pagina's lang in totaal 3 pagina's besteed aan deze game.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 18:43 schreef D-vide het volgende:
Heb je de preview gelezen? Die is twee pagina's lang in totaal 3 pagina's besteed aan deze game.
Ja dat hadden er dus minimaal 4 moeten zijn.... Wie geeft er nou een uitgebreidere preview dan een review? Zal wel aan mij liggen, maar komt op mij erg raar over.
userIcon
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 18:43 schreef D-vide het volgende:
Heb je de preview gelezen? Die is twee pagina's lang in totaal 3 pagina's besteed aan deze game.
Een preview is een kijk op de game, de demo. De review gaat over de complete game, een veel bredere en completere ervaring waarin ALLES gezien en gedaan kan worden. Dat er meer info staat in een preview dan een review is gewoon raar.

Je verwacht dus van ons dat we een preview lezen zodat de review kort en minder inhoudelijk kan zijn, klopt van geen kant.
Persoonlijk kan ik deze game geen 10 geven al is het alleen al vanwege de besturing. Ik kan er niet aan wennen dat de camera zo raar meedraait en dat je maar 1 analoge stick kunt gebruiken. Wanneer de camera achter je zit en je loopt naar links, dan moet je al direct gaan corrigieren anders ga je rondjes lopen. Dat in combinatie met moeten springen en het draaien van de camera, maakte het geheel zo frustrerend dat ik na 15 minuten maar gestopt ben met spelen. Als een spel meer draait om het beheersen van de controls voor bewegen dan is het in mijn ogen niet een heel goed spel. Maar weer teruggebracht naar de winkel.

Als je de controls je wel goed liggen dan lijkt het me een goed spel. Maar ik blijf Zelda games toch het leukste vinden als ze top down zijn zoals de oude of de DS versies. WindWaker was ook nog goed te doen, maar dat gebruikte ook een normale controller.
man D-vide (FOK!games crew) 17-12-2011 @ 13:24 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 december 2011 @ 09:22 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]

Een preview is een kijk op de game, de demo. De review gaat over de complete game, een veel bredere en completere ervaring waarin ALLES gezien en gedaan kan worden. Dat er meer info staat in een preview dan een review is gewoon raar.

Je verwacht dus van ons dat we een preview lezen zodat de review kort en minder inhoudelijk kan zijn, klopt van geen kant.
Ik heb niet de demo gespeeld Zie het een beetje als bijvoorbeeld de dagboeken die we bij Dark Souls hebben gedaan. De uiteindelijke pagina met het cijfer was ook maar 5 alinea's. Maargoed, iedereen heeft andere standaarden op dat gebied en ik respecteer de jouwe
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 december 2011 @ 09:22 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]

Een preview is een kijk op de game, de demo. De review gaat over de complete game, een veel bredere en completere ervaring waarin ALLES gezien en gedaan kan worden. Dat er meer info staat in een preview dan een review is gewoon raar.

Je verwacht dus van ons dat we een preview lezen zodat de review kort en minder inhoudelijk kan zijn, klopt van geen kant.
Wat een wanhopige poging om kritisch en stoer over te komen ! Previewers mochten bij het Nintendo hoofdkantoor langskomen om de volledige game te testen. Aangezien de preview 2 weken voor het uitbrengen van de game is geschreven, is het geheel vrij volledig.

Waar ik het wel mee eens ben is dat ik meer over de vergelijkingen tussen de vorige games zou willen weten. Waarom is Skyward Sword beter? Waarom zijn de bosses zo geweldig? Voor de rest een prima review, alleen ik had het geen 10 gegeven. Maar dat is persoonlijk
quote:
Op vrijdag 16 december 2011 @ 01:00 schreef B1tchwax het volgende:
10? Ik zou het een 3 geven!!!

SPOILER

Sorry voor het spoiler baiten..

Cijfers zijn arbitrair, een 3 is net zo absurd als een 10.. Waarom is dit zoveel beter dan de concurrentie?

Review is kort en omschrijft de game. Het is echter niet de lofzang die ik bij een perfecte 10 game verwacht. Waarom zuigen deze motion controls niet (zoals de eerste Wii Zelda), welke gameplay mechanics zijn nieuw/verfijnd tov eerdere Zelda's etc.
Ik vond de vorige Zelda anders prima besturen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 december 2011 @ 13:24 schreef Coatmine het volgende:
[..]


Wat een wanhopige poging om kritisch en stoer over te komen ! Previewers mochten bij het Nintendo hoofdkantoor langskomen om de volledige game te testen. Aangezien de preview 2 weken voor het uitbrengen van de game is geschreven, is het geheel vrij volledig.

Waar ik het wel mee eens ben is dat ik meer over de vergelijkingen tussen de vorige games zou willen weten. Waarom is Skyward Sword beter? Waarom zijn de bosses zo geweldig? Voor de rest een prima review, alleen ik had het geen 10 gegeven. Maar dat is persoonlijk
Hoe probeer ik in hemelsnaam stoer over te komen? Ik bedoel te zeggen dat ze nu de hele game hebben gespeeld voor het schrijven van de review. Zou kunnen dat ze bij de preview de game in zijn geheel hebben kunnen spelen, maar ze hebben het nooit 40/50 uur kunnen spelen, de hele game hebben doorgespit en zich nog meer erin kunnen verdiepen. Dan was de preview immers wel de review geweest, niet?

Weet in hemelsnaam niet waarom je reden ziet me aan te vallen, aangezien ik niets aanvallends of wat dan ook zeg. Enkel een beetje kritiek op de review omdat ik hem wat kort vind, terwijl er nu veel meer tijd gestoken zal zijn in de game. Mag toch?
man D-vide (FOK!games crew) 17-12-2011 @ 15:38 fotoboek no homepage
userIcon
Ik vind de reactie van Coatmine ook ietwat overtrokken. Niks mis met een kritische blik imo. Het houd me scherp

Ik ben wel benieuwd: Vind jij dat een reviewer 40/50 uur in een game moet hebben gestoken voordat hij de review mag schrijven? Ik heb hem namelijk wel uitgespeeld, maar heb lang niet alle sidequests gedaan bij het schrijven van deze review.

Niet om je aan te vallen hoor, ben benieuwd naar je mening daarover
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 december 2011 @ 15:38 schreef D-vide het volgende:
Ik vind de reactie van Coatmine ook ietwat overtrokken. Niks mis met een kritische blik imo. Het houd me scherp

Ik ben wel benieuwd: Vind jij dat een reviewer 40/50 uur in een game moet hebben gestoken voordat hij de review mag schrijven? Ik heb hem namelijk wel uitgespeeld, maar heb lang niet alle sidequests gedaan bij het schrijven van deze review.

Niet om je aan te vallen hoor, ben benieuwd naar je mening daarover
Naja, die 40-50 uur is meer om aan te geven dat er wel wat tijd in gestoken moet zijn Als een reviewer een goed beeld van de game heeft en zich erin heeft verdiept, maakt het niet per sé uit hoe lang de game gespeeld is natuurlijk

Ik vind wel dat een game waarin side-quests een essentieel deel vormen (bijvoorbeeld Skyrim en in Skyward Sword ook redelijk) dat er dan wel aandacht aan besteedt is en er ook meer tijd in is gestopt. Ligt eraan hoe erg het bijdraagt aan de totaal ervaring zeg maar.
man D-vide (FOK!games crew) 17-12-2011 @ 17:51 fotoboek no homepage
userIcon
Ah, daar kan ik in meekomen Had misschien wat uitgebreider kunnen vertellen over de details in plaats van het globale plaatje. Thnx
deze review is geschreven alsof je een 9 of een 10 zou geven, dus zo raar is de score niet. deze review is tenminste geschreven door iemand die zelda begrijpt. waar ik me aan stoor is bijvoorbeeld de gamespot review, die geschreven is alsof het een 8 of een 9 zou geven, maar uiteindelijk een 7.5 geeft (wat zij een goede score vinden, maar iedereen die z'n school op een 10 point scale doorlopen heeft vindt dat dit een ruim voldoende is). daarnaast gaat die krom liggen om alles wat zelda tot zelda maakt... ik ga bij mario kart toch ook niet lopen zeiken dat je naast de baan langzamer gaat dan op de baan?

enige punt waar ik het hier niet mee eens ben is dat de muziek goed is. de muziek is gewoon zwak. toevallig is dit ook de eerste game zonder MIDI's. Een goede reden om weer terug te stappen? Neem me niet verkeerd, voor een andere game zou de muziek goed zijn. maar het is niet zelda waardig. bijna alle andere zelda games hebben herkenbare muziek. ss heeft maar 1 heel schaars gebruikt deuntje dat ik als zelda muziek zou categoriseren.
userIcon
quote:
Op zaterdag 17 december 2011 @ 15:38 schreef D-vide het volgende:
Ik vind de reactie van Coatmine ook ietwat overtrokken. Niks mis met een kritische blik imo. Het houd me scherp

Ik ben wel benieuwd: Vind jij dat een reviewer 40/50 uur in een game moet hebben gestoken voordat hij de review mag schrijven? Ik heb hem namelijk wel uitgespeeld, maar heb lang niet alle sidequests gedaan bij het schrijven van deze review.

Niet om je aan te vallen hoor, ben benieuwd naar je mening daarover
Dat wordt dan leuk met MMORPG's ik weet nu al dat veel sites definitieve reviews gaan schrijven over TOR die dinsdag live gaan, maar ze hebben dan niet sinds de livegang de highend content gespeeld en baseren veel op de beta. Moet dat wel kunnen?

SPOILER
het antwoord is uiteraard nee, de beta verschilt veel te duidelijk
Maar sowieso, wat moet je dan? Elke class doorspelen? Dat is honderden uren. Review in januari? Daar heeft niemand wat aan?

Enfin, het is keuzes maken. Maar wat ik mis in deze review is heel erg het waarom. Waarom de 10? Te veel omschrijvend terwijl je een overtuigende tekst zou moeten aanleveren.
userIcon
quote:
Op zondag 18 december 2011 @ 11:57 schreef Epsix het volgende:


enige punt waar ik het hier niet mee eens ben is dat de muziek goed is. de muziek is gewoon zwak. toevallig is dit ook de eerste game zonder MIDI's. Een goede reden om weer terug te stappen? Neem me niet verkeerd, voor een andere game zou de muziek goed zijn. maar het is niet zelda waardig. bijna alle andere zelda games hebben herkenbare muziek. ss heeft maar 1 heel schaars gebruikt deuntje dat ik als zelda muziek zou categoriseren.
Ik heb de game nog niet gespeeld maar dit punt wat je aanhaalt lijkt me echt super vervelend. Temeer omdat ze voor dit spel een heel orkest hebben aangesleept. Iets waar ik echt benieuwd naar was. De herkenbare deuntjes in Zelda is iets wat wel degelijk bijdraagt aan het speelplezier. Ik dus alleen maar hopen dat de nieuwe muziek een voorbode is voor meer Zelda-achtige muziek die in volgende uitgaven van dit seriespel dus weer wel herkend gaan worden... We zullen zien..
man D-vide (FOK!games crew) 19-12-2011 @ 00:09 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 18 december 2011 @ 17:15 schreef Jinglebones het volgende:
[..]


Dat wordt dan leuk met MMORPG's ik weet nu al dat veel sites definitieve reviews gaan schrijven over TOR die dinsdag live gaan, maar ze hebben dan niet sinds de livegang de highend content gespeeld en baseren veel op de beta. Moet dat wel kunnen?

SPOILER
het antwoord is uiteraard nee, de beta verschilt veel te duidelijk
Maar sowieso, wat moet je dan? Elke class doorspelen? Dat is honderden uren. Review in januari? Daar heeft niemand wat aan?

Enfin, het is keuzes maken. Maar wat ik mis in deze review is heel erg het waarom. Waarom de 10? Te veel omschrijvend terwijl je een overtuigende tekst zou moeten aanleveren.
Thnx feedback waar ik wat mee kan!
userIcon
Groenteboeren stinken. En zeker als een groenteboer 'm laat.

zo, en nu verder met Zelda.
27  van 27 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 15/12 Oplossing Skyward Sword save bug5
» 23/11 'Makkelijker' om gevoel te krijgen bij Skyward Sword5
» 23/11 Orkest speelt Skyward Sword-muziek6
» 31/10 Zelda: Skyward Sword16


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl

Zoek een game

Video's
Meteen bestellen?



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  algemene voorwaarden