Zelda: Skyward Sword

Linke soep
Zodra jij meer weet over waar Zelda heen is gegaan nadat ze door de tornado werd opgeslokt, word je bezocht door een zwevend, blauw karakter dat je wilt helpen. Ze is de beschermer van een magisch zwaard dat bekendstaat als de Skyward Sword, en toevallig ben jij de uitverkorene die geroepen is om dit zwaard te dragen. Ze neemt een duik in je zwaard en vervult de rest van de game dezelfde rol als haar voorgangers (of misschien wel nakomelingen?) Navi, Tatl en Midna: ze geeft informatie over helden, locaties en de omgeving. Ook kun je haar om een hint vragen als je vastzit en zal ze je gedachten de goede kant op sturen.

Hierna is het aan jou om de grote held te spelen en met je vogel op zoek te gaan naar een van de gaten in het voorheen ondoordringbare wolkendek onder je. De eerste locatie die je vrijspeelt is een groot bos dat zowel nieuwe vrienden, als vijanden voortbrengt. Midden in het bos bevindt zich een grote dungeon waarin je nieuwe voorwerpen vindt om je te helpen in je avontuur. Terwijl je als een razende achter je jeugdvriendinntje aanzit, speel je steeds meer gaten in het wolkendek vrij die je naar nieuwe locaties brengt. Een daarvan is een grote vulkaan en de derde tot waaraan mijn speelsessie was gekomen, was misschien wel de meest interessante: Een woestijn die ingedeeld was in het thema "Tijd".

Zelda: Skyward Sword

Een brok nostalgie
Het laatste gebied waar ik aan toe ben gekomen was misschien wel de meest interessante. Het is een grote, dorre woestijn waar zich op bepaalde plekken paarse kristallen bevinden. Zodra je dit kristal raakt met je zwaard, katapult of wat dan ook, neemt het omringende gebied een duik in de tijd en zal het landschap weer tot leven komen. De skeletten die er liggen veranderen in kleine wezens die zichzelf ook als wezens van de tijd beschouwen. Deze wezens geven informatie over hoe het leven vroeger was en wat het doel van deze beschaving was. Ook is het hierdoor mogelijk dat de stoffige treintjes die er staan, weer als nieuw overeind komen en je naar nieuwe gebieden kunnen brengen.

Nu blinkt alles in Zelda naar de nostalgie naar de vorige delen. Zo is het logo van Skyloft de vogel die je ook in het logo van Hyrule ziet, en is er de belofte gemaakt dat we zullen zien waar de ocarina uit Ocarina of Time vandaan komt. Zo zullen er steeds meer losse touwtjes worden vastgeknoopt om het verhaal naadloos aan elkaar te laten aansluiten. Maar vanaf dit specifieke derde gebied begint je maag steeds meer te kriebelen. De introductie van het verhaal neemt je meteen mee, maar zodra je in dit gebied komt besef je ineens wat je aan het spelen bent. In de verte prijkt een hoog standbeeld wat volgens een plaatselijke avonturier de ingang van een tempel is. het standbeeld heeft, naast het bekende logo van Skyloft, namelijk drie iconische driehoekjes bovenop de vogel staan. Oh ja, ik zit in het gebied van "Tijd"... Dat moet de Temple of Time zijn! 

Zelda: Skyward Sword

Conclusie
Ondanks dat ik er lang niet aan toegekomen ben om alle schoonheden van de game te beschrijven, heb ik toch het idee dat ik slechts een klein gedeelte van de game heb gezien. Ik zou nog kunnen vertellen over de vernieuwende eindbazen en het verkennen van het luchtruim van Skyloft. Toch wil ik niet alles verklappen en denk ik dat ik met deze acht uur slechts het topje van de kristallen ijsberg heb gezien. Het jammere van het previewen van dit soort games, is dat je weet dat je nog even moet wachten totdat je de game echt in je armen kunt sluiten. Want om heel eerlijk te zijn: Sinds ik het heb gespeeld, snap ik waarom er nu al mensen zijn die dit de beste Zelda-game ooit noemen. Nintendo heeft zichzelf weer overtroffen met deze game. Dit is typisch een game die de aanschaf van een Wii volledig rechtvaardigt.