De Autovista-modus in Forza Motorsport 4

De speciale Autovista-modus in Forza Motorsport 4 moet de autoliefhebbers aan het gamen krijgen en de gamers zouden auto’s daarna op een geheel andere wijze benaderen. Wij kregen in Zeewolde, bij autofabrikant Spyker, de kans om de game nog eens te checken.

Disclaimer: We kregen de mogelijkheid om de volledige versie van Forza Motorsport 4 te spelen. Om niet te veel overlap te creëren met de aankomende recensie, houden we het in deze preview bij slechts één onderdeel binnen het spel: de Autovista-modus. Klik hier voor de eerder geschreven preview.

Een auto is meer dan alleen een samenraapsel van auto-onderdelen, daar zit een verhaal achter. Je eerste auto is vaak je eerste liefde. Het maakt dan niet uit dat de springveren uit het zitvlak bungelen, de auto stinkt naar de combinatie van hondenpoep, chocolade en bier en dat dak… Tja, beetje ducktape aan de onderkant bevestigen en hij is weer zo goed als nieuw. Het is immers jouw auto. Zelfs als je hem wegdoet, blijft de emotionele band bestaan.

Ontwikkelaar Turn10 heeft er zijn levensmissie van gemaakt om dit surrealistische gevoel te digitaliseren. Spelers van Forza Motorsport 4 zouden in wezen de bovenstaande woorden moeten uitspreken zodra zij voor het eerst in hun eigen, digitale auto stappen. Emotionele tirades over stank en ducktape zullen ongetwijfeld uitblijven, maar het moge duidelijk zijn dat de ontwikkelaar doelt op de manier waarop gamers naar auto's kijken. En hoe autoliefhebbers naar games kijken.

Want gamers met een voorliefde voor racegames spelen Forza Motorsport 4 sowieso wel. De kracht van de Forza Motorsport-serie zit hem dan ook in het feit dat het mensen van allerlei verschillende lagen binnen de gaming-sector aantrekt. Naast racegameliefhebbers trekt het ook casual racers en mensen die gek zijn van auto’s, maar niet zozeer van games houden, aan. Alle werelden en niveaus van auto- en spelofielen moeten samenkomen in de Forza-comunnity. Deel drie was al een aardig eind op die weg, maar Forza 4 gaat absoluut de troon bemachtigen.

Het grootste verschil met Forza Motorsport 3 is de Autovista-modus. Daar komen straks alle racegame- en autoliefhebbers samen. In dat interactieve, soort digitale museum, dat je met Kinect en de controller kunt besturen, kun je auto's in hun volle glorie bewonderen en leren kennen. Van de binnen- of buitenkant, alles is echt supergedetailleerd vormgegeven én voorzien van een ingesproken informatieblok. De info gaat betreft niet alleen de auto, maar ook de fabrikant en de meest opmerkelijke zaken rondom beiden. De bekende voice-over van de serie is van de partij, alsmede het vaak cynische commentaar van Top Gears Jeremy Clarkson.

Het enige nadeel aan de Autovista-modus is dat er maar 25 auto's op het meest gedetailleerde niveau zitten. De reden hiervoor, zo geeft Dan Greenwald, executive producer van Turn 10 aan, is dat er anders te veel herhaling zou plaatsvinden met de 500 auto's die in het spel verwerkt zijn. Daar moeten we hem gelijk in geven. Informatie over de zoveelste boodschappenkar is gewoonweg niet interessant en zou het credo van de game behoorlijk kunnen aantasten. Meer is niet altijd beter.