Forza Motorsport 4

In oktober komt ontwikkelaar Turn 10 met alweer het vierde Forza Motorsport-spel op de proppen, dat niet zomaar een snelle update lijkt te worden van zijn voorganger.

Forza Motorsport 4 is het vierde deel in de Forza Motorsport-serie en de derde die uitkomt op de Xbox 360. Het is een racesimulator; dat houdt in dit geval in dat de speler achter het stuur kruipt van bestaande auto’s, racet op bestaande banen en de auto zo echt mogelijk moet besturen. Waar de serie bekend om staat zijn de aanpassingsmogelijkheden. In theorie kun je de game spelen zoals je wil, omdat je allerlei hulpmiddelen, zoals ABS en de suggestielijn, aan en uit kunt zetten. Forza Motorsport 3 is de beste beoordeelde racegame van zijn tijd. Een vooruitblik op misschien wel de allerbeste racegame.

Een opvallend gave feature is de mogelijkheid om je account uit Forza 3 te importeren naar Forza 4. Daarmee hevel je een x aantal credits en auto’s over. Dat aantal neemt toe als je heel ver in de carrièremodus van Forza 3 bent. Eerder opgedane ervaring en verzamelde auto’s en credits gaan dus niet verloren. Daarnaast past Forza 4 automatisch de moeilijkheidsgraad aan, afhankelijk van je prestaties, zodat je niet gauw om een uitdaging verlegen zit. De AI verzamelt namelijk informatie over jou, als speler, en past daar de andere auto’s op aan. Tevens neemt het spel de vrijheid om automatisch upgrades aan je auto’s door te voeren op basis van dezelfde data. Of je dit kunt uitzetten is nog niet bekend.

De World Tour Mode is waar het allemaal om draait in de singleplayer. Voorheen was die beter bekend als de Season Play-modus. Je racet dan in verschillende gekochte en gewonnen bolides over de meest exotische plaatsen van de wereld. De verschillende type races herkennen we uit de eerdere delen, zoals circuit, oval, drag, drift en timed events. Forza 4 bevat daarnaast compleet nieuwe onderdelen, waaronder drift, autocross en meerdere head-to-head-races. Wanneer je goed je best doet, krijg je wederom een auto van één van de fabrikanten. Grootste verschil hier is dat je kunt kiezen uit drie varianten, in plaats van het te moeten doen met de vaststaande prijs.

Grafisch is Forza 4 een grote verbetering ten opzichte van zijn voorganger. De reflecties in de auto’s van de zon, de weerspiegelingen in de zijspiegels en de omgevingen zien er allemaal ontzettend strak uit. De auto’s zijn levensecht dankzij een nieuw grafisch filter die Turn 10 ontwikkeld heeft, die ervoor zorgt dat de reflecties op de auto heel natuurlijk reageren op de omgeving. Ook andere lichtstralen en vormen van reflecties gebruiken deze techniek en dat levert een uitzonderlijk mooie game op. Bergen, huizen en andere bezienswaardigheden zijn door middelen van duizend foto’s ingescand en geprojecteerd in het spel, wat ervoor zorgt dat de omgevingen realistischer dan ooit zijn. Turn 10 wil met Forza Motorsport 4 de mooiste game op de Xbox 360 afleveren en dat gaat ze, zoals het er nu al naar uitziet, lukken.

De races die wij hebben gespeeld, voelen net zo lekker aan als het vorige deel. Wat opvalt is dat het remgedrag realistischer is geworden en ook het schademodel heeft een flinke upgrade gehad. Maar we speelden maar met vier verschillende auto’s op twee verschillende wegen, dus heel veel meer merkten we nog niet. We kunnen desondanks voorzichtig stellen dat het goed komt op basis van onze ervaringen: nergens voelt Forza 4 gehaast, onvolledig of ongemakkelijk anders aan, wat zorgt voor een vertrouwde situatie. In de review gaan we dieper op de gameplay in.

Kinect is uiteraard ook van de partij, aangezien Microsoft op de E3 grootst heeft aangekondigd dat alle first party-titels Kinect-ondersteuning zouden genieten. Via headtracking kun je langs je dashboard en naar buiten kijken, wat toch prettiger werkt dan met de rechterpook. Een subtiele beweging is alles wat nodig is. Daarnaast heb je natuurlijk de bekende Altavista-garage, waar je compleet rondom je auto kunt lopen. Ook kun je naar binnen gluren en bepaalde aspecten uitlichten, door het aan te wijzen. Als je Kinect gebruikt in een race, dan schakelt hij automatisch en maakt hij gebruik van een automatische rem (auto brake in Forza 3). Tevens is het mogelijk om met de controller te sturen, zelfs als Kinect aanstaat. Dat is toch een enorm voordeel op dat gezwiep met een luchtstuur. De stemcommando’s maken het geheel compleet (om bijvoorbeeld de auto te starten), maar het is niet duidelijk of we die ook in Europa te zien krijgen.

Als we alles onder de streep bij elkaar optellen, dan kunnen we met een gerust hart wachten op Forza Motorsport 4. Het spel biedt meer opties in de carrièremodus, bevat (een te verwaarlozen) Kinect-ondersteuning tijdens het racen en niet te vergeten: de Top Gear-track. Nieuwe modussen, meer auto’s en verbeterde online opties (zestien spelers tegelijk, autoclubs opstarten, garages delen) zorgen er voor dat dit vertrouwen gefundeerd blijft. Is het al 14 oktober?