Spec Ops: The Line

Er is geen land ter wereld dat meer tot de verbeelding spreekt dan Dubai. In dit kleine oliestaatje is niet eens de lucht de limiet. De Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld staat hier en er zijn plannen om nog hogere wolkenkrabbers te bouwen. Het hotel Burj Al Arab is het hoogste hotel ter wereld en is tegelijkertijd een van de herkenbare punten van de stad. Niets is te gek en dus staat er ook in Dubai de grootste overdekte skihal, de grootste golfbaan ter wereld en de grootste fontein. Op zich niet zo bijzonder, ware het niet dat Dubai oorspronkelijk uit veel zand bestond. In Spec Ops: The Line heeft het zand de stad teruggeclaimd. De stad is door zandstormen met zand overspoeld en onbewoonbaar geworden. Buiten is alles een grauwe stoffige massa terwijl binnenin de gebouwen alle pracht en praal van vóór de zandstorm nog aanwezig is.

In Spec Ops: The Line kruip je in de huid van Martin Walker, de baas van een elite team Delta Force soldaten. Met je team moet je de Amerikaanse kolonel John Konrad zoeken, die in Dubai zou moeten zitten maar waar al enige tijd niets meer van vernomen is. Een ander elite-team onder leiding van Gould is al eerder op zoek gegaan maar zij zijn vervolgens ook van de kaart verdwenen. Hoewel Dubai door de rijke oliesjeiken is verlaten en oogt als een spookstad, is de stad niet helemaal leeg. Er bevinden zich verschillende groepen Looters, gewapende Arabische strijders. Daarnaast is het duidelijk voor een groot aantal soldaten niet zo goed afgelopen in de stad, aangezien er op veel plaatsen lijken van soldaten hangen. Deze zijn met touwen vastgemaakt aan lantaarnpalen en andere hoge objecten. Wie dit heeft gedaan en waarom is onduidelijk, ook dat is iets wat Walker moet zien te achterhalen. Dat er iets niet helemaal klopt in de stad is in ieder geval duidelijk.

Spec Ops The Line

Zand
De game is in eerste instantie een shooter waarbij je het gebruikelijke materieel tot je beschikking hebt; een machinegeweer voor het grote werk, een pistool voor als je geen munitie meer hebt en wat granaten voor het groffe werk. Daarnaast kun je ook het zand gebruiken als wapen. Door barricades omver te blazen kun je Looters verpletteren onder het zand of met een granaat ervoor zorgen dat er zand in hun ogen komt waardoor ze tijdelijk verblind zijn en je ze makkelijk neer kunt halen. Daarnaast heb je ook je twee teamleden waar je gebruik van kunt maken door ze met simpele commando's te sturen zoals volg, stop, ga daarheen en clear out, zoals ook bekend uit andere games. Je hoeft je teamleden echter niet per se aan te sturen, als je geen commando's geeft dan zijn ze intelligent genoeg om je te helpen waar het kan, maar gebruik van ze maken is in veel gevallen erg handig. Naast handige teammaatjes zijn het ook vrienden van je die op sommige beslissingen grote invloed uit kunnen oefenen. Hoe je problemen oplost is aan jou, maar je teamgenoten zullen laten horen hoe zij over bepaalde dingen denken en hierop reageren, met name tijdens de morele dilemma's die je tegenkomt. De keuzes die je bij zulke dilemma's maakt zijn belangrijk voor het plot van de game. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vermoorden van een vijand terwijl twee gewone burgers onder schot worden gehouden. Als je de vijand neerschiet dan worden de gewone burgers ook gedood. Hoe dit afloopt is aan jou.

Grafisch ziet het spel er nu al prachtig uit. Het zand 'stroomt' realistisch en de buitenomgevingen zien er erg rauw uit terwijl de binnenlocaties prachtig versierd zijn. De keuze voor Dubai in deze setting is dus eigenlijk een hele logische. Het spel zal naast een uitgebreide singeplayer ook een multiplayer modus bevatten. Hoe deze er precies uit zal gaan zien is nog onbekend, maar het zal in ieder geval mogelijk zijn om coöp en versus te spelen.

Spec Ops The Line

Conclusie
Spec Ops: The Line was mijn eerste presentatie op de Gamescom en samen met Brink ook degene die het meeste indruk heeft gemaakt. Het spel ziet er erg mooi uit en je kunt goed gebruikmaken van de zandrijke omgeving waardoor tactiek ook een belangrijke rol speelt in de game. De gesloten beta is al erg vroeg in de ontwikkeling gehouden wat de uiteindelijke game alleen maar ten goede zal komen. Dit plus dat de release van het spel pas begin 2011 is, zorgt ervoor dat de kwaliteit van Spec Ops: The Line alleen maar nog beter kan gaan worden. Mijn verwachtingen zijn in ieder geval hooggespannen!

FOK!games heeft ook een interview gehouden met lead designer Cory Davis van Yager Development, de ontwikkelaar van Spec Ops: The Line. Dit interview kun je hier lezen.