Guild Wars 2

Guild Wars 2 header

In 2005 kwam ontwikkelstudio ArenaNet met Guild Wars, als antwoord op World of Warcraft van Blizzard Entertainment. Met deze MMO wilden de ontwikkelaars een graantje meepikken van de booming markt van online gaming. Maar ze hebben het toch anders aangepakt. Waar World of Warcraft maandelijkse kosten rekent, hoef je Guild Wars alleen maar te kopen en mag je voor de rest gratis spelen. En het sloeg aan, want vijf jaar later zijn er 6,5 miljoen spellen verkocht.

Het is ook vijf jaar later dat NCsoft, de uitgever, trots meldt dat Guild Wars 2 bijna klaar is. Ze zijn jaren bezig geweest om de goede dingen in dit vervolg te stoppen, maar vooral de klachten van het origineel weg te poetsen met nieuwe ideeën en features. Guild Wars 2 moet anders worden dan andere MMO's, voor honderdduizenden spelers tegelijkertijd.


Instances
Het oorspronkelijke Guild Wars wilde de problemen van zo'n grote wereld - waarin iedereen dezelfde quests heeft, wacht op nieuwe vijanden en items wil zoeken in grotten en andere plekken in de wereld - oplossen door zogenaamde instances te introduceren. Simpel gezegd, in de steden was de wereld van iedereen, dus je kon ook elke speler tegen komen. Maar bij gevechten was de wereld om je heen even weg, zodat niemand zich kon bemoeien met het gevecht. Alleen mensen die in je groep zaten konden mee in je eigen stukje wereld. Eigenlijk was Guild Wars dan ook geen MMO, want dat staat toch voor Massively Multiplayer Online. En dat deed Guild Wars eigenlijk helemaal niet.

Guild Wars 2 gaat dit veranderen. Er bestaan nog maar sporadisch instances, die, alleen als het nodig is, voor je eigen verhaal worden gebruikt. Voor de rest is de wereld open, dus voor iedereen te bereiken. Op deze manier willen de makers dat men meer sociaal gaat spelen. Je wordt ook als groep beloond, hoe meer mensen meehelpen in een opdracht, hoe beter de beloning zal zijn. Die beloning is er dan ook voor iedereen, dus geen ruzie over wie de opdracht voltooien zal.

Guild Wars 2

Leveling up
Spelers houden niet van grinden, het keer op keer een opdracht opnieuw doen om een bepaald item te proberen te vinden, of ervaring op te doen. Maar spelers willen wel cijfers en statistieken omhoog zien gaan, dus meetbare progressie zien. De levelcap is dan ook flink omhoog geschroefd van 20 naar 80. Er zijn zogenaamde dynamic events, die zorgen dat je genoeg opdrachten zal hebben om je mee te vermaken en je sterker te maken. Deze dynamic events kun je vaak al herkennen aan bijvoorbeeld een brand in de verte, of vluchtende mensen. Als je lui bent en geen zin hebt om te zoeken is er de scout, die je kan bezoeken om jou te wijzen op speciale gebeurtenissen in die buurt. De uitkomst van zo'n event zal een blijvend resultaat hebben op de game-wereld. Dus geen reset na gedane zaken en er is niets meer aan de hand, maar je keuzes en resultaten hebben een blijvend effect op de wereld.
Een ander voordeel is dat het spel nooit twee keer hetzelfde zal zijn, dus mensen die graag meerdere keren met andere personages wil spelen zullen niet twee keer dezelfde events zien, zoals zo vaak in een lineair verhaal gebeurt. Dynamic events komen de herspeelbaarheid dus ten goede. En er zijn er op dit moment meer dan 1600 in het spel, dus genoeg om je erg lang bezig te kunnen houden.

Do take it personal
In het spel zal je personage een eigen verhaal gaan krijgen. Dit wordt dynamisch bepaald tijdens de start van het spel, waar je verschillende keuzes moet maken. Deze keuzes zullen het verdere verloop van je personage bepalen. Je verhaal wordt verteld aan de hand van filmpjes, die gebruik maken van artwork en andere schetsen van de ontwerpers. Hierin wordt je personage zoals jij hem of haar hebt geconfigureerd getoond. Je personage heeft ook een stem tijdens het spel. Voor de rest zullen al je keuzes in het spel hun stempel drukken op de wereld en de mensen daarin. Zoals de makers zelf zeggen: ‘we are putting the RPG back in MMORPG'. Bepaalde stukken van je verhaal zullen zich in instances afspelen, bijvoorbeeld als je in je eigen buurt in de stad bent. Dit is jouw persoonlijke stukje, waar niet iedereen kan komen, alleen groepsleden. Let wel, de leider van de groep is ook leidend qua charisma. Dus als een van je leden een slechte persoonlijkheid heeft, zal dat niet uitmaken, de NPC's in het spel kijken alleen naar de persoonlijkheid en charisma van de groepsleider.

Guild Wars 2

Combat
De ontwikkelaars hebben goed gekeken naar andere genres om meer variatie in Guild Wars 2 te krijgen. Shooters, action, consolegames, er is van alles wat geleend. De cooldowntimers en healthbars zijn geen verrassing, maar bijvoorbeeld de mogelijkheid om van projectielen en andere aanvallen weg te springen, het zogenaamde dodgen, komt al duidelijk uit een ander genre.
Nog leuker bedacht zijn de cross profession skills, het combineren van skills van twee personages in een groep. Een voorbeeld: een warrior heeft een axe attack, waarmee als hij als een dolle ronddraait met zijn bijlen als wapen. Als hij dit door een firewall doet, dan slaat hij ook vuurballen weg. Een ander voorbeeld is een boogschutter die door zo'n firewall schiet, de pijl zal vlamvatten en veranderen in een flame arrow. Erg goed gevonden en hier zijn vast geniale combinaties te verzinnen.
De battle standards zijn standaarden die gezet kunnen worden om personages in een radius sterker te maken, te buffen zogezegd. Het leuke is, dat deze standaard weer op te pakken en mee te nemen is, zodat je niet constant bezig blijft vijanden in die radius te lokken zodat je die bonussen hebt. Iedereen kan dit ding tillen, dus diegene die het opgeroepen heeft is niet de eigenaar.

Why won't you just be dead?
Doodgaan in het spel is ook spannender gemaakt. Mocht het echt nodig zijn: iedere type personage kan reviven. Je bent nooit lang dood, en er is in ieder geval geen healer nodig in je groep. Maar voordat het zover is, heb je nog een kans om je dood te mijden. Als je levensbalk tot nul gereduceerd is, kom je in een downed skills-situatie. In deze situatie heb je nog maar een paar skills, en minder krachtig, maar in deze status kun je nog zorgen dat je de strijd overleeft zonder dood te gaan. Je hebt maar weinig 'leven', dus het zal lastig zijn. Als je het monster in kwestie kan doden overleef je het, anders moet je toch vriendelijk naar je mede-avonturiers kijken of ze je reviven. Dit alles werd nog eens door middel van een demo uitgelegd, die op de volgende pagina beschreven wordt.

Guild Wars 2