LEGO Ninjago

Exclusief voor Nintendo DS

LEGO is populair, games zijn populair, LEGO-games zijn populairder. De LEGO-franchise kent vele games maar is de laatste jaren gekenmerkt door het gebruik van grote films. Onder andere Star Wars en Batman zijn vertaald naar een LEGO-game en binnenkort is ook Pirates aan de beurt. LEGO Ninjago is niet gebaseerd op een film, maar op een nieuwe tak van het LEGO-speelgoed. LEGO en ninja's, wat kan er in hemelsnaam misgaan?

Ninjago vertelt het verhaal van een oorlog tussen de Spinjizu en de Skulkin. De Spinjizu zijn de helden uit het verhaal en vormen een leger van ninja's. De skulkin zijn skeletachtige wezens die dood en verderf zaaien. Het is mogelijk om met beide kanten te spelen in losstaande verhaallijnen. Ninjago is een RTS in zijn simpelste vorm. Je selecteert troepen, geeft ze opdrachten, bouwt basissen, verzamelt grondstoffen en veegt tot slot de vijanden van de kaart. Hoewel de game aardig eenvoudig begint, krijg je al snel een scala van mogelijkheden tot je beschikking. Reken echter niet op diepgang zoals games als Age of Empires bieden. De game is nu eenmaal gericht op een jongere doelgroep. Op het LEGO-sausje na brengt de game weinig vernieuwing naar het RTS-genre.

Een RTS op een handheld brengt complicaties met zich mee als het gaat om de controls. Gelukkig houdt LEGO Ninjago het op dit gebied eenvoudig. Je bestuurt vrijwel alles met de touchscreen en beweegt de camera over het speelveld met de d-pad. Je kunt troepen selecteren door vakjes om de gewenste soldaten te slepen en met een simpele klik op locaties op de kaart kun je ze op pad sturen. Na wat gewenning met de verschillende knopjes en bijbehorende functies zal je wensen dat je iets meer overzicht hebt op de grote speelvelden. Het onderste scherm van de Nintendo DS zit verder ingezoomd op de actie dan gewenst en je bent al snel afhankelijk van de minimap op het bovenste scherm.

LEGO Ninjago heeft één van de meest onoverzichtelijke menu-structuren die ik ooit tegen ben gekomen. Wanneer je jouw file hebt geselecteerd, word je gedropt in een dojo. Hier kun je vrij rondlopen. In de eerste kamer kun onder andere je nieuwe spulletjes kopen en kijken naar wat leuke statistiekjes. In deze ruimte bevindt zich ook de deur naar de singleplayer-modus. Loop je door deze deur, dan dien je door nog een deur te lopen voor de daadwerkelijke singleplayer-modus. Vervolgens kies je één van de deuren in de volgende ruimte, die elk een serie van missies representeren. Je raadt het al; na deze deur heb je nog meer deuren voor individuele missies die je af moet werken. Na elke deur staat je een laadtijd te wachten. Het is een leuk idee om je als speler in de game te houden door het menu als een ingame level te benaderen. Je doet echter iets verkeerd wanneer het menu het moeilijkste level van de hele game is.

Het simplisme van de game is doorgezet naar de graphics. De game is kaal en onderscheidt op dit gebied maar weinig van de gemiddelde Gameboy Advance-game. De menu's lijken met paint gemaakt te zijn en de geanimeerde tussenfilmpjes zijn flink aangetast door compressies om ze draaiende te krijgen op de DS.

Het aanbod van RTS-games op de Nintendo DS is karig. Hetzelfde woord kunnen we gebruiken om te beschrijven wat voor game LEGO Ninjago is: karig. De gameplay lijkt interessanter te worden naarmate er meer mogelijkheden bij komen, maar het geheel biedt weinig diepgang of motivatie voor strategie. De controls zijn goed, maar het kleine scherm van de DS zet je te dicht op de actie voor een goed overzicht. Ook het gebrekkige menu laat te wensen over. Jonge gamers kunnen wellicht nog langs de fouten heen kijken en om deze reden is LEGO Ninjago niet volledig gezakt. Een voldoende zit er helaas niet in.

+ Goed te begrijpen voor kinderen
- Maar levert daarvoor in op diepgang
5.0