FOK!kers reviewen: Diablo III

[Redactie] Altijd al een review willen schrijven? Niet eens met de mening van de redacteuren? Wij geven jullie nu een kans om zelf een review te schrijven! Vandaag de eer aan Xemneaut.

Het is al even geleden, maar Blizzard heeft na Diablo op de PlayStation, weer een console-game voor ons. Anderhalf jaar na het uitkomen van Diablo III op de PC is het spel beschikbaar voor de PlayStation 3 en Xbox 360. Is het een slechte port of zijn de veranderingen die ze doorgevoerd hebben nou echt een verbetering? De tv en console staan aan, met de controller in de hand op de bank en ervaar Hell in je woonkamer!

Diablo 3

De veranderingen

Blizzard Entertainment is druk bezig geweest met het porten van deze Diablo III. De game ziet er grafisch goed uit en loopt behoorlijk soepel, het kost de console dan ook geen moeite om je beeldscherm te vullen met monsters. Bij een vier player local co-op is er kans op een hapering hier en daar, maar niks wat de pret kan drukken. Buiten het feit dat alle patches/content van de PC-versie ook op de CD staan, heeft Blizzard een aantal dingen gewijzigd. 

Zoals verwacht zijn alle updates en tweaks van de computer doorgevoerd naar de console, de verhaallijn is niet aangeraakt door de developers en zal op dat gebied niets nieuws brengen naar de console. Gelukkig kunnen de conversaties nog steeds overgeslagen worden. Op andere gebieden zijn er wel wijzigingen aangebracht, over het algemeen genomen worden deze gewaardeerd. Zo is de Auction House verwijderd uit het spel, is er een co-op beschikbaar, zijn de menu's en controls op de schop genomen en is er de komst van Nephalem Orbs, account-brede paragonlevels en Loot 1.7.

Het verwijderen van de AH is voor velen toch een opluchting, mede dankzij de uitblijvende drops was het de plaats om in een paar minuten je uitrusting compleet te upgraden. Dit heeft het spel geen goed gedaan, de essentie (het vinden van betere gear) is hiermee een beetje uit het spel gehaald. Op de console-versie hebben ze het loot-systeem aangepakt. Er dropt nu minder gear, maar nu is het meeste wel class-gericht en het gehalte aan waardeloze drops is enorm afgenomen. Het vinden van een legendary is weer iets om naar uit te kijken, in plaats van een uitstapje naar de NPC. Een andere toevoeging is de Nephalem Orb, deze orb lijkt op een gouden health orb en bij het oprapen krijgt de speler een tijdelijke buff van maximaal drie stacks. Het vinden van een orb verhoogt als eerst de resource regeneration, de tweede zorgt ervoor dat je spells Area of Effect-damage doen en de derde voegt hier de kans op granaatexplosie aan toe (single target). Ook is het niet meer nodig om met elk personage dat level 60 bereikt heeft alle 100 paragon levels af te gaan, deze levels gelden nu voor je account. Dit betekend ook dat een level 25 personage profiteert van extra statistieken als jij al een paragon level 5 personage hebt.

Vernieuwde controls en menu's

De gehele UI is aangepast om de overgang naar de console mogelijk te maken. Om te beginnen zijn de controls aangepast om via een controller te kunnen werken. Zo zitten alle skills onder je rechter vingers en beweeg je je personage met de linker stick. Met de linker pook bestuur je je personage en kies je de richtingen voor je aanvallen. Omdat het richten niet altijd even makkelijk is met een controller, heeft Blizzard hier een kleine auto-aim voor gemaakt. Als jij een paar centimeter naast je target zit, zal dit gecorrigeerd worden. Je primary en secundairy skills zitten onder de A (Xbox) of X (PS3) knop en de onderste schouder button, de rest is verdeeld over de overige drie knoppen en de bovenste schouderknop. De vierpuntstoets vervult verschillende functies; rechts is de townportal, naar onder is de map vergroten en naar boven drukken geeft je de mogelijkheid om eerder opgepakte loot door te scrollen (en eventueel te droppen of aan te trekken). De nieuwe functies op de controller zitten o.a. op de linker trekker, deze indrukken zorgt ervoor dat je je target vasthoudt. Het indrukken van het rechter pookje zorgt voor een straal  boven je hoofd in (jouw) kleur, zodat je kan zien waar je bent (handig als het druk is of in co-op). Maar de meest belangrijke is misschien wel het rechterpookje zelf, hierop zit de functie om te ontwijken. Je character zal de kant op rollen die jij aanwijst, ook kan je met deze rol de vazen en andere destructables kapot maken.

Het menu/de inventory zoals je die kende op de PC is grotendeels weggegooid, in plaats daarvan is er een menu ontwikkeld dat te bedienen is met je controller en ben je niet langer aan het puzzelen om je inventory zo vol mogelijk te maken. De nieuwe inventory bestaat uit 60 slots voor items, deze slots zijn verdeeld over alle categorieën (maar geen maximum per categorie). Door middel van de schouderknoppen kan je het menu selecteren, met je linker pookje selecteer je het onderdeel  en met A of X bevestig je je keus. Om het overzichtelijk te houden zie je niet standaard de statistieken die op je item zitten, in plaats daarvan heeft Blizzard drie indicatoren gemaakt (damage, defense en survivability) die aangeven wat voor veranderingen in statistieken het item met zich meebrengt. Om toch alles te kunnen vergelijken, kan je bij het betreffende item op X of Vierkantje drukken om de volledige lijst te zien. Voor de rest zijn er nog een paar functies toegevoegd, deze zijn te vinden onderaan het betreffende menu.

Samen spelen op de bank 

Het is dan eindelijk zo ver, je kan je vrienden uitnodigen om gezellig Diablo III te komen spelen! Deze mogelijkheid ontbrak op de PC doordat iedereen zijn eigen copy moet hebben en online moet zijn, gelukkig heb je voor de console de (local) co-op mode. Het is hierdoor mogelijk om met vier mensen tegelijk te spelen in elke bedenkbare combinatie van online/local spelers. Voor elke speler extra worden de monsters sterker en is er een bonus voor de speler in de vorm van extra experience. De online co-op werkt precies hetzelfde als op de PC, de local co-op daarentegen is wel nieuw. Blizzard heeft goed werk gedaan met de camera, als je met meerdere mensen speelt heb je eigenlijk niet door dat je het scherm deelt. Het nadeel is wel dat je niet al te ver uit elkaar kan gaan (maar toch wel redelijk ver) of in verschillende ruimtes kan zijn. Ook als één van de lokale spelers even niet op de bank zit, kan er doorgespeeld worden. Hij loopt dan automatisch achter een andere lokale speler aan en de camera zal dan ook geen rekening meer houden met deze speler. 

In local co-op is de loot verdeeld, dus je zal moeten kijken of jij niet toevallig dat ene item van je vriend oppakt. Mocht dit wel het geval zijn, dan kan dmv de pijltoetsen het item snel weer op de grond gegooid worden. Het oppakken van gold is geen probleem, iedereen ontvangt hetzelfde bedrag. Het nadeel van de co-op is dat wanneer een speler in een menu gaat zitten, het spel voor de andere spelers stil zal vallen. Denk hierbij aan het beter vergelijken van gear of een bezoekje aan de blacksmith/jeweler.

Conclusie 

Blizzard heeft goed werk gedaan met het porten van Diablo III naar de console. De ontwikkelaar heeft laten zien dat als je er tijd voor neemt, de veranderingen naar de console goed verwerkt, en een stabiel aantal FPS draait, de game uitermate geschikt is voor de console. De game ziet er goed uit, de besturing went erg snel en voelt goed aan, je hoeft niet meer te klooien met het vullen van je inventory en de co-op is goed uit de verf gekomen. Ook als je geen fan bent van de Diablo-franchise kan je hier veel plezier aan beleven. De toekomstige uitbreiding van Diablo III komt ook naar de console, dus de consolegamers kunnen nog een aardige tijd doorgaan met het slachten van vele demonen.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Goede framerate              - Wachten op anderen in menu's 9,0
+ Geen Auction House        - Vijand selecteren kan lastig zijn     
Goede vertaling controls - Onveranderde verhaallijn


Gespeeld op de XBox 360, ook verkrijgbaar voor PlayStation 3 (en al eerder verschenen op PC).