'Zeven dagen, honderden games'

‘We moeten first person shooters weer boeiend maken.’ Met deze zin is ook dit jaar weer het evenement begonnen voor de indiegamedevelopers met veel Red Bull in huis en geen negen-tot-vijf-mentaliteit, 7DFPS. Onder andere Jan Willem Nijman van het Nederlandse Vlambeer organiseert dit evenement waarin men in zeven dagen een first-person shooter moet maken. De regels zijn dat er bijna geen regels zijn. Hun FAQ op de website luidt:

Rules: Make something.
Theme:  There is no theme.
FAQ Q: Can I - A: YES.

7DFPS

Hiermee zijn tientallen dan wel niet honderden indiegamedevelopers aan de slag gegaan. Naast de wat onbekendere developers zitten er ook grotere namen tussen. Zo maakt Notch, de maker van onder andere Minecraft, een game die op het moment van schrijven nogal wat wegheeft van Left 4 Dead. Uiteraard doet  Jan Willem van Vlambeer (bekend van goede iOS-titels zoals Ridiculous Fishing) ook mee. Men heeft tot 17 augustus de tijd om hun game af te maken. Daarna kan men zelf kiezen wie de meest innovatieve, tofste of meest inspirerende fps heeft gemaakt.

7DFPS zou 7DFPS niet zien als ze echt bijna geen regels hebben. Naast indiegamedevelopers is iedereen welkom om wat tofs in elkaar te prutsen. Zo zijn de Nederlanders Vic van Hensberg en Boy Carper, normaal gesproken niet actief in de game-industrie, ook bezig met een shooter.

Wat voor game maken jullie?
Op dit moment zijn we bezig met een kleine woordspeling op het FPS-genre, genaamd 'FPS a (not so) FPS'. Aangezien ik voor een ander 2D game-project een aantal dingen wou testen (o.a. artwork en engine), wou ik twee vliegen in een klap slaan met deze gamejam. Zodoende hebben we gekozen voor een 2D-shooter waarin je je door een zee van klonen moet schieten om zodoende de 1e kloon (de ‘First Person’) te vernietigen. Het is dus geen FPS maar het is wel een first-person shooter. Niet helemaal in lijn met het onderwerp van de jam, maar een leuk project desalniettemin.

Wat is de thrill van een game maken in zeven dagen?
Het is zeven dagen aan snel schakelen, gepassioneerd tot laat doorwerken, veel 80’s muziek luisteren en af en toe een pizza bestellen. Elke jam is anders, soms verloopt het rustig en gaat alles goed, soms kom je na drie dagen er achter dat je terug bij af bent. Het is een leerzame crapshoot waarbij je altijd nieuwe mensen leert kennen, nieuwe skills opdoet en eindigt met een speelbaar iets. Win win win.

7DFPS                                      De game van Vic van Hensberg en Boy Carper

Zijn jullie in die zeven dagen iets van plan om je eigen gemaakte game uit te breiden en wellicht uit te geven?
Dit verschilt per jam natuurlijk, maar ik hoop dat we ditmaal een redelijk gepolishde game kunnen aanleveren, zodat we geen nazorg hoeven te leveren. Een gamejam-game uitgeven zit er vaak niet in, maar zoals gezegd gebruik ik de ervaring binnen deze jam voor een langer lopend (serieuzer) project. Het spel is op deze manier een simpel prototype van iets groters.

Doe je naast dit event nog meer in de game-industrie?
Ja en nee. Ikzelf heb een eigen bedrijf waarin we interactieve applicaties bouwen voor web. Games horen daar gelukkig ook bij, vaak in de vorm van serious games of interactieve reclamecampagnes. Zelf heb ik wel de ambitie om (onafhankelijk) verder te gaan in de gameindustrie en probeer dan ook actief te blijven binnen de Nederlandse industrie. Een gamejam zoals deze kunnen we dan natuurlijk niet overslaan.