Zon, zee, modder en zombies in Loon op zand

In Loon op Zand vond afgelopen woensdag het event van Dead Island: Riptide plaats. Er waren veel activiteiten te doen zoals quadrijden en ziplinen. Ook presenteerde Anthony Cardahi, creative producer van Riptide, een demo en was er een moment voor mij om Dead Island: Riptide hands-on te testen. Meer over de hands-on en het exclusieve interview lees je morgen.

Rond een uur of één in de middag stond de bus naar Loon op Zand klaar op station Duivendrecht. Niet geheel zeker van wat me te wachten stond stapte ik in. De bus bracht ons naar een verlaten plek genaamd ‘Experience Island’.  We hadden geluk want de zon scheen en het zou een prachtige dag worden. Bij binnenkomst werd ik hartelijk begroet door John Morgan, de vijfde hoofdpersonage uit Riptide. Nadat ik mijn knalgele polsbandje voor entree om had gedaan liep ik door naar het terras. Het eerste wat mij opviel was een enorme auto die ze op het terrein hadden geparkeerd. Het was een replica van een ingame gepantserde pick-up truck, versierd met allemaal Riptide-accessoires en compleet met een machinegeweer.

Verderop stonden rijen met PlayStation 3-consoles om Riptide op te testen, een bar voor een lekker drankje en de beamer stond klaar voor de demopresentatie van creative producer Anthony Cardahi die ieder moment kon beginnen. De zombies die overal op het terrein rondliepen waren mooi en zeer realistisch opgemaakt. Aan elk detail was gedacht, zelfs de manier waarop ze bewogen. Gelukkig waren we veilig op het drijvende terras waar het personeel goed voor ons zorgde met een hapje en een drankje.

 

De beamer weigerde helaas dienst waardoor de presentatie werd verplaatst naar een tv aan het begin van het terein. De demo werd gegeven door Cardahi zelf, op een Xbox 360 en een big-ass tv waarvan het geluid net iets te hard stond waardoor ik Cardahi helaas niet altijd kon verstaan. Gelukkig hinderde dat niet want de beelden spraken voor zich.

Cardahi nam ons mee naar ‘Henderson’, een met zombies overspoelde stad in Riptide. In tegenstelling tot de grauwe en verarmde omgeving uit het vorige deel, is Henderson een kleurrijk gezellig vakantieoord bestemd voor de rijkeren.  Het werd al snel duidelijk dat de storm waarover werd verteld in het eerste deel neergekomen is in Riptide. Hierdoor zijn veel delen van het level onder water gelopen. Doordat veel plekken volledig blank staan geeft het de mogelijkheid om het nieuwe vervoersmiddel, de boot, goed te gebruiken. Het is mogelijk om op de boot te vechten en dat zal ook wel nodig zijn aangezien veel zombies zullen proberen om op je bootje te klimmen. 

Cardahi vertelde verder over de nieuwe wapens en mogelijkheden in Riptide. Er zijn veel nieuwe mods toegevoegd, zoals area of effect en elemental mods.

Naast machinegeweren zijn er meer afstandswapens beschikbaar zoals het alarmpistool, de harpoen en het spijkerpistool. Bij de laatste twee kan de munitie weer uit het lijk getrokken worden om opnieuw te gebruiken. Cardahi demonstreerde vrolijk de ‘sonic pulse grenade’ die door middel van een hoge geluidsfrequentie, die alleen zombies kunnen horen, de hoofden van deze zombies deed exploderen. Wanneer een zombie weer aan gort was geslagen uitte Cardahil "God, I love this", gevolgd door een lach. Wij als publiek genoten ook. Ook is er in Riptide een nieuwe functie beschikbaar genaamd: ‘jumpkick’ waarbij de speler een karatetrap vanuit de lucht kan uitdelen.

Onderdeel van de dag waren activiteiten zoals quadrijden, in een militiare buggy crossen en ziplinen. Als eerste mocht ik gaan quadrijden. Na een korte instructie over het gebruik van het voertuig en veiligheid mocht deze blondine rondscheuren over een zandbaan. Dit is wel eventjes weer wat anders dan van Assen naar Appelscha op de brommer van je moeder. Toen ik van de quad afstapte waren mijn beentjes een beetje wiebelig maar dat mag de pret niet drukken, gauw door naar de buggies! 

Dit waren oude voertuigen die oorsprokelijk bedoeld waren voor defensie maar zijn afgekeurd. Oké, dat klinkt niet erg bemoedigend maar ach, dood gaan we allemaal. Ik ben achter het stuur gekropen en heb met veel plezier het ruwe terein van de omgeving verkend. Het zicht op het meer was prachtig. Helaas kon ik daar niet al te veel naar kijken aangezien de modderweg nogal smal was en ik niet tegen een boom wilde parkeren.  

De derde activiteit was ziplinen. Na wederom een 'korte' instructie beklom ik de vijftien meter hoge toren en zekerde mezelf vast aan de zipline. In het kader van ‘je angsten onder ogen zien’ keek ik nog even naar beneden, voordat met een lekkere snelheid over het water vloog. In de verte kon ik vanaf de zipline rook zien. De rook kwam bij het heerlijke terras waar ik eerder had gezeten vandaan. Barbecueën!

Tijdens het spelen van Riptide op één van de demo-PlayStations werd ik op mijn schouder getikt. De afsluiting van de dag ging plaatsvinden. Buiten was het inmiddels al donker en in de verte was een invasie van zombies te zien. Ze kwamen steeds dichterbij tot ze tegen de ramen stonden te bonken van de tent waar de consoles stonden.

John Morgan bood zijn excuses aan: 'Sorry mensen, ik heb gefaald ik kon ze niet langer tegenhouden!' Op dat moment lichtten aan de overkant van het water letters op: GAME OVER.

Kort daarna vertrokken we uit Loon op Zand. Onze vrolijke Spaanse buschauffeur zou net wegrijden tot plots de deur open werd gegooid! De buschauffeur werd uit zijn stoel getrokken en hordes zombies drongen onze bus binnen. Ze hadden lekkere attributen in hun handen zoals een afgehakt hoofd, vieze hersenen en een nephand die heel vies aanvoelde om bezoekers mee te aaien. 

Ik kijk terug op een geslaagde dag en ben zeer benieuwd naar de volledige game die op 26 april 2013 in Europa zal uitkomen voor Xbox 360, PlayStation 3 en pc. Lees morgen meer over Riptide in een exclusief interview met Anthony Cardahi, creative producer van Deepsilver.