De geschiedenis van: Tomb Raider

Tomb Raider en vooral Lara Croft zijn algemeen bekend bij elke gamer. Ondanks dat niet elke game gigantisch goed werd ontvangen blijft Lara Croft immens populair. De rondborstige heldin waar veel gamers warm van worden is er niet meer. Vanaf volgende week spelen we namelijk met een jonge en onervaren Lara Croft. Tijd om snel nog eens terug te kijken naar de geschiedenis van de Tomb Raider-franchise…

De creatie en het begin van het hoofdpersonage begon allemaal bij Toby Gard, medewerker van Core Design. Oorspronkelijk zou het hoofdpersonage uit Tomb Raider een man worden. Een man met een zweep en hoed op om precies te zijn. Gezien we zo'n personage al hadden in Indiana Jones transformeerde het hoofdpersonage naar een vrouw. Een mooi gezicht met een goed stel hersenen, haar zwoele Engelse stem, atletische prestaties en vooral sexy uiterlijk maakte van Lara Croft een populair game-icoon. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de cupmaat van Lara Croft...

Daarmee werd Lara Croft het eerste vrouwelijke hoofdpersonage en bekende game-icoon naast vele enge Italiaanse loodgieters in strakke outfits met snorretjes, een kleine paarse draak en een blauwe egel. Lara Croft werd uiteindelijk al snel meer dan alleen een game-icoon, want Lara was al snel te zien in vele tijdschriften, merchandise, reclamespotjes, lookalike-wedstrijden en cosplays. Haar simpel maar toch effectieve uiterlijk heeft er voor gezorgd dat Lara zowel bij mannen als vrouwen enorm populair is geworden.

Lara's verandering over de jaren

In de games is Lara een dochter uit een rijke Engelse familie, die als archeoloog de gehele wereld rondreist op zoek naar artefacten. De eerste Tomb Raider-game verscheen in 1996 en was een regelrecht succes. Mede door Lara, maar ook gezien het één van de eerste 3D adventure-games was. Naast schieten en vechten was Tomb Raider ook enorm sterk in puzzels. Voorwerpen verzamelen en sleutels verzamelen en verplaatsen was nog nooit zo leuk. Deze puzzels waren voor jong en oud enorm leuk en maakte van Tomb Raider een gigantisch succes.

Een jaar later was het al tijd voor Tomb Raider 2, wat logisch was na het succes van het eerste deel met ongeveer zeven miljoen verkochte exemplaren. Naast nieuwe bewegingen en verbeterde graphics en animaties had de game ook veel nieuwe wapens, grotere levels en nieuwe vijanden. Waar het eerste deel naast een PlayStation-versie ook verkrijgbaar was voor Sega Saturn en pc was het tweede deel alleen verkrijgbaar voor PlayStation en pc. Sony was namelijk helemaal verliefd geworden op Lara Croft, wat opnieuw zorgde voor veel verkochte exemplaren, maar ook meer verkochte consoles.

Tomb Raider 2

Lara bleef maar succesvol wat ervoor zorgde dat een jaar later Tomb Raider 3 al verkrijgbaar was. Met een derde deel zorgde Core Design er opnieuw voor dat de franchise beter en vooral mooier werd. In de daaropvolgende twee jaar verschenen er weer twee nieuwe Tomb Raider-games. Tomb Raider: The Last Revelation en Tomb Raider: Chronicles waren naast PlayStation ook verkrijgbaar voor Sega’s Dreamcast. Ondanks de hoeveelheid werk en liefde dat CD in Lara Croft stopte, ging het toch snel al slechter met de franchise.

De werkdruk was ondertussen te hoog omdat er elk jaar een nieuwe Tomb Raider-game verscheen. Dit betekende voor Lara Croft een tijdelijk einde. In het vierde deel werd Lara namelijk levend begraven in een Egyptische graftombe, arme Lara. Toch verscheen in 2000 weer een nieuwe game: Tomb Raider: Chronicles. Met Chronicles begon het langzaam achteruit te gaan met Lara Croft. Mede door ondertussen technische beperkingen van PlayStation werd de game niet bijzonder goed ontvangen. Reviews waren niet positief en fans waren ook helemaal klaar met Lara Croft. Zo te zien kon ze dus beter blijven liggen in een graftombe...

Gamers waren in ieder geval helemaal klaar met Lara Croft in games, een perfect moment om eens een film uit te brengen dus. In 2001 verscheen Lara Croft namelijk op het witte doek in een Tomb Raider-film. Met Angelina Jolie als Lara Croft werd de film vooral succesvol qua opbrengsten. De pers was over het algemeen wat minder tevreden over de film, ondanks dat Jolie overtuigend was als Lara. Paramount zag het zo enorm zitten met Tomb Raider dat in 2003 een vervolg in de bioscopen te zien was, opnieuw met Angelina Jolie als Croft. Het tweede deel werd beter ontvangen, maar was over het algemeen gezien niet geweldig goed.

De doodsteek van Tomb Raider kwam pas in 2003 met Tomb Raider: Angel of Darkness. Terwijl de tweede film in 2003 nog aardig werd ontvangen, werd de game afgebrand. Na een aantal jaren rust was het de zesde deel in de franchise en bovendien de eerste Tomb Raider-game voor PlayStation 2. Mede door een slechte besturing en enorm veel glitches werd de game niet positief ontvangen. Het was het einde voor Lara Croft en Tomb Raider

Toch bleef Lara Croft voortbestaan en werd de franchise overgenomen door Crystal Dynamics. Samen met de geestelijke vader van Lara Croft, Toby Gard, werkte ze aan een nieuwe Tomb Raider-game. In 2006 verscheen dan ook Tomb Raider: Legend. Mede door nieuwe technische ontwikkelingen en vers bloed werd Legend gezien als de comeback van Lara Croft en werd bovendien het snelst verkopende Tomb Raider-game tot op heden. Lara was terug, want een jaar later werd er een remake gemaakt van het allereerste deel uit de Tomb Raider-franchise. In 2008 verscheen Lara Croft opnieuw in de winkels, want toen kwam Tomb Raider: Underworld uit.

Na vijf jaar zonder Lara is de tijd aangebroken voor een reboot van de Tomb Raider-franchise. Met een volledig nieuwe Lara Croft en nieuwe gameplay moet Tomb Raider vooral fris en nieuw aanvoelen. Door dat de franchise geheel opnieuw begint zijn de mogelijkheden met Lara en de gameplay ook een stuk uitgebreider. Een ding is in ieder geval duidelijk, de nieuwe Lara gaat ongetwijfeld de harten stelen van veel gamers. Tomb Raider ligt vanaf 5 maart in de winkels voor PlayStation 3, Xbox 360 en pc.