FOK!games Wishlist 2013 #7

De franchise was mijn eerste aanraking met een simulatiespel. En dat het liefde op het eerste gezicht was, werd snel duidelijk. De eerste versie van SimCity in DOS heb ik namelijk grijs gespeeld.

Header

De opvolgers heb ik altijd zonder nadenken gekocht en een ingetogen "joepi" was dan ook gepast toen EA bekendmaakte dat er volgend jaar weer een SimCity uitkwam. De joepi werd een "YES, WH00T" toen bekend werd gemaakt dat het ook voor Mac uit gaat komen. Gelukkig, dan hoef ik geen pc te kopen om mijn favoriete stedenbouwer weer in een nieuw jasje te kunnen spelen.

Gelukkig is het niet alleen een remake met de standaard features die je mag verwachten van SimCity in een mooier jasje. Natuurlijk kun je weer industrie, commercie en woningen aangeven met zones. Wegen bouwen en zorgen dat je inwoners tevreden zijn hoort bij de standaard features. En gelukkig zijn er weer genoeg rampen los te laten op je SimCity-inwoners, van grote branden tot de ondertussen beruchte buitenaardse wezens die je stad verwoesten. Het zit er allemaal in, maar er is meer. Handiger bouwen, een hele berg soorten opdrachten en achievements en online mogelijkheden maken dit spel waarschijnlijk uitgebreider dan ooit tevoren.

SimCity

Handiger bouwen blijkt wel uit de supersimpele interface. Ook de stroom en riolering zijn nu veel simpeler gemaakt. Je hoeft deze niet meer aan te leggen, een van de grote irritaties uit de eerdere delen. Door deze verbeteringen ben je meer bezig met het uitbreiden van je stad en het zorgen dat je inwoners tevreden worden en vooral blijven. Meer bouwen dus en minder irritatie door bijzaken. De leidingen zijn gekoppeld aan je wegennet, dus de huizen moeten aan een weg gelegen zijn. Dat ziet er meteen ietsje realistischer uit.

Deze inwoners zorgen ook altijd dat je iets te doen hebt. Er zijn opdrachten zoals we die van eerdere SimCity kennen, zoals het bekende 'bouw een school' tot opdrachten die een wat langeretermijnvisie en -planning vereisen. Nog leuker zijn de globale opdrachten die verder gaan dan jouw stad. SimCity gaat namelijk online in 2013 waardoor je samen kunt werken om de opdrachten te voltooien. Zo kun je de opdracht krijgen de vervuiling in het hele gebied te verminderen met behulp van alle steden die er gelegen zijn. Hoe goed jij het ook doet, jouw medespelers moeten ook aan de slag, anders haal je de opdracht nooit. Door die buurtsteden kun je ook kiezen om een Las Vegas te worden, geheel op entertainment gericht. Een andere stad kan weer kiezen om veel zware industrie te hebben en zo wordt er een gevarieerd gebied gemaakt.

SimCity

Grafisch wordt SimCity aangedreven door de GlassBox Engine. Hierdoor zie je de stad heel gedetailleerd en nog mooier dan ooit. De speelsessies die ik heb gehad voelden aan als Madurodam en het scrollen en zoomen ging vlot. Hoeplijk gaat dat net zo soepel op mijn eigen Mac. De pre-order is gezet, ik ben er al helemaal klaar voor om dat te testen en allerlei rampspoed richting mijn inwoners te sturen.