'Kickstarter is een verkapte voorverkoop'

Waarom zou je een game maken over Grutte Pier? “Waarom niet”, vraagt Remco de Rooij, medeoprichter van het Friese Triangle Studios zich af. De studio werkt aan Cross of the Dutchman, dat aanvankelijk mede gefinancierd zou worden door Kickstarter. “Kickstarter gaf me het gevoel dat het ging over mensen die achter een project staan; eigenlijk is het een verkapte voorverkoop.

Grutte Pier is een held. Een volksheld. De vrijheidsstrijder wordt gezien als één van de belangrijkste figuren in de Friese geschiedenis. Hij was de aanvoerder van het rebellenleger Arumer Zwarte Hoop en wist het Beleg van Medemblik te voorkomen. Dat klinkt heel stoer, zeker voor een Nederlander. Zo veel heldenverhalen hebben wij niet, in vergelijking met andere landen. Toch keek iedereen raar op toen Triangle Studios aankondigde een game rondom Grutte Pier te maken. Een spel over een Friese gozer? Dat klinkt best duf. Terwijl Cross of the Dutchman een samenvatting moet zijn van de ambitie van Triangle Studios.

Trots
Het gaat hier om onze cultuurgeschiedenis”, zegt Remco de Rooij, medeoprichter van Triangle Studios. “En ik vind dat we in Nederland daar te weinig mee bezig en dus niet trots op zijn. Ik denk ook dat we er niet voldoende over weten om er überhaupt trots op te kunnen zijn.” Hoe tof of duf het is, ligt er een beetje aan hoe je er naar kijkt. “In Nederland zeg je: waarom maak je een game over een Fries? Maar voor het buitenland maak je een game over een West-Europese volkslegende.” En dan klinkt het opeens wel erg tof, ongeacht de afkomst.

Het spel rondom Grutte Pier is nu al drie jaar in ontwikkeling. “Vanaf het eerste biertje.” En in die drie jaar is er al een hoop gebeurd. Toch wilden de mannen en vrouwen van Triangle nog meer uit het spel halen. Een nieuw Kickstarter-project, een website waar je geld kunt werven middels je eigen projectpagina, was geboren. Maar het mocht niet baten. In de dertig dagen dat de studio vijftigduizend dollar wilde ophalen, is de teller blijven hangen op ongeveer vijftienduizend. Lang niet genoeg dus. “Ik vind dat persoonlijk heel vervelend. Ik houd niet van verliezen. Ik had het liefst gezien dat we konden praten over wat we met de volgende vijftigduizend dollar gingen doen.

Pech
Het was niet iets dat het bedrijf niet zag aankomen. In de eerste twintig dagen liep het al niet zo lekker en De Rooij merkte steeds meer dat de gelukfactor een grote rol speelde. “Op een gegeven moment is het gewoon pure mazzel dat je nog ergens wordt opgepikt – dan gaat het niet meer over het feit of we het publiek  goed hebben benaderd of niet.” De Rooij legt voor zichzelf de lat heel erg hoog. “Ik wil mijn eigen gestelde doelen halen. Ik had ook vijfduizend in plaats van vijftigduizend kunnen neerzetten – dan hadden we na een week feest kunnen vieren – maar ik had zoiets van: als dit een prestatie moet zijn, dan moet daar ook een bedrag tegenover staan waarvan je weet waarmee je een hoop voor het project kan doen.” Gelukkig kan de oprichter zich er overheen zetten.

Waar ging het dan mis? Dat zat hem onder andere in praktische factoren. De gameplaytrailer liet niet goed zien wat de studio voor ogen had. “Als je een onbekende studio bent en je werkt aan een product, dan is wel het allerbelangrijkste dat je trailer goed is.” Maar er zijn ook factoren waar je minder invloed op hebt en waar je echt op moet inspelen. Zoals de verandering van mentaliteit op Kickstarter. “Eind vorig jaar bestond het publiek van Kickstarter uit mensen die op zoek waren naar leuke projecten. Het wordt nu een soort consumentenprincipe: wie maakt het, wat wordt het en wat krijg ik?” Kickstarter is een soort marktplaats geworden waar degene met het beste aanbod, het meeste krijgt.

Goodies
Maar zo zou het niet moeten werken, vindt De Rooij. Neem nou de jongens van Republique. De Franse ontwikkelstudio daar achter biedt veel waarde voor het geld dat je doneert. “Als je kijkt naar de hoogte van het bedrag dat je belooft en de waarde die je ervoor terugkrijgt, dan zie je dat dat heel dicht bij elkaar ligt.” Met andere woorden: beloof je twintig dollar, dan krijg je voor vijftien waarde. Beloof je tweehonderd, dan krijg je voor 175 aan waardes terug. De beloofde donaties worden wel hoger, “maar het levert een verdraaid beeld op van de hoeveelheid geld die voor je project beschikbaar is. In dat geval houd je naar verhouding steeds minder over voor de ontwikkeling en vraag je om geld dat je later eigenlijk gewoon weer teruggeeft in goodies.”

Het publiek kijkt dus voornamelijk naar wat zij ervoor terugkrijgen – en dat besefte Triangle Studios zich te laat. “Kickstarter gaf me het gevoel het ging over mensen die achter een project gaan en eigenlijk is het een verkapte voorverkoop.” Nu ze het geld niet hebben ingezameld, betekent het niet dat Cross of the Dutchman ophoudt te bestaan. Alleen de financiële middelen die we konden halen uit Kickstarter hadden er wel voor gezorgd dat wij meer in het spel hadden kunnen stoppen, dan we nu kunnen. We hebben wel genoeg geld om het af te maken, maar het was meer voor de extra’s, zoals co-operatieve gameplay.” Je kunt wel co-op implementeren, maar dat betekent ook dat je dan in feite een ‘extra game’ moet bouwen. En dat kost geld. “Je moet ergens de grens trekken, nu.

Hollywood
Het mooie aan Cross of the Dutchman is de connectie tussen gameplay en geschiedenis, een typisch aspect waar Triangle Studios voor staat. “We pakken een verhaal waarvan we weten dat het niet verzonnen is. En we bouwen een game die ook echt is. Nee, Grutte Pier heeft geleefd en heeft veldslagen geleverd.” Heeft het uitblijven van een Kickstarter-succes te maken met een te kleine doelgroep? Nee, zegt De Rooij. “Het was zeker niet alleen het Friese element in het verhaal dat ons aanspreekt. Het verhaal van Grutte Pier bevat de structuur van een gemiddelde Hollywood-film, waardoor het dus voor iedereen interessant wordt. Maar dat is aan Nederlanders en zelfs Friezen heel moeilijk uit te leggen. Waarom zou je een game maken over Grutte Pier, is een vaak gehoorde vraag. En dat zeg ik: Waarom niet?” In september moet het spel speelbaar zijn op pc en Mac.