7: zieligste games

Zielige Leader

In de serie De zeven... kiezen zeven FOK!games-redacteuren de game die volgens hen het best bij het onderwerp van deze week past. Deze keer worden we verdrietig van het weer van de afgelopen week en dus gaan we op zoek naar de zieligste game. KoosyNL, Notorious_Roy, koei, kensuke, Nebo, Kn0x en D-vide maakten hun keuze en lichten deze hieronder toe.

KoosyNL

Game: Metal Gear Solid 3: Snake Eater
Platform
: Playstation 2
Verschenen in: 2004
Redacteur:
KoosyNL

De kans is groot dat velen MGS3 niet als één van de zieligste games aller tijde zullen zien. Toch schuilt er onder deze actievolle game een treurige ondertoon. In de game vorm je als speler een sterke band met The Boss, de oude mentor van Snake maar die door zijn baas nu als vijand wordt bestempeld. Uiteindelijk zul je haar tijdens een meeslepend en prachtig gevecht moeten doden waarbij de beslissende kogel bij zelfs de grootste man een traan in de ogen doet verschijnen. Je wordt in de game aan alle kanten belazerd waardoor je een sympathie ontwikkeld voor Big Boss, die in de andere games juist als grote schurk wordt gezien. Er zijn weinig games die zulke diepe en meeslepende personages hebben als Metal Gear Solid 3.

notroy

Game: Terranigma
Platform
: Super Nintendo
Verschenen in: 1996
Redacteur: Notorious_Roy

In Terranigma ben jij, Ark, degene die door het openen van een mysterieuze deur het hele dorp versteend. Om het dorp te redden moet je naar de bovenwereld om daar de wereld, die in verval is geraakt, weer op te bouwen. Na een flink aantal epische avonturen blijkt dat je keihard beetgenomen bent door een groter kwaad en besluit je door te gaan met je strijd om de bovenwereld te redden. Dit gaat ten koste van de onderwereld en jouw geboortedorp zal verdwijnen. Je vraagt jezelf hardop af of alle ellende het waard is geweest en waarvoor je gevochten hebt.

De game eindigt uiteindelijk met de woorden dat Ark na het vermoeiende avontuur in slaapt valt en zijn laatste droom droomt. In deze droom is hij een vogel die nog eenmaal over de wereld vliegt. Dan beginnen de credits te lopen en zie je de vogel vliegen.

koei

Game: God of War
Platform
: PlayStation 2
Verschenen in: 2005
Redacteur: koei

God of War lijkt misschien niet de meest voor de hand liggende game om als zieligste game te kiezen aangezien je als Kratos iedereen om je heen aan gort slaat, maar deze agressie heeft voor Kratos vergaande gevolgen gehad. Nadat hij een gevecht dreigde te verliezen riep hij de hulp in van Ares, de god van de oorlog. Ares steunde Kratos in zijn strijd en hielp hem door heel Griekenland te trekken terwijl hij alles vernietigde en slechts chaos achter liet. Als Kratos op bevel van Ares een dorp vernietigt ontdekt hij dat zijn vrouw en kind zich in het dorp bevonden en dat hij hen heeft vermoord. Hij zweert zich te wreken op de kwaadaardige Ares.

De scene vormt de basis voor de gehele gameserie, zonder de moord was Kratos nooit de strijd aan gegaan met Ares, aan wie hij zijn ziel had verkocht. Het laat Kratos van zijn kwetsbare kant zien, een kant die je in de rest van de serie niet meer zal zien.

Kensuke

Game: Shadow of the Colossus
Platform
: PlayStation 2
Verschenen in: 2006
Redacteur: Kensuke

Het meesterwerk van Team ICO is een zwaarmoedig spel. De ongeëvenaarde sfeer ademt melancholie uit daar haar gigantische neusgaten. Het concept is eenvoudig: Samen met je loyale paard Agro verken je een verlaten en minimalistische landschap. Je bent op colossi aan het jagen, reusachtige, prachtig vormgegeven beesten. Je doodt ze een voor een, terwijl hun grootte en schoonheid steeds frappanter wordt. Het is het eis van God dat ze moeten sterven, in ruil daarvoor zal hij je omgekomen geliefde weer tot leven brengen. Je blijft je echter gedurende je reis afvragen of het wel eerlijk is om de wereld te beroven van de majestueuze creaturen voor je eigen baat. Vijanden doodmaken in een game heeft nog nooit zoveel impact op je geest gemaakt.

nebo

Game: Evil Twin: Cyprien's Chronicles
Platform
: Dreamcast, PC, PlayStation 2
Verschenen in: 2001
Redacteur: Nebo

Eind 2001 kwam Ubisoft met Evil Twin: Cyprien's Chronicles voor de PlayStation 2. Later verscheen de platformer ook voor de Dreamcast en Windows PC. De game vertelt het verhaal van Cyprien, een jonge wees, tijdens zijn zoektocht naar zijn teddybeer. De zoektocht brengt hem naar een uiterst vreemde droomwereld, waar hij de vorm van zijn alter ego aan kan nemen.

In deze droomwereld moet Cyprien vier werelden verkennen om stukjes van een sleutel te zoeken. Evil Twin: Cyprien's Chronicles is een game met een unieke sfeer. Wanneer we de game diagnosticeren aan de hand van de DSM IV, de bijbel in de diagnostische wereld van de geestelijke gezondheidszorg, blijkt dat een bipolaire stoornis in combinatie met een dissociatieve stoornis niet zou misstaan. De apatische en depressieve Cyprien verscheen alleen in Europese consoles en PC's. Een groots gemis voor de overige werelddelen, want Evil Twin is zeker het proberen waard.

kn0x

Game: Heavy Rain
Platform
: PlayStation 3
Verschenen in: 2010
Redacteur: kn0x

Als er één game is die op perfecte wijze sfeer kan overbrengen, dan is het Heavy Rain wel. Praktisch elke emotie die je kan bedenken komt voor. Woede als je er eindelijk achter komt wie de Origami Killer is. Blijdschap als je samen met je zoontje buiten aan het spelen bent. Maar ook verdriet op het moment dat je erachter komt dat jouw zoon verdwenen is. Door jouw schuld. Er zijn maar weinig games die mij echt verdrietig maken, maar Heavy Rain kon dat. Je wordt ontzettend meegesleurd in de game en de emoties die de karakters overbrengen. Dat komt mede omdat jij bepaalde keuzes maakt. En als door jouw keuze bepaalde dingen mislopen, dan voel je je blij. Of woedend. Of … verdrietig.

D-vide

Game: Final Fantasy VII
Platform
: PlayStation
Verschenen in: 1997
Redacteur: D-vide

Voor vele mensen is Final Fantasy VII de game die ze voor het eerst een brok in de keel heeft gegeven. Zo ook bij mij. De inmiddels klassieke scene waar een van je favoriete teamleden koelbloedig wordt vermoord om zo de aarde te redden kwam voor vele mensen als een schok. Het eerste uur dat je daarna speelt voelt het als een grap en hoop je dat ze op een of andere manier nog terugkomt. Als ze echter na vijf uur nog steeds niet is verschenen, is het voor de meeste gamers duidelijk; Aeris komt nooit meer terug. Toen er een aantal maanden na de release geruchten opdoken dat Aeris weer tot leven kon worden gebracht, starten veel mensen hun savegame op om dit tevergeefs te proberen. Alleen met een gameshark kon je op illegale wijze de beschermer van de aarde in je team nemen. Pas na een aantal jaren hadden gamers het lef om tegen zichzelf te zeggen: "Face it, Aeris is dood. Time to move on."