Interview: DiRT 3

DiRT 3 is de nieuwe rallygame van Codemasters. De game draait op de verbeterde EGO-engine en zal een aantal nieuwe toevoegingen hebben. Zo zijn split-screen en een nieuw weersysteem aanwezig in dit derde deel. FOK!games kreeg na een presentatie de mogelijkheid om tien minuten te zitten met één van de medewerkers van Codemasters. Lees hieronder wat deze medewerker te zeggen had op verschillende vragen vanuit de FOK!-gemeenschap.

Zou je jezelf willen voorstellen voor onze lezers?
Natuurlijk, ik ben Andy Gray en ik ben Communications Manager voor Codemasters.

DiRT 1 en DiRT 2 waren beide een groot succes, wat zal ervoor zorgen dat DiRT 3 even goed of beter zal worden?
Gymkhana is de nieuwe grote feature die in DiRT 3 zit en deze game succesvol zal gaan maken. Het is de eerste keer dat deze feature in een game zal zitten en we zijn er erg enthousiast over. Daarnaast zijn we erg enthousiast over het terugkeren van het rallyracen in DiRT 3. We hebben naar de feedback van de pers en de fans geluisterd en die willen meer rallyracen terugzien. DiRT 3 bestaat nu voor 60% uit rallyracen, dit is meer dan in DiRT 2.

In DiRT 2 kwam je net om het hoekje kijken en kon je relaties opbouwen met verschillende mensen in de race-wereld. In hoeverre zien we dit terugkeren in DiRT 3?
In DiRT 3 ben je al iemand in de racewereld, je staat dus niet aan het begin van je carrière. Het opbouwen van relaties in de race-wereld is stukken minder aanwezig dan in DiRT 2. Er is bijvoorbeeld wel een lifestyle-agent, deze houdt contact met de sponsors maar geeft jou ook speciale opdrachten om te voltooien. Denk hierbij aan een fotoshoot tijdens een Gymkhana-evenement.

DiRT 3 zal draaien op de vernieuwde EGO-engine, wat zijn de grootste veranderingen die we kunnen zien?
De EGO-engine is een constant evoluerend iets. Elke dag wordt er aan de engine gewerkt en daardoor wordt hij steeds krachtiger. Het nieuwe weerstysteem en de split-screen-optie is nu mogelijk door de verbeterde versie van de engine. Daarnaast zijn aan verbeterde graphics en de omgevingen goed te zien dat de engine veel krachtiger is.

Is er een speciale reden waarom de i klein is gemaakt in DiRT?
Ik denk het niet, de kleine i zat er al in voordat ik bij het bedrijf kwam en volgens mij dachten ze gewoon dat het er goed uitzag.

Wat is de reden waarom de game geen Colin mcRae DiRT 3 meer heet maar gewoon DiRT 3?
Op een gegeven moment komt er dat moment dat je iets moet loslaten. Deel twee van de serie was een hommage aan de coureur die vlak na het uitkomen van deel één omkwam in een ongeluk. Zijn dood leeft nog steeds in de studio en ook al staat zijn naam niet meer op de titel, zijn gedachtegoed is nog sterk aanwezig. De ontwikkelaars hebben nauw samengewerkt met protegés van de coureur maar ook met de Colin McRae Vision Charity-stichting. Deze stichting is na de dood van de coureur opgericht om het gedachtegoed van de coureur te behouden. De stichting steunt verschillende goede doelen en is voornamelijk gericht op kinderen en jongeren die hulp nodig hebben.

Wat is de reden dat er na DiRT 2 een nieuwe DiRT-game uitkomt en geen GRID 2?
We wisten na DiRT 2 eigenlijk al heel snel wat we willen met DiRT 3. Met GRID 2 waren we er nog lang niet uit en daarom hebben we gekozen om verder te gaan met een nieuwe DiRT-game. Dit houdt niet in dat GRID 2 niet zal komen, maar die staat momenteel wel op een laag pitje.

Welke opties en mogelijkheden zullen aanpasbaar zijn in betrekking tot het racen?
Opmerkelijk is dat 70% van de gamers uit DiRT 2 de game op 'easy' hadden staan. Daarnaast was de 'chase cam' de meest populaire camerastand. DiRT 3 zal verschillende hulpmiddelen krijgen om het racen gemakkelijk te maken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een remhulp of een stuurhulp. Het zal mogelijk zijn om al deze instellingen aan te passen of uit te zetten waardoor je de game zo moeilijk kan maken zoals je zelf wil.

Bedankt voor de antwoorden en nog een prettige dag.
Geen dank en jij ook.

DiRT 3 komt 24 mei uit voor de PS3, Xbox 360 en PC. Lees hier onze preview van DiRT 3.