Interview: Damien Monier over Motorstorm: Apocalypse

Zoals jullie in de special hebben kunnen lezen, was FOK!games aanwezig bij de Benelux release van Motorstorm: Apocalypse. Daar hebben wij ook kans gekregen om een game designer te spreken van de game. Motorstorm: Apocalypse is het derde deel uit de Motorstorm-reeks en komt 16 maart uit voor de PlayStation 3. Je kon eerder al onze special lezen en vanaf komende week ook de review van de game.

motorstorm

We hebben de demo gespeeld en hebben beelden op YouTube bekeken. Er gebeurt veel tijdens een race, zijn jullie niet bang dat de chaos te overweldigend wordt waardoor het focus niet meer op de race ligt?
Wij werken al sinds 2006 aan dit spel en hebben ontzettend veel getest om de balans tussen chaos en race zo goed mogelijk te krijgen. Nadat we nieuwe events toevoegen aan een race, gaan we eerst zelf testen en daarna laten we andere mensen testen. Als het teveel wordt, dan laten we het eruit. Gebeurt er te weinig in een race, dan lossen we dat op door meer events toe te voegen.

De game lijkt veel op Split/Second door de chaos rondom de baan. Is dit toeval of hebben jullie stiekem ideeën gepikt van Split/Second?
Vindt je dat het er veel op lijkt? Ik ben het er niet helemaal mee eens. We snappen dat mensen snel de link leggen, maar Motorstorm: Apocalypse is uiteindelijk een heel andere game geworden. Je controleert de events niet en de grootte van de events is ook totaal anders. Motorstorm is en blijft uiteindelijk een off-road racer. Als wij de baan vernielen is dat niet omdat we je willen blokkeren maar om nieuwe paden te creeëren, nieuwe race-elementen te openen. Dat is het grote verschil tussen de twee. 

We hebben het spel nu een paar uur gespeeld en wij vonden dat  de baan weinig verandert. We hadden verwacht praktisch elke race de route zou veranderen maar dat valt wel mee.
Jullie hebben nu ongeveer vijftien banen kunnen rijden maar je moet begrijpen dat er veertig in het spel zitten. Het klopt dat niet elke baan grote veranderingen krijgt, maar als we dat zouden doen, dan lijken alle races teveel op elkaar. Sommige banen gebeurt heel veel, sommige banen wat minder. Je moet uiteindelijk een balans vinden om het interessant te houden. Elke baan heeft een aantal events die kunnen plaatsvinden, maar dat wil niet zeggen dat elk event bij elke race ook daadwerkelijk plaatsvind. Soms komt een event pas in de vijfde ronde, soms pas als je eerste staat, soms vindt een event helemaal niet plaats. Zodoende hopen we elke race interessant en uniek te houden. Ik merk het zelf ook elke keer weer. Toen ik zojuist de demo toonde, kwam ik weer dingen tegen die ik eerder niet was tegen gekomen. Ik ben elke keer weer verrast door de dingen die kunnen plaatsvinden. 

Één van de dingen waar wij met vorige Motorstorms moeite mee hadden, was het 'rubber banding'-probleem. Je kon hierbij in een race van drie rondes twee foutloze rondes rijden en eerste staan en in de laatste paar meter kwamen er opeens vier tot vijf racers langs je vliegen terwijl jij op topsnelheid was. Is dit probleem opgelost?
Dit probleem zijn we vaker tegengekomen. Wij bekijken veel forums om te achterhalen wat mensen van de game vinden en er was één element dat steeds terug kwam, 'rubber banding'. Dit is uiteindelijk ook één van de belangrijkste punten geworden voor de nieuwe game om dit eruit te werken. We hebben de AI verbeterd en ze slimmer gemaakt. Ze gaan niet gewoon harder, ze rijden vooral aggresiever. Als jij eerste staat, zullen ze niet zomaar ineens voorbij vliegen, ze zullen echter wel aggresiever worden op hun weg naar de eerste plek. Niet alleen naar jou toe maar ook naar de andere tegenstanders. Gamers zullen ons bedanken. 

Is het mogelijk om een tegenstander  op een ronde te zetten?
Theoretisch gezien is het mogelijk, echter zal je dit niet tegenkomen door de grootte van de banen. Elke baan is zo groot dat je praktisch nooit een tegenstander zal tegenkomen die laatste rijd.

In Pacific Rift had je verschillende routes die je kon nemen maar als je lang genoeg speelde, was één route altijd de beste. Is dit verbeterd in Apocalypse?
Er zijn nog steeds routes die beter zijn dan anderen, maar dat ligt ook voornamelijk aan het soort voertuig waar je mee rijdt. Sommige voertuigen zijn beter geschikt voor een baan dan andere, dus mensen die veel online spelen, zullen op een gegeven moment door hebben welk voertuig beter is. Gamers die de route nog niet gereden hebben, zullen misschien kiezen voor een voertuig die zij leuk vinden om in te rijden en daardoor verliezen. Dat is mogelijk. Echter verandert de baan steeds waardoor een route niet altijd beschikbaar is. Je zal misschien langs een shortcut rijden die pás geopend is waardoor je hem de eerste keer mist. Sommige shortcuts zullen beschikbaar zijn, sommige niet, je moet je aanpassen aan de routes.

Er zijn vijf nieuwe voertuigen beschikbaar, loop jullie niet het risico dat er teveel voertuigen komen die veel op elkaar lijken?
Niet echt, ik had bij sommige voertuigen zelfs het gevoel alsof ze al in Pacific Rift zaten, zoals de chopper. Ik zei tegen onze lead designer dat ik niet moet vergeten om te melden dat er vijf nieuwe voertuigen inzaten en hij noemde de chopper onder andere. Ik vroeg hem toen of we die niet al hadden in Pacific Rift. Voor mijn gevoel zat die er al in en is het niet 'nieuw' meer voor mij. Maar ik denk niet dat er teveel voertuigen inzitten, we hebben nu een goede mix. Ik vind alle voertuigen ook geschikt en leuk om mee te rijden. 

Welk voertuig prefereer jij?
Ik vind de superbike geweldig maar ik vind ze allemaal leuk. Het ligt soms ook aan de baan maar meestal kies ik voor de super bike, want hij is enorm snel. Dat maakt het ook gevaarlijk omdat hij zwak is, maar hij is wel heel snel. De superbike is misschien niet snel in bochten of modder, maar op een recht stuk rijd je iedereen voorbij.  

Motorstorm 1 en Apocalypse spelen allebei af in de Verenigde Staten. Waarom hebben jullie hiervoor gekozen in plaats van een Europese plaats. Jullie komen zelf uit Engeland, had daar niks kunnen plaatsvinden?
Dat had inderdaad gekund. Waarom we kiezen voor Amerika? Omdat het kan, het voelde goed om het daar te laten plaatsvinden. Plus Amerika heeft genoeg hoge gebouwen om te laten instorten, wat een belangrijk element is binnen Apocalypse. 

Waar gaat de volgende Motorstorm plaatsvinden? We hebben de Amerikaanse outback gehad, een tropisch eiland en nu een stad? De volgende Motorstorm dan maar in de ruimte? 
Je hebt geen flauw idee hoe vaak mensen dat zeggen tegen ons. Je kan leuke dingen uitvoeren met de zwaartekracht en dergelijke. Meteorieten die de baan beïnvloeden, het is allemaal mogelijk, wie zal het zeggen. We zijn wel bezig met DLC voor deze Motorstorm. Er zal een flinke hoeveelheid aan DLC komen die de fans zeker niet zal teleurstellen. En het belangrijkste, we willen de meeste DLC gratis maken.

De belangrijkste vraag: Welke Apocalytische film is beter... Armageddon of Deep Impact.
Lastig, we hebben veel films bekeken om ideeën op te doen en dergelijke. De beste tussen die twee? Ik denk Deep Impact ook al heeft Armageddon Bruce Willis. Krijg ik nu een slechte review omdat ik Deep Impact noem?