Interview: Art-director Jan-Bart over Killzone 3

FOK!games was vorige week op bezoek bij de makers van Killzone 3 en sprak daar met art director Jan-Bart van Beek over Killzone 3. Meer over de game Killzone 3 kun je lezen in de review van het spel. Jan-Bart van Beek begon in 1999 als freelance animator bij wat toen nog Lost Boys Games heette. Na het maken van de trailer kwam hij in dienst bij het bedrijf waar hij sindsdien gewerkt heeft als onder andere lead artist, movie director en game director aan de verschillende Killzone-games. 

Je bent nu werkzaam als art director bij Guerrilla. Wat houdt het in om de art director van een game te zijn?
Dat betekent in het dagelijkse leven dat ik verantwoordelijk ben voor alles dat je op het scherm ziet. Wat de stilering er van is, de kleurpalletten, en het design van de wereld. De art director is verantwoordelijk voor het video gedeelte van videogaming.

Killzone 3 is misschien wel de mooiste shooter die momenteel beschikbaar is op de PS3 en kent zelfs een 3D-functie. In hoeverre zijn grafische concessies nodig geweest voor het gebruik van 3D?
Dat zal je altijd wel een beetje moeten doen. Uiteindelijk ben je het scherm twee keer aan het renderen. Dat betekent dat je twee keer zoveel objecten en karakters moet tekenen, dus in principe zou het twee keer zo duur worden. Maar gelukkig zijn er slimme trucs die je kunt doen. Daarvoor moet je kleine grafische concessies doen zoals objecten die van dichtbij net iets anders uit faden en andere trucjes die met 3D niet opvallen.

Killzone 3 scoort gemiddeld net iets lager dan Killzone 2, waar kan dat aan liggen?
Het is natuurlijk niet ons vak om de reviewers te reviewen, dus dat laten we liever aan spelers zelf over om te ondervinden of het terecht is en waarom. We maken uitgebreide analyses over wat we aan het doen zijn en soms zijn er bewuste keuzes die worden gemaakt. Ook omdat we wederom een groot publiek proberen te bereiken, en wat de oude fans misschien waarderen zijn de dingen die nieuwe fans misschien wat tegenstaan, dus je moet daar een beetje een balans in vinden. Heel veel reviewers die Killzone 2 destijds hebben gereviewd zijn hardcore Killzone-fans en die willen eigenlijk dat er niks verandert.

Één van de aanpassingen is de iets lichtere besturing die daardoor wat meer neigt naar een Call of Duty-besturing, en hier schijnen de fans niet zo blij mee te zijn. Wat is jullie mening hierover?
Dat is iets dat de fanbase altijd heeft gesplitst. Sommigen vonden de besturing heel zwaar en lekker, en anderzijds heeft het een hoger niveau van skills nodig om goed op target te blijven. Daarom moet je een ervaren speler zijn om de besturing goed te kunnen gebruiken. Heel veel mensen hadden daar problemen mee, want die zijn spellen gewend die net iets meer hulpmiddelen aanleveren en net iets sneller spelen. We hebben heel erg gezocht naar een juiste balans waarbij we wel het gevoel erin blijven houden, maar het wel makkelijker maken voor de nieuwe spelers.

Welke kleine, technische innovaties zijn jullie het meest trots op bij Killzone 3?
Één van de grootste dingen die we hebben gedaan is het brutal melee-systeem, waar ik geen Nederlands woord voor heb. Dat is iets dat normaal heel erg ontbreekt bij first person shooters. Je hebt vaak wel een mes maar je bent dan vaak alleen maar wat ongericht aan het zwaaien. In Killzone 2 hebben we veel gewerkt aan de hitresponse van lichamen bij het geraakt worden door een kogel. Waar je ook schiet, ze lijken er realistisch op te reageren. Dit keer wilde we een soortgelijk, gepolijst systeem maken voor de hand to hand combat en messengevechten, dus daar hebben we heel wat tijd aan besteed om dit helemaal goed te krijgen. We hebben nu een systeem dat veel variatie biedt en waarbij de omgeving ook een rol speelt. Je kunt dus iemand met zijn hoofd tegen een pilaar slaan en dan je pistool trekken om het af te maken. Het is een heel vloeiend systeem dat netjes aansluit bij de geweer-ervaring.

Het verhaal wordt door vele critici niet erg gewaardeerd en wordt soms zelfs slecht genoemd. Zijn jullie er zelf tevreden mee of hadden jullie toch iets anders willen doen?
We hebben dit keer bewust gekozen om een ander verhaal te vertellen. Het verhaal uit Killzone 2 had ook problemen. Dat verhaal was alleen maar plotgericht en dit keer wilden we een verhaal dat veel meer karaktergericht was waarbij het veel meer gaat over de relatie tussen Sev, Rico en andere hoofdpersoon. We wilden wat meer laten zien van de Helghast, waaronder de Council en hoe de politiek daar werkt. Sommige delen daarvan zijn heel goed ontvangen zoals de kijk op de wereld van de Helghast. Aan de andere kant vragen de mensen of de karakters nog niet iets meer uitgediept kunnen worden. Het is zeker een betere richting want mensen wilden graag meer zien van de innerlijke werking van de Helghast en de karakters, maar de volgende keer zullen we hier zeker verder mee moeten gaan.


Jan-Bart van Beek

Killzone 3 is inmiddels uitgelekt en op internet te verkrijgen. Wat was jullie reactie hier op?
Dat hadden we al aan zien komen. We wisten dat de PS3 gehackt was en wij hebben de eerste grote titel die uit komt sinds de hack. Je hebt promo-discs die maanden van tevoren verstuurd worden. Het betreft vroege builds en daar worden er duizenden van gedrukt dus het is heel waarschijnlijk dat die ergens in de verkeerde handen belanden. Dat is iets dat bij PlayStation-spelletjes continu gebeurt en het is voor ons nu tijd om te kijken hoe we daar mee om moeten gaan. Bij de Xbox heb je het ook al een tijd. Het belangrijkste is; piraterij is vervelend, maar dat is uiteindelijk niet het grootste probleem. Het grootste probleem zijn de hackers die met de codes aan de slag gaan en cheats ontwikkelen en voor een hele grote groep mensen de ervaring verpest. We zijn daarom het meest gericht om hackers tegen te gaan. Mensen die cheaten zullen we van de server halen, cheats die we ontdekken zullen we proberen af te sluiten en dat zal een continue strijd worden.

Was het jullie eigen keuze om de Move-controller te gebruiken?
Zeker. Het is zeker niet zo dat Sony langs komt met de Sony-hamer en dan bij ons alles erin ramt wat we moeten doen. We vonden het concept zelf al interessant en er zijn veel experimenten gedaan om het goed te laten werken. Move heeft een grotere precisie dan de Wii-controller. Het was iets dat we in één keer goed wilden toepassen. Als je in één keer die doorbraak kunt maken en het klikt, dan heb je meteen een andere soort spelervaring. Het is natuurlijk een optie en geen verplichting. Voor mensen die een Move-controller hebben raden we aan om het even uit te proberen, kijk hoe het klikt. We zien nu al mensen online spelen met Move met de crosshair uit, die alsnog goed uit de voeten kunnen.

Het is dus niet zo dat je online een handicap hebt als je met de Move-controller speelt?
Nee. Wat we merken is dat wanneer je een multiplayer-spel speelt waarbij je heel snel om je heen moet kunnen draaien omdat het close combat is, zoals karakters met shotguns, het zeker niet zo goed zal werken als met een controller. Juist de klasses die wat meer long range en stationair zijn hebben een groot voordeel omdat je heel precies op mannetjes kunt richten.

Waaraan kunnen we in Killzone 3 de Nederlande achtergrond merken?
In de eerste games was dat duidelijk aan te wijzen. Killzone 2 had een hoop Nederlandse stijl-elementen. De game had veel Nederlandse luchten, de stormachtige en bedreigende wolken. Dat is nu wat minder. Er zijn geen elementen om makkelijk aan te kunnen wijzen, maar er zitten zeker elementen in. Ergens in de game zit bijvoorbeeld een kratje Heineken verstopt en dat soort Nederlandse iconen zullen er altijd in blijven zitten.

Hoe hebben jullie gevierd dat de game af is?
Nog niet. We zijn een avondje de kroeg ingegaan, maar dat is een standaard vrijdagavond. De game verschijnt volgende week (afname van het interview is een week voor de release) en vanavond zal de housewarming/releaseparty zijn in dit nieuwe pand. We hebben al een wall of beer klaar staan, dus we zorgen dat die aan het eind van de dag de lege wall of beer is. Voor de rest zullen we ten tijde van de release vast nog wel een keer een feestje vieren.

In samenwerking met Sony mogen wij drie exemplaren van Killzone 3 weggeven. Wil jij kans maken op deze geweldige prijzen? Klik dan snel op deze link om te zien hoe jij kunt winnen!