Epic Mickey

Stefan (Nebo)

Epic Mickey, een game die hoge ogen gooide met de eerste artworks, een game die teleurstelde toen de eerste screenshots binnenstroomden, een game die toch best tof leek te gaan worden ondanks een stijl waar vele gamers in de eerste instantie niet op gehoopt hadden. Tijdens mijn speelsessie in Keulen merkte ik dat Epic Mickey wel eens één van de sterkere games kon gaan worden die dit jaar voor de Wii verschijnt, mits er nog flink wat ruwe randjes glad gepoetst werden. Is dit gebeurd?

Mickey, kluns!
Ik maak er vaak een gewoonte van om de vraagstelling uit de alinea direct te beantwoorden, maar voor Epic Mickey neem ik de tijd. Mickey Mouse vond het nodig om de prachtige creatie van de grote Disney-tovenaar, 'Geweestland', te voorzien van een likje dunner, maar liet hierbij per ongeluk het complete flesje vallen. Het deed me enigszins denken aan plakken met behangplak in groep 2 om het potje vervolgens leeg te storten over het hoofd van je irritante klasgenootje. Ik had Mickeys intelligentie, zeker met de speurneus-puzzels uit de Donald Duck, een stukje slimmer ingeschat, maar gamers zullen zich erbij neer moeten leggen dat we in Epic Mickey te maken hebben met de naïeve maar schattige Mickey van de vroegere cartoons. Mickey schaamt zich voor zijn actie en slaat op de vlucht en wordt na zijn eerste succesverhalen plots uit zijn bed gelicht door een dunner-monster. Geweestland is sinds de dunner-ramp, die Mickey heeft veroorzaakt, een chaos en het is aan Mickey om de zooi op te ruimen.

Schilderen in Geweestland
Eenmaal aangekomen in Geweestland blijkt er nog veel meer aan de hand te zijn, maar dit is iets dat gamers zelf mogen ontdekken. Nadat je Geweestland in wordt gezogen, krijg je voor het eerst de controle over Mickey. Mickey kan niet zo heel erg veel, maar heeft gelukkig de magische kwast mee gegrepen waar hij eerder de ramp mee heeft veroorzaakt. Naast zijn draai-aanval en dubbele sprong, is de kwast de enige speciale vaardigheid van de vriendelijke muis. De kwast speelt dan ook een groot onderdeel in Epic Mickey. Mickey kan twee soorten vloeistof uit zijn kwast toveren; verf met de trigger op de Wii-controller en verdunner met de trigger op de nunchuck.

Met verdunner kun je delen van het level uitwissen tot er slechts een lichte schim overblijft en met verf kun je deze delen weer terug verven. Niet de gehele wereld is uit te wissen, maar de ontwikkelaar heeft de technische mogelijkheden van de Nintendo Wii overduidelijk zo veel als mogelijk benut en hiermee is de kwast meer dan een simpel gameplay-element. Je zult verborgen schatten moeten zoeken door muren of vloeren te verdunnen, je zult puzzels op moeten lossen door op strategische plekken voorwerpen tevoorschijn te toveren en ook bij het platformen speelt de kwast een belangrijke rol.

De kwast heeft echter nog meer invloeden in Epic Mickey. Zo nu en dan sta je voor de keuze om iets te repareren of te slopen. Maak je de goede keuze en gebruik je de verf, dan krijg je een beloning. Maak je de slechte keuze en gebruik je de verdunner, dan zijn de bewoners niet blij met je maar kun je wel bij die ene schatkist die je anders niet kunt pakken. De beloningen verschillen nauwelijks met elkaar en je keuzes hebben geen blijvende impact op de rest van de game. Een leuke toevoeging, maar ietwat onnodig. Waar de keuze belangrijker is, is bij het vechten tegen de inktmonsters. Gebruik je verf, dan maak je van de monsters vriendelijke wezentjes die je tijdelijk helpen tegen andere monsters. Gebruik je verdunner, dan zullen de monsters na een korte blootstelling aan je groene straal smelten. Hiernaast heb je nog een eenvoudige draai-aanval die je kunt gebruiken nadat je met verdunner het schild van een vijand hebt vernietigd. De draai-aanval zul je echter het vaakst gebruiken voor het kapotslaan van tonnen, dozen, brandkranen en breekbare muurtjes om zo verf, verdunner, health en tokens te vinden, welke je kunt ruilen voor speldjes en andere leuke verzamelobjecten.