Transformers The Game

Morthill
Filmgames en gamefilms, het zijn twee combinaties die eigenlijk zelden goed gaan. Uwe Boll films daargelaten maakt het niet uit wat er gedaan wordt, het beste dat er uitkomt is een matige game of film. Nu is de film Transformers geregisseerd door Michael Bay. Het is dus een film met veel chaotische actie. Iets dat zeker in een game, mits het wat overzichtelijker wordt, goed te doen is. Helaas werkt de industrie niet zo simpel, incashen is nu eenmaal makkelijker en winstgevender dan veel tijd in de ontwikkeling van een topgame stoppen. Met pijn in mijn hart heb ik dus een game in mijn PS2 moeten stoppen die een van de beste jeugdseries ooit volledig om zeep helpt.

De PS2-versie van Transformers is eigenlijk identiek aan de al eerder gereviewde PS3-versie. Je kunt in de campaign-mode kiezen voor twee verhaallijnen, de Autobots en de Decepticons. Je volgt grofweg de film in de jacht op de Allspark. Beide campaigns zijn opgedeeld in een aantal zones, die weer onderverdeeld zijn in missies. In elke zone krijg je de beschikking over een Autobot of Decepticon en mag je missies gaan uitvoeren. Deze missies zijn free-roaming-style te doen, dat wil zeggen, je kunt vrij door de zone bewegen en pas als je er zin in hebt ga je daadwerkelijk naar de locatie van de missie. Waarom het free-roaming? Omdat je tussen de missies door absoluut iets anders wilt doen en het dan leuk is om gele blokjes te verzamelen. Met deze gele blokjes kun je namelijk bonusmissies doen die precies hetzelfde zijn als de standaard missies. Lekker voor de \"afwisseling\".

Elke missie die je speelt is eigenlijk hetzelfde als de vorige. Ga naar deze locatie en vernietig X Autobots/Decepticons of volg die Autobot/Decepticon Y keer naar een nieuwe locatie en mol alles en iedereen. Deze enorme hoeveelheid aan verschillende missies zorgt ervoor dat je er toch wel zeker meer dan tien minuten zoet mee bent en zoals gezegd, mocht je de standaard missies zat zijn kun je altijd nog submissies doen die exact hetzelfde zijn. Mocht zelfs dat je nog niet genoeg voldoening schenken dan kun je altijd nog de omgeving compleet vernietigen. Alles kan namelijk stuk, gebouwen, auto\'s, bomen, straatverlichting, alleen mensen zijn onschendbaar. Je kunt de omgeving ook gebruiken om je tegenstanders te bevechten, zo kun je auto\'s oppakken en die op je vijanden gooien. Dit is overigens ook niet voor niets, want bij sommige vijandelijke bots moet je er namelijk eerst iets tegenaan gooien, anders kun je ze helemaal geen schade doen.

Het slechte leveldesign stopt hier helaas niet. De game kent ook een leuk aantal bugs, doordat levels niet goed zijn ontworpen. Zo zul je op een gegeven moment in een Decepticon-missie twee van je strijders moeten beschermen tegen menselijke troepen. Ze lopen alleen los van elkaar, dus je vliegt continu heen en weer tussen beide. Op een bepaald moment komen beide dan samen en is de missie uitgespeeld. Nu is het vervelende alleen, er staan nog wat troepen op dat samenkomstpunt en als de verkeerde Decepticon daar het eerste komt kun je deze troepen niet kapot maken, ze zijn namelijk onschendbaar totdat de juiste robot in hun bereik is. Jouw strijdmakker wordt gesloopt en jij kunt er niks tegen doen. Dus kan je de hele missie weer opnieuw doen.
Ook zijn er momenten dat je transformeert en dat je plots door een raket totaal vernietigd wordt. Zeker in latere missies die wat langer duren kan dit erg frustrerend zijn, want als je even wilt vluchten, omdat er teveel vijanden zijn, kan het in een klap afgelopen zijn en kan je de hele missie weer opnieuw doen.

Het enige positieve aan de game is dat hij er wel redelijk goed uitziet. De textures van de gebouwen zijn in orde en ze gaan op een erg mooie manier kapot. Ook de Autobots en Decepticons zien er erg gaaf uit en transformeren op een stijlvolle manier. Helaas wordt dit alles gecompenseerd door de werkelijk belachelijke physics van auto\'s en de weinig afwisseling van de omgeving. Alles ziet er hetzelfde uit en er rijden maar weinig verschillende voertuigen rond. Ditzelfde geldt ook voor het geluid. Aan de ene kant is het best sterk, de explosies klinken goed en de voice-overs zijn ook dik in orde (het zijn dezelfde stemmen als in de film). Helaas stelt de soundtrack nogal teleur en is het geluid van de omgeving niet erg goed afgewerkt. Auto\'s klinken als stofzuigers en menselijk afweergeschut klinkt al helemaal knudde.