Mad Tracks

Arjen (Mr_Belvedere)

Vroem! Vroem! Lekker met autootjes scheuren op een circuit. Dat staat altijd al garant voor een mooi racespel en in Mad Tracks voor Xbox Live Arcade is het niet veel anders... of toch wel?

Het concept van het spel is niet nieuw. Met kleine autootjes scheuren in welbekende huis- tuin- en keukenomgevingen zagen we ook al in de welbekende Micro Machines-serie. Ook daar zijn diverse spin-offs op gekomen zoals racen met een op afstand bestuurbaar radiografisch wagentje.

Wat het eerste opvalt is dat het spel volledig Nederlandstalige teksten heeft. De game lijkt zijn menu\'s en teksten in een behoorlijk aantal talen vertaald te hebben en dat verlaagt de leercurve aanzienlijk, al was die sowieso niet zo heel erg hoog.

In Mad Tracks kies je één van de opwindautootjes en ga je een uitdaging aan op een circuit. Dit circuit kan werkelijk van alles zijn en ook zijn de doelstellingen niet altijd alleen maar als eerste aankomen. De autootjes zijn voorzien van een veer die onderin het midden in beeld gebracht wordt. Geef je gas, dan zal de veer zich verder ontspannen, maar laat je gas los dan zal de veer zich weer aanspannen. Is de veerkracht eenmaal op, dan zal je auto praktisch niet vooruit komen en moet je een tijdje gas los laten om de veer weer op spanning te brengen. Het is dus erg belangrijk de snelheid en de overgeblven energie goed te timen.

De circuits bestaan uit de meest vreemde locaties. Je zult racen door een woonkamer of een keuken, maar je komt ook terecht in een tafelvoetbalspel of op de schuine daken van flatgebouwen. De ene keer bevindt je auto zich op een pooltafel en weer een andere keer scheur je in een kom bedekt met ijs. De doelstellingen zijn meestal gericht op de mogelijkheden van het gekozen circuit waardoor het misschien in het begin voorspelbaar lijkt, maar het spel toch een hele hoop lol geeft.

Bij het tafelvoetballen komt er een grote bal tevoorschijn en ga je met twee-tegen-twee een potje autovoetbal aan. Wie de meeste goals scoort wint natuurlijk. Poolen met autos is ook geen probleem en op de eettafel zit je snoepjes te verzamelen. Je wordt hierbij niet alleen tegengewerkt door het circuit zelf, maar ook de andere autootjes van de AI of Xbox live tegenstanders.

Om de chaos helemaal compleet te maken bevinden er zich in de levels ook diverse upgrades en powerups voor je auto. Een afstotend schild geeft hilarische momenten op de eettafel, maar een raketwerper in een compacte ijskom geeft ook spectaculaire effecten. Het spel heeft een enorm hoog arcadegehalte en bevat erg smaakvolle graphics. De geluidseffecten zijn prima in orde, maar na een tijdje gamen heb je er weinig boodschap aan, omdat je tijd volledig wordt opgeslokt door de snelle acties en behoorlijke racesnelheid die in de game zit. De snelste levels bestaan uit het rijden van A naar B door een relatief moeilijk circuit met allerlei scherpe bochten, schansen en loopings. Als de actie het toestaat laat de camera mooi in beeld zien hoe je door de vetste bochten scheurt of over grote stukken heen springt met je wagentje.

Door middel van het menu selecteer je een auto en een race. Het begint met één race en als je daar een bronzen, zilveren of gouden medaille hebt gehaald mag je uit twee andere races kiezen. Als je daar weer ééntje van gehaald hebt krijg je weer twee races voor je kiezen, net zolang tot je bij de finale uitkomt. Deze bestaat dan weer uit maar één race.

De controls reageren prima en het schieten en neerleggen van olievlekken of het dumpen van vaten is kinderspel. Regelmatig zie je tegenstanders alle kanten uit vliegen of ben je druk bezig het wapentuig van de anderen te ontwijken. Toch is het spel niet moeilijk en zul je snel klaar zijn met de aangeboden races. Daarna wordt het natuurlijk tijd om dezelfde races nogmaals in multiplay te doen! Uitbreidingen met extra races komen vanzelfsprekend ook beschikbaar en zullen waarschijnlijk 200 punten per pack kosten.

Mad Tracks is een enorm leuk arcade racespel voor iedere leeftijd. Micro Machines fans zullen zich prima vermaken met Mad Tracks en de Nederlandstalige uitleg zorgt er voor dat je snel aan de slag kunt. Prima vermaak!