UFO Afterlight

Jaap (dikkedorus)
UFO Afterlight is een squad-based-tactical-shooter-en-RISK-in-één game. Zo is de game misschien het beste te omschrijven.
Het wordt misschien al iets duidelijker als er bij wordt vermeld dat de UFO After... serie een officieuze \"opvolger\" is van de welbekende X-COM-serie. Niet door dezelfde studio gemaakt (Altar), maar met dezelfde gameplay in gedachten.

Dit is de derde en jongste titel uit de serie, die ooit begon met UFO Aftermath en UFO Aftershock. De drie spellen zijn los te spelen, maar nemen de verhaallijn van elkaar mee. In het eerste deel wordt de aarde bijna vernietigd door aliens en moet de speler een task-force opbouwen om de aliens van de aarde te trappen. In dit spel kan de speler halverwege kiezen om zich over te geven aan de aliens. Hoewel dit een instant game-over tot gevolg heeft, is dit precies de verhaallijn die Aftershock en Afterlight verder uitdiepen.

De mensheid geeft zich over, en de aliens vervoeren een groot deel van de overgebleven mensheid naar een ruimtestation, de rest wordt op mars gedropt. Het verhaal van de stationbewoners die de aarde proberen terug te pakken wordt uiteengezet in Aftershock; in Afterlight kruipt de speler in de groep mensen die het op Mars moeten zien te rooien. Het grappige aan dit concept is dat de verschillende factions en verhaallijnen van Aftermath terugkomen in Afterlight, aangzien deze tegelijkertijd afspelen. Ok, genoeg achtergrond. Op naar het spel.

De rode planeet. Basis in het midden, en onderaan gebieden van andere facties

Het spel heeft twee onderdelen. Een tactische turn-based shooter waarin de speler met teams de andere Marsbewoners te lijf gaat, en een stratetisch gedeelte waarin de speler gebieden moet veroveren, grondstoffen moet verzamelen, en vooral heel veel upgraden, researchen en bouwen. Het doel is om Mars om te vormen (terraformen) in een groene planeet waar de mensheid opnieuw kan beginnen. Het merendeel van de mensen is ingevroren, en zij wachten totdat Mars bewoonbaar is.

Het tactische gedeelte gaat zoals men gewend is van de oude X-COM games: rondlopen, aliens afschieten en vooral alle hi-tech gear jatten om zelf te researchen.
Dit gedeelte zit grafisch beter in elkaar dan de voorganger, welke kampte met performance problemen. De vecht-omgevingen zijn in het begin saai (het zanderige oppervlak van mars), maar worden later interessanter en levendiger als de speler Mars begint te terraformen, en je kijkjes gaat nemen in vijandelijke bolwerken. Het hele systeem is point-en-click, en de interface loopt redelijk soepel, hoewel de AI die de looproutes van de teamleden bepaalt erg CPU-intensief is. Dit is gelukkig geen groot probleem aangezien de speler met een hele rits aan knoppen de orders van de teamleden tot in de details uitdeelt, om daarna pas de tijd te laten lopen. Wil de speler iets veranderen, dan zet deze de tijd weer stil om de nodige aanpassingen te maken. Dit is even wennen, maar werkt na een uurtje inspelen als een tierelier.

In ruimtepakken en bewapend met zwaar geschut trekken je squads er op uit om lokaties veilig te stellen