Tales of Kenzera: ZAU

Tales of Kenzera: Zau is een actieplatformer in Metroidvania stijl. Je speelt als de jonge sjamaan shaman Zau. Een jongeman de taken van zijn overleden vader overneemt en daarbij het verlies van zijn vader probeert te verwerken. Het spel is ontwikkeld door het Britse Surgent Studios in samenwerking met EA Originals (voor meer info, zie de preview).

Abubakar Salim heeft dit spel gemaakt als een ode aan zijn vader en de worstelingen die hij daar zelf mee heeft gehad. Alles in Tales of Kenzera: Zau is gebaseerd op de Afrikaanse Bantoe cultuur. Dit vond ik een interessante verrassing, aangezien je dit thema niet heel vaak tegenkomt in games. Maar kan een spel over een jonge sjamaan met verdriet en woede, die geesten ten ruste brengt in een Afrikaanse setting lang genoeg de aandacht vasthouden?

In de Afrikaanse cultuur is het aanbidden van je voorouders een groot deel van het geloof. Tales of Kenzera: Zau neemt je mee op reis in een mooi geschreven verhaal. Zau wordt vergezeld door Kalunga. Hij is de Afrikaanse god van de dood. Hij is niet zoals in de Europese cultuur een angstaanjagend figuur, integendeel zelfs. Kalunga is een oude en zeer wijze man die Zau wil helpen met het verlies van zijn vader om te gaan. Zau sluit een afspraak met Kalunga die ik in verband met spoilers niet ga verklappen. Kalunga probeert Zau een aantal wijze lessen mee te geven tijdens zijn avontuur. Helaas is de koppige Zau niet altijd van de woorden van Kalunga gediend en dit lijd dan ook vaak tot kleine ruzies. Zowel Zau als Kalunga zijn zeer goed geschreven en de gesprekken die ze voeren zijn vaak interessant en vermakelijk om te volgen. Zelf kun je misschien ook nog wat opsteken van de wijze woorden van Kalunga.

Tales of Kenzera: ZAU

Zau is een zeer lenig persoon. Het platformen gaat lekker soepel. Gelukkig heb je vanaf het begin af aan al een double jump en een soort dash. Deze heb je dan ook vrijwel gelijk nodig om het spel te kunnen beginnen. Ik ben blij dat Surgent Studios ervoor heeft gekozen om deze vaardigheden vanaf het begin beschikbaar te maken en dat je dus niet op zoek hoeft naar basis vaardigheden. Tales of Kenzera: Zau heeft een mooie gedetailleerde wereld die goed in de setting past. Helaas wordt het platformen en backtracken wel vrij snel repetetief en doet het spel eigenlijk niets wat we niet al gezien hebben in andere soortgelijke games. Ook de Echoes (een soort kleine stukjes verhaal die je kunt vinden als collectible) zijn niet echt interessant genoeg om actief naar op zoek te gaan.

In Tales of Kenzera: Zau begin je gelukkig niet machteloos. Zau heeft twee maskers van zijn vader geërfd. The Mask of the Moon en The Mask of the Sun. Beide maskers hebben hun eigen krachten. Zo gebruik je The Mask of the Moon om op een afstand te vechten en bepaalde krachten te gebruiken. The Mask of the Sun daarentegen, gebruik je vooral bij man tot man (of geest tot man) gevechten en kent andere krachten die je nodig zult hebben om door de wereld van Tales of Kenzera: Zau heen te komen. De gevechten in Tales of Kenzera: Zau zijn snel en vrij vermakelijk. De beide maskers die Zau tot zijn beschikking heeft kun je wisselen wanneer je maar wil. Hierdoor kun je bijvoorbeeld op een afstand snel een vijand verzwakken om de daarna met The Mask of the Sun te lijf te gaan.

Tales of Kenzera: ZAU

Als je vijanden verslaat krijg je hiervoor ervaringspunten. Als je genoeg punten bemachtigd hebt, kun je je maskers upgraden waardoor Zau nog effectiever wordt in gevechten. De variatie van de vijanden verschilt enigszins per gebied. Toch voelde het op bepaalde momenten eentonig om weer dezelfde vijanden tegen te komen, maar dan in een met kleur aangemerkt schild. Bij een blauw schild moet je The Mask of the Moon gebruiken bij een rood schild The Mask of the Sun. Als je het schild verwijderd hebt zijn de vijanden kwetsbaar en al vrij snel uitgeschakeld. Ik mis in Tales of Kenzera: Zau toch wel de verscheidenheid aan vijanden die je bijvoorbeeld in de oude Castlevania-games tegenkomt. Toch wordt je in Tales of Kenzera: Zau zo nu en dan wel aangespoord om na te denken over hoe je een gevecht gaat winnen. Meestal kwam dit niet omdat ik de vijanden niet aankon, maar omdat ik bijvoorbeeld in een kuil met stekels viel en opnieuw moest beginnen.

Zau heeft overigens niet heel veel vaardigheden om uit te kiezen. Hij beschikt over de twee maskers die je een beetje kunt upgraden, maar de belangrijkste vaardigheden vind je door verder te komen. Je zult bijvoorbeeld op plekken terechtkomen waar je niet verder kan omdat er een waterval op je pad is waar je niet tegenop kunt. Vaak zul je dan op zoek moeten naar een andere vaardigheid, Kalunga zal ook aangeven dat je nog vaardigheden mist. Zau krijgt onder andere de mogelijkheid de waterval te bevriezen, deze vaardigheid kun je ook in gevechten gebruiken op vijanden. Sommige vaardigheden zijn handig in gevechten en sommige wat minder. Het is aan de speler om een goede balans tussen de vaardigheden te vinden.

Tales of Kenzera: ZAU

Als je Zau volkomen meester bent, worden de gevechten op een gegeven moment wel heel makkelijk. Helaas geldt dit ook voor de bazen die Tales of Kenzera: Zau in petto heeft. Als laatste wil ik wel nogpluspuntje benoemen: de zogeheten Spirit Journey Trails vond ik een van de leukste gameplayelementen. Hierin moet je een parcours afleggen en een soort minibaas aan het einde verslaan. Sommige van deze minibazen vond ik stiekem moeilijker dan de echte bazen. Aan het einde van een Spirit Journey Trail wordt Zau beloond met een trinket die hem weer extra kracht geeft.

Tales of Kenzera: Zau is een prachtig ontworpen spel. De stemacteurs en de muzikanten hebben een prachtige prestatie neergezet. De bazen zijn imposant en de ontwikkeling van Zau als persoon is een leuk verhaal om te volgen. De gevechten zijn wel vermakelijk, maar niet echt indrukwekkend. Vaak zag ik het als een vervelend klusje dat ik even moest oplossen voordat ik verder kon gaan met het platformen. Helaas schiet het spel hier zijn doel voorbij. Sommige platform parcours zijn veel te ingewikkeld gemaakt met te weinig checkpoints tussendoor. Dit werkt op een gegeven moment gewoon frustrerend voor de speler. Ook valt het spel vaak in de herhaling. Je platformt een stuk, haalt sleutels voor deur X, rent terug naar deur X. Hierna volgt er een gevecht en begin je weer van voren af aan. Al met al is Tales of Kenzera: Zau wel een vermakelijk spel. Er is veel aandacht naar de wereld en personages gegaan en dat is wel terug te zien. Ben je fan van dit genre, dan zou ik het aanbevelen vanwege het verhaal en niet per se vanwege de gameplay.

Gespeeld op pc. Ook verkrijgbaar op Switch, PS5 en Xbox Series X|S.