Princess Peach: Showtime!

Princess Peach was decennialang geen boeiend personage. De originele ‘damsel in distress’ van gaming diende enkel als aas in het eeuwige conflict tussen Mario en Bowser. Na een opvallende en meer actieve rol in The Super Mario Bros. Movie krijgt de beroemde prinses nu haar eigen game waarin ze letterlijk de ster van de show is.

Het is niet de allereerste game van Peach, de prinses kreeg in 2005 al een Nintendo DS-game die niet zo bekend is (Super Princess Peach). Ik vermoed dat Showtime! een stuk populairder gaat worden. Eerlijk gezegd was ik zelf niet zo enthousiast toen de game vorig jaar september werd onthuld. Het zag er geinig uit, maar ook vooral als een game met een jongere doelgroep in gedachten.

Mijn relatief lage verwachtingen werden gelijk omhoog gekrikt toen ik er achter kwam dat Good-Feel de ontwikkelaar was van dit spel. Good-Feel maakt al jaren leuke en creatieve games voor Nintendo. Games als Wario Land: Shake It!, Kirby’s Epic Yarn en Yoshi’s Woolly World zijn stuk voor stuk juweeltjes. Voeg daar nog de onvertaalde Mameda no Bakeru aan toe en dan zie je dat Good-Feel toch wel een heel aardig portfolio heeft.

Princess Peach: Showtime! past naadloos tussen al die games. Het is een fantasierijke game vol inventieve mechanieken die snel een glimlach op je gezicht tovert. De opzet van het spel helpt ook lekker mee. Peach wordt aan het begin van de game uitgenodigd om een tentoonstelling bij te wonen in het Sprankeltheater. Zodra ze aankomt wordt de schouwburg helaas aangevallen en overgenomen door een heks genaamd Grape en haar ‘Sour Bunch’ onderlingen.

Peach besluit om samen met een nieuw hulpje genaamd Stella om het theater te redden. Dit kan alleen door in toneelstukken op te treden om het verdoofde publiek opnieuw te inspireren. Het spel is in verschillende lineaire levels opgedeeld, waarbij elk level in het teken staat van een specifiek kostuum. Peach moet het kostuum vinden, haar mede acteurs enthousiasmeren en door uitlopende uitdagingen te doen de show stelen.

De kostuums bepalen de vaardigheden van Peach en dus ook hoe het level er uit gaat zien. Als zwaardvechter moet ze met haar wapen allerlei vijanden verslaan terwijl je als banketbakker taarten moet decoreren en koekjes moet bakken in een Mario Party-achtige mini-games. De Ninja Peach-levels komen dan weer met meer platforming- en stealth-segmenten terwijl je met Detective Peach juist puzzels moet oplossen. Tussendoor zijn er ook levels waarin je tegen leuke eindbazen moet vechten.

Een ingewikkeld spel is het niet. Levels duren maximaal een kwartiertje, zitten vol checkpoints en zijn sowieso niet echt moeilijk. Showtime! is daarmee inderdaad toegankelijk voor jongere gamers. Toch kon ik als 35-jarige man die voornamelijk Souls-achtige games speelt prima van dit spel genieten. Dat komt door de creativiteit, het snelle tempo en de variatie door het feit dat de game maar liefst tien van die transformatie kostuums bevat.

Elk level zit verder ook vol optionele en goed verstopte ‘Sparkle’ collectibles en zelfs als doorgewinterde gamer moest ik flink mijn mouwen opstropen om ze allemaal te vinden. Daarmee wordt toch genoeg uitdaging in het spel gecreëerd om het ook voor mijn doelgroep interessant te houden. Helaas kan het spel ook een beetje irritant zijn als je echt al die Sparkles wilt vinden, want levels hebben vaak genoeg momenten waar je geen tweede kans om er eentje te pakken. Als je bijvoorbeeld een Sparkle mist in een auto-scroll segment kun je eigenlijk niets anders doen dan het hele level opnieuw opstarten. Het klinkt als een klein probleempje, maar geloof mij maar dat het voor verzamelaars behoorlijk tergend kan zijn. Het had ook heel makkelijk verholpen kunnen worden als Good-Feel spelers de optie gaf om vanuit een checkpoint te restarten.

Levels opnieuw spelen is sowieso niet zo fijn. De kleine dialogen en cutscenes die je tijdens levels krijgt zijn de eerste keer prima, maar je kunt ze niet overslaan en replays voelen daardoor onnodig traag. De laadtijden om die levels sowieso op te starten zijn ook voor het gevoel vrij lang en tonen toch wel de leeftijd van de inmiddels verouderde Switch. Ten slotte was ik ook niet echt onder de indruk van de post-game content, al mag ik daar verder niet inhoudelijk op ingaan in deze recensie. Het spel heeft dus echt wel wat mindere puntjes, maar onder de streep was ik heel aangenaam verrast met deze titel. Dit is meer dan enkel een zoethoudertje en ik zal altijd creatieve games van Good-Feel en Nintendo aanmoedigen.

Princess Peach: Showtime! zet dankzij de veelzijdige theatrale transformaties veel variatie en speelplezier op het podium. Princess Peach geeft een schitterende show die vermakelijk is voor zowel jong als oud. Deze voorstelling van Good-Feel krijgt van ons door een paar minpunten geen staande ovatie, maar toch wel een denderend applaus.

Exclusief voor Nintendo Switch.