Super Smash Bros. 3DS-versie

De game waarvoor je een Nintendo-console kocht is terug, en hoe! Na jarenlang alleen te kunnen vechten op de consoles, kun je nu ook eindelijk gehakt maken van Mario in de trein, op het vliegveld en bij je oma. De opzet van het spel is nog steeds hetzelfde, vechten alsof je leven er van afhangt. Maar of je Nintendo 3DS het nou zo leuk gaat vinden….

Toen de Super Smash Bros-serie voor het eerst het licht zag, was het een revolutie. Je kon eindelijk Mario in elkaar beuken met Luigi! Nu, een paar generaties later, is de glans van de serie er wel een beetje vanaf. De game evolueerde naar iets groters. Er kwamen meer fighters, meer items en een story line. En om met de deur in huis te vallen: deze is er niet meer. Die bewaren ze vast en zeker voor de Wii U-versie. Nintendo heeft daarvoor in de plaats weer leven in de Classic Mode geblazen. Je krijgt nu niet meer continu voorgeselecteerde tegenstanders voor je kiezen, maar je krijgt steeds drie keuzes. Bij elke keuze verklapt het symbool wie je volgende tegenstander wordt, dus je kan de weg een beetje manipuleren.

Andere singleplayer-modi komen uiteraard ook weer terug, zoals bijvoorbeeld de All-Starmode waarbij je het chronologisch tegen verschillende personages moet opnemen. Het grote verschil met eerdere delen is dat deze meteen beschikbaar is. Wanneer je verliest, heeft dit ook echt gevolgen: je moet dan weer helemaal overnieuw beginnen. Je moet dus dan ook echt aan de bak. Uiteraard zit Stadium er weer in, maar deze zou ondertussen wel eens wat andere mini-games mogen bevatten. Op games zoals Home-Run zijn we allemaal wel eens uitgekeken.

Heeft Super Smash Bros dan helemaal niets nieuws? Jawel, dat is de nieuwe Smash Run-modus. De bedoeling is dat je in een open wereld zoveel mogelijk vijanden, die uit het gehele Nintendo-universum komen, in elkaar beukt om zo extra punten voor je stats bij elkaar te sprokkelen. Je hebt daarvoor vijf minuten, en als je dat weet te overleven, dan wacht er een ware verrassing. Soms is het een potje knokken met andere personages, soms is het een race tegen de klok om bijvoorbeeld zo snel mogelijk een toren te klimmen. Dit zijn echt potjes om even snel in het OV te spelen, maar het gaat na een tijdje wel vervelen.

De extra modi stellen dus een beetje teleur. Het is allemaal gemaakt om even snel te spelen. Het ziet ernaar uit dat de echte story-modi bewaard worden voor de nog uit te komen Wii U-versie. Maar wees niet getreurd, er is nog genoeg te doen voor iedereen die geen multiplayer wil of kan spelen. De Smash-modus zit er nog steeds in en er is genoeg te unlocken. Dit keer zitten er 49 personages in, die flink uitgebalanceerd zijn. Oké, er zitten wat dubbele in, maar dit keer zijn de logge fighters zoals Donkey Kong en Bowser niet totaal overbodig. Ze zijn wat sneller geworden en hebben wat minder kracht, maar je kan genoeg weerstand bieden als je broertje weer eens Kirby kiest.

Maar speelt het ook een beetje lekker op zo’n klein schermpje? Dat hangt er helemaal van af. Als je een beetje bij elkaar blijft, dan is er niets aan de hand. Houdt je expres afstand van elkaar en komt er ook een item aan de verste uithoek van het scherm, dan kan het allemaal wel eens te klein worden. De besturing is wel even wennen, maar niet onoverkoombaar. Je kan wel merken dat de 3DS-cirkelpad hier niet voor gemaakt is. Deze is te fragiel om dit spel heel lang te spelen. Na meer dan twaalf uur begint hij al lam aan te voelen en wordt het al bijna tijd om een nieuwe 3DS te halen.

Waar Smash echt voor gemaakt is, is natuurlijk de multiplayer. Wie zich zorgen maakt over lag, kan meteen ophouden met piekeren. Die was namelijk niet te vinden. Wel vond ik het soms wel heel lang duren voordat je eindelijk een potje kon vechten. Gelukkig wordt je wel een beetje vermaakt. Je wordt van tevoren namelijk beziggehouden met een oefenpotje, waarbij je zoveel mogelijk tegenstanders moet wegknokken.

Eigenlijk is er geen reden om Super Smash Bros. niet te kopen. Vond je de vorige delen top en kan je de story-modus missen als kiespijn? Dan is dit de game die je moet kopen als je fan bent van de serie en je de game van Nintendo 3DS voor de komende jaren wil hebben. Er zit zoveel content in, dat je na 10 uur spelen nog steeds niet op de helft bent qua unlocks.

• Eindelijk nu overal kontschoppen
  • So much content
  • Multiplayer die zich kan meten aan consoles