FIFA 15

Als er FIFA in huize Pheno op de deurmat valt, dan gaat er eigenlijk direct een belletje naar zijn broer, een voetballiefhebber in hart en nieren. Dat is dit jaar niet anders met FIFA 15. Dus al snel staat de PlayStation 4 bij hem en een week later ligt er een concept-review bij bovengetekende.

Sterspeler
Laten we meteen duidelijk zijn: FIFA 15 is in de basis beter dan FIFA 14. Het is niet realistisch, het is geen simulator, maar een manier om die mooie momenten op televisie na te spelen. Jij als speler bent de ster, jij moet je team naar de winst leiden. Jij bent de held op het voetbalveld. En Electronic Arts zorgt er maar al te graag voor dat je je, met het spelen van het spel, ook helemaal zo voelt.

FIFA 15

De graphics zijn dit jaar weer beter geworden. Spelers zien er weer realistischer uit, en reageren ook met emotie. Het is alleen jammer dat als je een minder bekende speler hebt dat er helemaal niets van klopt. Natuurlijk, er zijn mensen die alleen Manchester United kiezen en dan zit je goed. Maar kies je een middelmatige club omdat je daar fan van bent, dan zul je teleurgesteld zijn.

Het sfeertje in het stadion is super. Zoals wanneer de keeper net jouw schot op doel stopt en het publiek een “oeh” door het stadion laat golven, of als de clubliederen die gezongen worden ervoor zorgen dat je jezelf midden in een wedstrijd voelt en dat jij als sterspeler aangemoedigd wordt.

Het enige minpunt zijn de commentatoren. Martin Tyler en Alan Smith praten over van alles, maar vallen vrij vaak in de herhaling. De prestaties op de wereldkampioenschappen van een speler die op dat moment de bal heeft hoor je maar al te vaak, en in het algemeen worden er gesprekken gegenereerd die gewoon heel random aanvoelen. Het lijkt wel alsof de een wat zegt, de ander het volledig negeert en een ander feitje opnoemt.

Balgevoel
Eén van de grotere wijzigingen in de gameplay van FIFA 15 zijn de keepers. Het is niet dat je totaal niet meer kunt scoren, maar ze doen meer moeite om een bal te stoppen. Ze anticiperen vaak beter met goede reddingen tot gevolg, al zijn er af en toe nog momenten waar de AI een steek laat vallen. Opeens naar je toe lopen als je één tegen één staat en jij de bal gewoon over de keeper heen kan lobben. Je kunt zelf aan de keeper ook beter aflezen wat hij gaat doen, en met een schijnbeweging verrassen. Wat zorgt voor weer die sterallures die je als gamer zou moeten krijgen van het spelen van een match.

FIFA 15

De AI van je team heeft ook wel weer af en toe kuren. Zeker wanneer de tegenstander de bal heeft, heeft je verdediging meer moeite de bal terug te winnen. Ze houden soms geen rekening met andere teamleden. Je zult zelf in actie moeten komen. Het verdedigen is ook lastiger gemaakt. De bal simpel wegsliden is moeilijker gemaakt en om je aanvaller te containen en op het juiste moment te tackelen, is dit keer echt een kwestie van timing. Wel zijn verdedigers minder ‘lomp’ in hun beweging. In FIFA 14 was je als verdediger nergens als je op het verkeerde been stond, nu zijn ze veel wendbaarder om hun fout snel te herstellen. Wat wel nog een issue is is het gemak waarmee het middenveld volledig voor spek en bonen mee kan doen. Het is vrij gemakkelijk om een bal te passen vanuit de verdediging richting aanvallers, waardoor je je afvraagt waarom die spelers daar in het midden er nog zijn.

Carrière in het slop
De carrièremodi, of je nu speler of manager wil zijn, hebben amper verbeteringen gekregen. Nog raarder, zelfs de Pro Rivalries en de trainingen die in de carrièremodus van in FIFA 14 World Cup een rol speelden, zijn in FIFA 15 afwezig. Er zijn ook geen internationale toernooien om in te mogen spelen, dus mocht je een ambitie hebben om je ooit in je carrière in de wereldkampioenschappen, de Europese kampioenschappen of Copa America te spelen: jammer dan.

FIFA 15

De lay-out van de menu's veranderd en er zijn wat opties bijgekomen. Zo kun je dit keer meerdere teams opslaan, zodat wanneer je team erg vermoeid dreigt te worden, je met een druk op de knop je tweede elftal kunt inzetten. Tja, niet echt wereldschokken anders. Electronic Arts deed ons meer geloven toen het aangaf de carrièremodus te veranderen. Het is dus nog steeds dezelfde carrière die we al kennen en eigenlijk lang niet meer zo leuk.

Ultimate Team
De populairste modus van de franchise, FIFA Ultimate Team, heeft wel verbeteringen gekregen. De beste toevoeging aan FIFA Ultimate Team zijn de ‘loan players’. Sterspelers kun je voor een tijdje lenen, zodat je meteen een leuk team opzet, in plaats van te grinden als een malle met een stelletje mindere goeden tot je genoeg coins hebt verdiend om een betere speler te kopen. Laat staan een flink duurdere sterspeler. Deze zijn alleen te lenen via Electronic Arts, dus andere gamers gaan er niet rijk van worden.

Concept Squads zijn een welkome toevoeging aan FUT. Wat je doet is een team samenstellen met spelers die je niet eens hoeft te hebben. Dit scherm toont de chemistry van je concept team zonder dat je een cent hoeft te betalen. Nog beter, je kunt met een druk op de knop naar de transferscherm gaan om een conceptspeler die je nog niet hebt te kopen.

FIFA 15 is een erg goede game geworden. Ultimate Team-modus is verbeterd door de loan players en concept squads. Helaas zijn de carrièremodi amper aangepakt, waardoor dat gedeelte heel erg FIFA 14 aanvoelt. Zelfs de Pro Rivalries en de trainingen die in FIFA 14 World Cup zaten zijn afwezig. Een echte grote verbetering, naast grafisch, is er alleen niet te noemen, het zijn de kleine dingen die het doen. Daardoor vallen de steekjes die de teamspelers en keepers laten vallen, weer juist meer op: een echt grote verbetering in AI of besturing is er dit keer niet te vinden. FIFA 15 gaat zeker niet teleurstellen, maar wanneer er weer eens een echt grote sprong wordt gemaakt en waarnaartoe, dat is de vraag.

• Mooie graphics en sfeer in het stadion
  • Keepers zijn realistischer
  • FUT is verbeterd