Fantasy Life

Kinderen weten wat ze later willen worden. Vaak wordt er in de loop der jaren nog van gedachte veranderd. Fantasy Life biedt de mogelijkheid om toch je dromen te realiseren.

Fantasy Life

Fantasy Life gaat over jouw avatar en specifieker, het leven van jouw avatar. Al snel is het moment daar waarop je moet beslissen wat je met je leven gaat doen. Word je een paladin en trek je als held ten strijde tegen de monsters in de wereld of word je een houthakker en ga je de grootste bomen in Reveria omhakken? Het maakt niet uit waar de keuze op valt, al snel kom je Flutter tegen. Deze gouden, sprekende vlinder wordt lastiggevallen door een paar lokale schoffies. Nadat je haar hebt geholpen, besluit Flutter met jou mee te gaan. Zij opent een wereld van lol, gevaar en avontuur. Het verhaal gaat dan ook over jouw tocht om Reveria te redden, maar wordt grotendeels verteld vanuit het oogpunt van Flutter. Dit brengt een interessante dynamiek tussen jouw avatar en Flutter mee.

Wat ga jij doen met je leven?
Het verhaal van Fantasy Life is relatief simpel en kort. Binnen 15 uur kan je de game hebben uitgespeeld, maar daar gaat het eigenlijk niet om. In deze action-RPG is het de bedoeling om zoveel mogelijk succes te boeken in jouw leven. Of liever: levens. In totaal kun je twaalf verschillende levens starten. Deze zijn allemaal ondersteunend voor elkaar. Wil je als blacksmith een wapen maken, dan ga je eerst als miner de wereld in om de geschikte mineralen te zoeken.  Wil je meubilair maken voor in je kamer? Ga dan eerst houthakken en jaag op monsters voor leer. Om voor een zo groot mogelijke overlevingskans te zorgen, maak je uiteraard eerst HP-potions als een alchemist. Behalve als je in een storyline-quest zit, is het bovendien op elk moment mogelijk om van leven te wisselen. De game doet sterk denken aan een combinatie van Animal Crossing en Monster Hunter en pakt verbazingwekkend goed uit.

Fantasy Life 1

Het ultieme doel is om elk leven naar ‘Master-niveau’ te brengen. Om een indicatie te geven van de lengte van de game als je alles wil doen: na een kleine 40 uur te hebben gespeeld, is het me bij slechts twee levens gelukt om het ‘Master-niveau’ te bereiken. Dit komt ook omdat ik er fan van ben om zelf alle materialen te verzamelen. Gelukkig heeft Level-5 rekening gehouden met gamers die dit minder zien zitten: veel materiaal is te koop voor een schappelijke hoeveelheid Dosh (de valuta in Reveria). Gamers zullen hoe dan ook veel tijd in Fantasy Life kunnen stoppen, ongeacht het doel.

Grote wereld, veel(zijdige) vijanden
Door quests te doen voor Flutter (de gekke vlinder wil graag meer zien van de wereld) openen er steeds nieuwe gebieden in de wereld. Elk gebied is groot, divers en heeft meestal ook verschillende sub-gebieden, zoals grotten. Over het algemeen worden de vijanden steeds sterker in nieuwe gebieden, maar dit is geen vaste regel. Zo zijn er vanaf het begin al diverse bounties te vinden (een soort elite-monsters). Het vermoorden van deze wezens en ze inleveren bij de bounty clerk geeft een Dosh-bonus en een item. Dit item is meestal een zeldzaam crafting-ingrediënt. Daarnaast zijn er in elk gebied erg sterke monsters te vinden, zoals (in één van de eerdere gebieden) de ‘Silverfang’. In het begin hoef je niet eens te proberen deze aan te vallen. Met 0 gedane damage en een instant-death bleef ik al snel uit de buurt van dit monster. Na 32 uur lukte het me, na het nuttigen van 12 HP-potions en 5 SP-potions, om er één neer te leggen.

Fantasy Life 2

Dat is ook de kracht van het spel: je voelt dat je sterker wordt en dit heeft ook duidelijk resultaat. Ook houdt dit systeem het interessant om regelmatig terug te keren naar eerder verkende gebieden, om te zien wat met de geboekte voortgang mogelijk is. Gelukkig denkt Level-5 ook aan de andere levens van Fantasy Life. Niet alleen sterke monsters, maar ook sterke bomen en vissen zal je tegenkomen. Het advies is dan ook om te levelen, nieuw equipment te maken en met de nodige progressie terug te keren. Levelen doe je door challenges uit te voeren. Deze challenges worden gegeven door een Master van jouw leven en variëren van het craften van specifieke items tot het X-aantal keer doodmaken van specifieke vijanden.

Puns, puns everywhere
Het indrukwekkende aan Fantasy Life is dat het meer dan 21000 pagina’s aan tekst heeft. Het kan twee kanten op met zoveel tekst. Aan de ene kant is het mogelijk dat de A-knop zeer snel en heel vaak ingedrukt wordt om zoveel mogelijk tekst over te slaan. Aan de andere kant kunnen de teksten zeer vermakelijk zijn. In het geval van Fantasy Life is het zeker het laatste. Vermakelijke dialogen, diverse en interessante personages en voornamelijk heel veel puns maken de tekst één van de sterkere punten van Fantasy Life, met een klein smetje: de vertaling is op sommige punten niet optimaal.

Fantasy Life 3

De gameplay zelf is ook variërend. Zo zul je in de open wereld voornamelijk aan het vechten zijn, waarbij je verschillende opties hebt: long sword met schild, broadsword, pijl en boog of magie. Elke soort heeft voor- en nadelen waardoor je anders zult spelen in gevechten met sterke vijanden. Het crafting-systeem werkt heel anders. Bij het craften wordt gebruik gemaakt van een simpele mini-game met drie opties: zo snel mogelijk op A drukken, A ingedrukt houden en op een interval A op het juiste moment indrukken. Het klinkt simpel, wat het uiteindelijk ook is. De uitdaging zit hem erin dit zo snel en accuraat mogelijk uit te voeren. Doe je dit, wordt de kwaliteit van hetgeen je wilt maken beter, wat weer leidt tot betere stats.

Niet alleen maar zonneschijn
Fantasy Life doet veel goed op het gebied van gameplay en presentatie. De sfeer is geweldig en oogt simpelweg lief. Helaas zijn de graphics niet super en zijn er zo nu en dan (korte) framerate-drops. Ook worden vijanden soms helaas hergebruikt in een nieuw jasje, wat in een game op deze schaal anders had gekund. Daarnaast is niet elk leven even leuk om te doen. Dit kan een kwestie van smaak zijn, maar sommige levens voelen minder uitdagend of uitgebreid dan anderen. Het leven van een paladin is essentieel om sterke vijanden uit te kunnen schakelen, maar het leven van een visser is amper boeiend te noemen omdat het geen merkbare toegevoegde waarde heeft.

Mijn fantasie is uitgekomen
Voor de E3 van 2014 had ik nog nooit gehoord van Fantasy Life. Door een verdwaald nieuwsbericht kwam ik achter het bestaan van de game en was ik meteen verkocht. Een snelle action-RPG met toffe gameplay, een grote open wereld en meer hebben mijn fantasie over Fantasy Life doen uitkomen. De minpunten zijn - kijkend naar de grote schaal van de game - erg klein en mogen de pret niet drukken. Wie nog op zoek is naar een goede RPG voor Nintendo 3DS of simpelweg een goede game, kan met Fantasy Life niet de fout in gaan. Ik kan in ieder geval niet wachten tot hij volgende week uitkomt, zodat ik eindelijk de multiplayer kan gaan testen. Een must-have voor iedereen is gekomen uit een onverwachte hoek.


Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Levende wereld - Niet elk leven even leuk om te doen 8
+ Strakke gameplay  - Slordigheden in de vertaling
+ Vermakelijke dialogen -


Vanaf 26 september exclusief verkrijgbaar voor Nintendo 3DS.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.