Hyrule Warriors

The Legend of Zelda deed al jaren hetzelfde. Vanaf nu niet meer.

header

Elk deel van The Legend of Zelda is een systemseller voor Nintendo. Nu we weten dat het volgende deel voor Wii U nog wel even gaat duren, moeten fans maar geduld hebben. Gelukkig is er uitgever Koei Tecmo en ontwikkelstudio Omega Force die hun Warriors-kennis en -kunde op de bekende legende van Zelda willen loslaten. Nintendo zag dat ook wel zitten en onder hun leiding mocht eens iemand anders bezig gaan met een van hun franchises in een voor Nintendo geheel ander genre. Hack & slash, maar dan met een Nintendo-saus.

Hyrule Warriors

Er zijn in het begin vier modi, en er staat voor de eigenaren na het verschijnen van deze game al een patch om een nieuwe modus toe te voegen. Koei Tecmo heeft belooft Hyrule Warriors verder uit te breiden met patches, en dat kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen. De eerste modus die je tegenkomt is de verhaalmodus. Hierin speel je met vastgelegde personages en gescripte gebeurtenissen de missies. De eerste missie speel je bijvoorbeeld alleen maar met Link, maar daaropvolgende missies kun je nog wat afwisselen met een aantal personages. Dit is zelfs nodig om alle geheimen te vinden, want bijvoorbeeld hartdeeltjes zijn er alleen voor diegene die aangegeven staat bij het begin van een missie.

Toch nog afwisseling dus, want al blijven de vijanden hetzelfde, de vechttechnieken van de personages zijn geheel verschillend van elkaar. Wil je toch met Ganondorf het Master Sword uit de grond trekken, dan kan dat ook, want in de tweede modus, Free Mode, mag je iedereen kiezen voor de verhaalmissies. Dit doe je alleen voor ervaringspunten, niet om items te krijgen. Als je een personage snel wil levelen kun je ze bijscholen door flink wat rupees neer te leggen. Ze kunnen net zoveel ervaring krijgen als je hoogste personage. Handig als je net een nieuw personage gevonden hebt en geen zin hebt te gaan grinden voor ervaring.

Hyrule Warriors

Het standaard zwaardmeppen kennen we allemaal wel, maar het gaat om combo's als je snel veel vijanden wil uitschakelen in Hyrule Warriors. Deze speel je vrij door gevallen items van vijanden te gebruiken in een skilltree. In het begin heb je onderdelen nodig die het standaard voetvolk vrij geregeld laat vallen, maar later gaat het om de specialere items die bazen maar zeldzaam achterlaten. Natuurlijk wordt de kans op iets beters groter naar mate je de moeilijkheidsgraad opschroeft, maar dan kost het weer meer moeite. Niet alleen combo's 'koop' je hiermee, maar bijvoorbeeld ook betere bescherming tegen de elementen, meer magiemeter en de mogelijkheid de vijand sneller een genadeklap te geven als je zijn zwakke punt hebt uitgebuit. Deze perks heb je op Hero-moeilijkheidsgraad wel nodig, want dan vliegen de vijanden je om de oren en zijn ze lastiger te verslaan. Het gaat alleen wel even duren voordat je iedereen volledig hebt opgewaardeerd, want sommige items vallen wel heel erg weinig.

Naast de skilltree zijn er de wapens die random vallen als je een vijand verslaat. Elk wapen heeft een basisdamage en een element, zoals vuur of licht. Elke vijand heeft wel een zwakte, dus je kunt beter zorgen dat je in een overheersend vuurmissie een wapen van het type water gebruikt om extra schade te doen. Dat is niet het enige RPG aan Hyrule Warriors. Elk wapen heeft een of meerdere sloten waarin kenmerken staan. Een slot kan ook nog ongebruikt zijn. De kenmerken kunnen bijvoorbeeld zijn dat een bepaalde combo nog sterker wordt, of dat je meer kans krijgt op rupees, ervaringspunten of andere specifieke items. Als je een wapen met lege sloten hebt kun je deze laten fuseren met een ander wapen. Je kiest de bonus die je in het lege slot wil overhevelen en het andere wapen verdwijnt na de fusie. Je kunt een wapen dus naar je smaak en je eigen doel vormen, om bijvoorbeeld sneller rijk te worden of juist om betere items te krijgen. Fuseren kost rupees, maar een tekort heb je eigenlijk nooit. Of je moet personages levelen door de ervaring te kopen in plaats van te knokken, want dat is wel een dure bezigheid.

Hyrule Warriors

Leuk in deze missies is dat net als in Dynasty Warriors er scripted gebeurtenissen zijn, die zorgen dat je opeens naar de andere kant van het slagveld moet om iemand te redden of een plots verschijnende baas te mollen voordat hij jouw kamp met de grond gelijk maakt. Dit zorgt voor afwisseling en actie. Tenminste, als je niet elke missie honderd keer gaat doen natuurlijk, want dan weet je het wel. Dynasty Warriors is niet zo heel groot in de westerse gameswereld, maar met de Zelda-formule is Hyrule Warriors een feest van herkenning. Alles is Zelda, van bombchu's tot skulltula's, maar ook bekende personages, vijanden en locaties en zelfs 8-bit nostalgie. Een van de nieuwe hoofdpersonages, de tovenares Lana, mag meteen een rol krijgen in de volgende Zelda-game, want ze kickt aars. Wie wil er nu niet Deku-boompjes op vijanden af laten rollen of magische wanden gebruiken als aanval?

Probleem voor veel westerse gamers is het grindfest wat na de verhaalmodus van een Warriors-game komt. Nintendo had een beter voorstel voor de endgame van Hyrule Warriors. In de derde modus, adventure mode, zie je de oude map van de allereerste The Legend of Zelda opgedeeld in de voor de oudere gamer bekende schermen op de NES. Elk vakje is een missie, van vrij simpel tot erg lastig. Van te voren zie je wat het oplevert als je de missie met succes uitvoert, en natuurlijk wil je met een A-ranking eindigen om het beste te krijgen. Elk vakje levert in ieder geval wel een eenmalig te gebruiken item op. Een kompas gebruik je om geheime plekken te zien op een gekozen missievakje, waarna je een ander item zoals een bom of kaars moet gebruiken om bonusuitdagingen van dat missievakje vrij te spelen. Gebruikte items verdwijnen, dus af en toe moet je de voorraad items weer aanvullen door wat eerder gedane missies opnieuw te spelen. Toch weer grinding.

Hyrule Warriors

De missies in de adventure-modus van Hyrule Warriors zijn niet zo gevarieerd. Zo begin je met het verslaan van 300 vijanden, bestaande uit simpel voetvolk, in tien minuten. Eitje. Dat worden er in andere opdrachten simpelweg meer en sterkere vijanden met veel sterke bazen ertussen en natuurlijk de opdracht er 700 of meer neer te leggen in tien minuten. Wat je vaak ziet is dat je een specifiek personage moet gebruiken om bepaalde items te krijgen. Wel lullig als je die nog niet netjes flink wat levels opgehoogd hebt door missies te doen. Bonusmissies in een vakje, als je die eenmaal duidelijk hebt gemaakt met kompas en bijvoorbeeld bom, zijn hartjes of skulltula's. Ook deze items zijn vaak gebonden aan een specifiek personage met wie je het level moet doen. Deze items moet je net als in het verhaalmodus vrij spelen door bepaalde achievements in die missie te halen.

Er zit dus toch wat verborgen grinding in, door het moeten levelen van personages om lastigere missies te kunnen doen, maar ook om items of geheimen vrij te spelen. Toch is het dat waard, want er zijn nieuwe bekende Zelda-personages vrij te spelen. Daarnaast zijn er nieuwe wapens (zoals de power gloves voor Link) en natuurlijk hartjes of heel veel partjes van hartjes te krijgen, zodat je sterker wordt en de nog lastigere uitdagingen in adventure-modus aan kunt. Of zodat je in de vierde modus, de Challenge mode, kunt gaan hacken. Hierin krijg je verschillende opdrachten in één missie. Dat varieert van het verslaan van driehonderd tegenstanders in vijf minuten tot het verslaan van honderd vijanden met alleen je speciale aanval, hetgeen al een stuk lastiger is, want je magiemeter wil nog wel eens leeg raken. Faal je een opdracht, dan stopt de challenge en krijg je een score. Hoe verder je komt, hoe beter de items worden die je ontvangt voor de moeite. Voor deze missies moet je al snel erg sterk zijn, dus dat grinden om beter te worden heb je al snel nodig. De modus is een leuke toevoeging, het zorgt voor meer reden de game te blijven oppakken en is soms echt erg lastig.

Hyrule Warriors is een fantastische ervaring voor de fans. Het is een versimpelde Dynasty Warriors, dus er zijn geen honderd speelbare personages. Dat zou dit spel ook volledig de nek omdraaien, het gaat juist om de herkenning van Link, Sheik, Zelda en alle andere. Als Ruto het level ingedragen wordt weet elke fan waarom. De muziek, de levels, de items, alles ademt Zelda. Natuurlijk, het is een Dynasty Warriors-aftreksel, dus er is grinding, maar met de juiste bonusitems als beloning maakt dat het allemaal waard. Wil je alles eruit halen, dan moet je flink wat grinden. En dan merk je dat de missies wel iets gevarieerder of nog dynamischer hadden mogen zijn. Toch is dit een must-have voor je Wii U-collectie, ondanks dat grinden, want dat is in dit geval gewoon leuk, zeker als je afwisselt met de paar personages die er zijn. Hyrule Warriors komt aankomende vrijdag uit.

+ Zelda-sfeer in een versimpelde Warriors-game - als je niet van grinding houdt... 9
+ Snelle actie
+ Adventure Mode