Plants vs Zombies Garden Warfare (PS4)

Na maanden wachten is Plants vs Zombies: Garden Warfare eindelijk te spelen op PlayStation, maar is er ondertussen al wat veranderd?

In onze Xbox 360-review van Plants vs Zombies: Garden Warfare waren we enthousiast over de game, maar vonden we de content en de online-only vereiste minder geslaagd. Gelukkig is de content ondertussen iets aangepakt. In de PlayStation-variant van het spel krijg je de eerder uitgekomen uitbreidingen The Garden Variety, Zomboss Down, Tactical Taco Party en Suburbination Packs met welgeteld vier nieuwe mappen, vier nieuwe personages en twee nieuwe gamemodi. In totaal is het nog steeds weinig, maar de mappen en personages zijn nog steeds goed in balans om zo een eerlijke strijd te hebben op de paar arena’s.

Plants vs Zombies: Garden Warfare

Dat andere probleem, always online moeten zijn, is een blijvertje. Ik weet niet waarom Electronic Arts over hun eigen Origin zo tevreden is, want de eerste weken na release kon ik het spel niet eens in de avonduren spelen. Al wil je singleplayer, dan kost het wat moeite en tig pogingen een connectie te maken. Prima, maar deze game schreeuwt om multiplayer. Als het inloggen dan eindelijk gelukt is, dan wil je een multiplayermatch opzetten of joinen. Dat opzetten gaat wel, maar er kwam niemand in mijn lobby, dus jammer, een singleplayergame. Het joinen van een game eindigde steevast met een foutmelding dat de connectie niet gemaakt kon worden. Waarom gewoon niet gebruikmaken van de uitstekende PSN-faciliteiten? Waarom moet dat Origin weer ertussen met daardoor twee keer kans op falende netwerkproblemen? Waarom moet ik eerst inloggen op PSN, om daarna weer in te loggen op Origin? Waarom?

Plants vs Zombies: Garden Warfare

Ik heb het spel ook zeker een week niet aangeraakt, ervan uitgaande dat het een probleem was dat vast zou worden opgelost. Gelukkig is dat ook gebeurd, vandaar de late review. Het enige dat ik nog mis in Plants vs Zombies: Garden Warfare is een couch-optie, kortom multiplayer met vrienden op de bank. Er is wel een Commander-modus, waarin iemand via een tablet het overzicht heeft over de arena, maar dat is toch minder leuk dan met elkaar co-oppen of juist tegen elkaar vechten. Helaas, het is een trend die we vaker zien bij uitgevers en ontwikkelaars: gamers worden tegenwoordig als mensen gezien die alleen nog communiceren over het internet. Je zou toch eens game-avondje hebben bij iemand thuis.

Plants vs Zombies: Garden Warfare is na de opgeloste online problemen een leuke shooter, zoals we al eerder wisten van de Xbox-versie. Het is nog steeds een verademing om eens in een kleurrijke, niet zo serieuze omgevingen rond te, uh, rennen. De balans is prima, de content blijft nog wat karig. Het grootste probleem blijft dat always online, zeker als je eigenlijk gewoon singleplayer wil spelen. Remote Play met PlayStation Vita wordt ondersteund, dus een nachtelijke sessie kan zo in bed doorgaan, al moet je niemand vertellen dat je met erwten aan het spelen bent. Plants vs Zombies: Garden Warfare is verkrijgbaar voor Xbox 360, Xbox One en sinds een paar weken dus ook voor PlayStation 3 en PlayStation 4.

+ Meer content dan bij launch - Maar toch nog slechts negen arena's 8
+ Heerlijke sfeer - Origin. Punt.
+ Uitstekende balans - Waarom geen local multiplayer?