God Factory: Wingmen

Snelheid, chaos en stress zijn de ingrediënten die God Factory maken tot wat het is. De onbekende maker van het spel zal vriend en vijand verassen met deze game door vooral anders te zijn dan de rest en door de veelzijdigheid die het te bieden heeft.

God Factory

Outer space shooter
Nieuwe ontwikkelaars en games die via Kickstarter ontstaan vind ik persoonlijk een interessante markt om in de gaten te houden. In dit geval was de target via Kickstarter niet gehaald, maar via een publishing deal met Namco Bandai is het toch gelukt. Het zijn meestal geen dertien in een dozijn games. God Factory: Wingmen is zo’n game. Ik had er, naast wat filmpjes en screenshots, nog niet heel veel over gehoord. Ik wist dan ook totaal niet wat ik er van kon verwachten en het grote voordeel is dat het dan vaak meevalt. Het is een snelle space shooter die voornamelijk op teamwerk gebaseerd is.

De game speelt zich af in de ruimte, waar je in teams tegen elkaar moet strijden. Bij mijn eerste spel kreeg ik gelijk een déjà vu naar X Wing. Door de snelle actie en vele rondjes die je draait, werd ik kotsmisselijk. Gelukkig was dit even een kwestie van doorzetten en nam ik toch maar het wijze besluit om de tutorial te gaan volgen. De leercurve van het spel is heel goed te volgen. Gaat het er in het begin vooral om te leren je schip te besturen, bij de end-game komt het vooral aan op samenwerken met je team en het uitbalanceren van je schip.

Het doel is om het moederschip van de tegenpartij te vernietigen. Het moederschip heeft verschillende punten die tot nul geschoten moeten worden en de volgorde waarin dit gedaan wordt heeft invloed op het verdere verloop van het spel. Stel je voor: zou je niks vernietigen, dan eindigt het spel in een gelijkspel doordat de moederschepen elkaar aanvallen om de zoveel tijd. Mensen die echt alles onder controle hebben kunnen proberen binnen in het schip de “Power Core” te vernietigen. Als dit lukt, dan is het spel gelijk voorbij. Makkelijk is dit echter niet.

God Factory

Het bouwen van je schip en een kant kiezen
Een groot onderdeel van het spel is het veranderen van je schip. Naarmate je meer games speelt, krijg je meer mogelijkheden om je schip aan te passen. Er zijn veel verschillende wapens en (draai)snelheden waar je uit kunt kiezen. In het begin lijkt het allemaal wat veel, maar zodra je er wat vlieguren op hebt zitten, merk je dat je beter begrijpt waarom iets veranderd moet worden. In het begin van het spel kun je kiezen uit Humans, Gauntris, Arblos en Chorions. Doordat ieder ras zijn eigen unieke vaardigheden en sterke en zwakke kanten heeft, heeft de keuze die je maakt invloed op je manier van spelen.

Door te spelen verdien je credits, deze kun je gebruiken voor het aanschaffen van nieuwe onderdelen voor je vliegtuig of het upgraden van je huidige onderdelen. Hier ligt ook gelijk een probleem. Zit jij in een team met flink opgewaardeerde schepen, dan is de winst in de meeste gevallen ook een zekerheid. Je wordt niet automatisch ingedeeld op sterkte zodra je een spel start, dit moet dus handmatig gedaan worden door de maker van de match op dat moment. Mocht je na het bouwen en aanpassen van je schip de boel even willen testen, dan is het handig om een bot-match te starten. Op deze manier kun je goed de veranderingen bekijken en eventueel wijzigen zonder gelijk je team te benadelen.

God Factory

Online en samenwerken
Online spelen is waar het allemaal om draait bij God Factory. Het samenwerken is van cruciaal belang en tegen pre-made teams merk je gelijk dat een goed uitgebalanceerd team heel effectief is. Uiteraard is dit altijd zo in games waarbij je het tegen elkaar in een arena opneemt, maar nu kan het je maken of breken. Zoals ik al eerder zei, er is geen matchmaking systeem waardoor teams soms niet goed verdeeld zijn.

Gelukkig is de community vrij relaxed en wordt er meestal wel goed verdeeld, maar soms is dit dus niet het geval en kun je beter gelijk stoppen. Een ander dingetje is dat het spel nog even moet winnen aan populariteit. Het kan soms vrij lang duren voor je een volle room hebt. Hierdoor komt het vrij vaak voor dat je dus de lege plekken opvult met een computergestuurde speler.

God Factory

God Factory: Wingmen is echt een heel leuk spel om te spelen. Het heeft mij echt op alle fronten compleet verrast. Jammer vond ik alleen dat ik niet een stel vrienden had die ook over het spel beschikken, want dat zou de funfactor een heel stuk omhoog gooien. Dit is echter niet iets wat het spel heel erg aantast. Het is eindelijk een keer wat anders en vrij uniek in zijn soort. Hopelijk zullen de kleine minpuntjes in de loop der tijd nog gladgestreken worden, maar de mannen van Nine Dots mogen echt heel erg trots zijn met het product wat ze afgeleverd hebben. Voor mij persoonlijk is dit de verrassing van dit jaar qua niet-AAA-games.

+ Orgineel - Matchmaking 8.5
+ Schip opties - Kleine community
+ Samenwerken loont