Sword Art Online: Hollow Fragment

Sword Art Online: Hollow Fragment is een game die gemaakt is voor mensen die weten wat een 'waifu' is. Ergens in dit spel zit een puike actie-RPG verborgen. Maar om daar te komen, moet je eerst filmpjes doorstaan waarin je 'per ongeluk' de tieten van je veertienjarige zusje vastgrijpt.

Sword Art Online is een populaire animeserie die op moment van schrijven bezig is aan haar tweede seizoen. Deze game is voor fans van de serie en neemt van de speler aan dat je het verhaal en de personages al kent. De opzet van de serie is best leuk: Kirito en een paar duizend andere mensen zitten gevangen in een virtual reality MMORPG. Ze kunnen niet uitloggen en sterven in deze virtuele wereld leidt ook tot de dood in de echte wereld.

Het verhaal speelt zich af in Aincrad, een gigantisch luchtkasteel met honderd verdiepingen. Om uit het spel te kunnen ontsnappen, moeten ze de top van het kasteel bereiken. De anime eindigt echter met een twist - spoiler - de laatste baas wordt al op de 75ste verdieping ontmaskerd en verslagen. Kirito en de rest kunnen eindelijk uitloggen. Wat volgt is een bizar slechte tweede seizoenshelft over een veertienjarig meisje dat dolgraag haar grote broer wilt neuken. Dat lukt alleen niet, want Kirito is al verliefd en zelfs getrouwd met een ander meisje.

Hollow Fragment doet alsof de tweede seizoenshelft niet heeft plaatsgevonden en toont een alternatieve versie van de gebeurtenissen. De game wordt hier niet uitgespeeld op de 75ste verdieping. De overlevenden moeten alsnog de top bereiken. Tof, zou je denken. Maar zo'n beetje alle verhaalscènes in deze game draaien om fanservice.

Er zitten zeven meisjes in het spel (twee daarvan zijn nieuwe personages) die allemaal verliefd zijn op Kirito. Het maakt niet uit dat hij al getrouwd is met Asuna, ze blozen en flirten erop los. De vrouwen in deze game zijn walgelijke seksistische stereotypes wier enige motivatie en verlangen Kirito's penis is. Smeerlappen kunnen genieten van uitgebreide scènes met beschamende dialogen die op de rand van pedofilie balanceren.

Hollow Fragment werd voor een deel van de Aziatische markt al naar het Engels vertaald. Bandai Namco heeft doodleuk die vertaling gebruikt voor de Westerse release. Het probleem daarmee is dat de vertaling verzorgd is door een amateur waarvan heel duidelijk te merken is dat Engels niet zijn of haar eerste taal is. Gebrekkig Engels is niet het enige probleem, het zit ook bomvol typfouten.

Alles bij elkaar is het de slechtste gamevertaling die ik ooit heb gezien. Let wel, deze game is afkomstig van Bandai Namco, een redelijke grote uitgever. Bandai Namco moet zich echt met schaamrood op de kaken verontschuldigen voor deze wanvertoning. Sword Art Online was al best oppervlakkig, maar in dit spel zijn alle personages, mede door de vertaling, beroofd van welke diepgang dan ook.

Dat zijn al heel wat klachten. Het ging echter van kwaad tot erger. Ik merkte al snel op dat de gameplay totaal geen uitdaging heeft en dat hersenloos knopjes klikken voldoende is. Op dat moment was ik eerlijk gezegd klaar om de game op te bergen en de review af te sluiten met een prachtige 1. Toch bleef ik nog even doorspelen, waardoor ik op de valreep alsnog enige waarde in de game heb ontdekt.

Hollow Fragment is een opgeleukte Vita-port van een oudere PSP-game (nooit buiten Japan uitgekomen). De grootste toevoeging aan deze port is een heel nieuwe campaign die zich afspeelt in de 'Hollow Area', een ruimte die buiten Aincrad bestaat. In tegenstelling tot de lineaire verdiepingen van Aincrad is de Hollow Area een gigantisch open gebied met veel paden die tot verkenning verleiden. Daarbij zit het vol monsters die 30-40 levels hoger zijn dan Kirito en de rest. En het beste nog: er zijn amper verhaalscènes.

In de Hollow Area ontdekte ik dankzij de grote uitdagingen dat de actie-RPG-gameplay verrassend leuk en diep is. De manier van vechten doet denken aan Final Fantasy XII en Xenobalde. Je kunt tijdens gevechten bewegen, maar bent lang niet zo flexibel als in Kingdom Hearts. Een goed gevecht in dit spel heeft een lekker ritme. Je ontwijkt, blokt en gebruikt skills met de juiste timing om je aanvallen zo vloeiend mogelijk te laten verlopen. Op zijn beste momenten kan Hollow Fragment zich zelfs meten met bovengenoemde toppers.

Helaas zit er ook op dit pluspunt een anker aan vast. De Hollow Area zit vol onnodig opvulsel zoals eindeloze kloonkamers en tig nutteloze doodlopende gangen. Bepaalde extreem belangrijke skills kun je alleen verdienen door eindeloos te grinden. Om een van die skills vrij je spelen, moet je eerst tweeduizend keer een andere skill gebruiken. Dit soort fantasieloze methodes om de levensduur van het spel te rekken vespest de boel voor een deel.

Ergens onder enkele ontiegelijk diepe lagen loli's, incest en een hemeltergend slechte vertaling houdt zich een voortreffelijke actie-RPG verscholen. Als je bereid bent om door die narigheid te graven, valt er nog heel wat te genieten van Sword Art Online: Hollow Fragment. Succes.

+ De Hollow Area-campaign is aardig - Walgelijke fanservice 5,5
+ Verrassend leuke actie-RPG - Slechtste vertaling ooit
+   - Onnodig opvulsel op het spel te rekken