Infamous: First Light

Waar veel developers op de DLC-wagen zijn gesprongen, houdt Sucker Punch vast aan het verleden. Zij brengt een stand-alone expansion voor Infamous: Second Son uit in de vorm van Infamous: First Light.

Infamous: First Light

Het begint al goed
In Infamous: First Light speel je als Abigail ‘Fetch’ Walker. Spelers van Infamous: Second Son zullen zich de door neon aangesterkte rockchick nog wel herinneren. Veel mensen vonden hoofdrolspeler Delsin Rowe namelijk een oninteressant personage. Meer van Fetch wilden ze zien. Aan die wens is nu dan eindelijk gehoor gegeven.

Het achtergrondverhaal van Fetch is waar First Light de focus op legt en speelt zich af vóór Second Son. Fetch is gevangengenomen door de Department of Unified Protection (D.U.B.). Je wordt verhoord door Brooke Augestine, directeur van D.U.B. Zij is geïnteresseerd in de krachten van Fetch en probeert haar ware potentie te ontdekken. Dit doet ze door Fetch terug te laten denken aan de periode dat ze net met haar broer Brent aankwam in Seattle. Dit verhaal is enigszins voorspelbaar, maar toch net verrassend genoeg om het interessant te houden.

Infamous: First Light

Show me your true potential
De setting van Fetch in gevangenschap wordt bovendien benut om een nieuwe speelmodus te introduceren: challenge maps. De challenge maps zijn arena-achtige settings (denk aan bijvoorbeeld de Circle of Slaughter in Borderlands) waar het halen van een zo hoog mogelijke score het ultieme doel is. Dit doe je door (simulaties van) diverse vijanden uit te schakelen en gijzelaars te bevrijden. Zo bouw je een steeds hogere multiplier op. De ronde eindigt als je sterft of als er in totaal vijf gijzelaars worden vermoord. Het is een leuke toevoeging, vooral van de fans van ouderwetse arcades, met een drive om goede scores neer te zetten. Bovendien is het ook mogelijk om, mits je een save file hebt van Second Son, als Delsin Rowe te spelen.

Repetitief mooi
Er zijn in totaal drie arena’s beschikbaar om in los te gaan. Dit maakt deze modus variërend genoeg en leuk om te spelen. De neiging om toch nog één keer (het bleef gek genoeg nooit bij slechts één keer…) te proberen om een hogere score neer te zetten bleef aanwezig. Minder variërend is de story mode. De krachten van Fetch zijn deels niet memorabel (homing missiles bijvoorbeeld zijn totaal niet leuk om te gebruiken) en ook de missies zijn niet veel bijzonders. Sniper-missies zitten er een aantal keer in, er zijn slechts vier soorten collectibles (welke binnen twee uurtjes 100% verzameld waren) en er zijn weinig echt verschillende vijanden. Het mag dan wel een stand-alone expansion zijn met een singleplayer van vier tot vijf uur, hier had ik toch meer van verwacht.

Infamous: First Light

Het verkennen van de stad, met de volle krachten van Fetch, is wel puur genieten. Alles ziet er strak uit, de neon-krachten zijn mooi en gedetailleerd. Bovendien is het mogelijk erg hoge snelheden te bereiken, de meeste gekke sprongen te maken en hiermee erg mooie ambushes uit te voeren. Het duurde dan ook niet lang voor ik het verhaal zo snel mogelijk uitspeelde (zoals gezegd, voorspeelbaar met mooie verrassingen erin) en gewoon chaos ging scheppen in Seattle. Daar heb ik nog wel de meeste lol uit weten te halen.

Infamous: First Light is er voor iedereen. Ben je niet bekend met Infamous, dan is het een mooie eerste (korte) blik in wat de serie te bieden heeft. Ben je bekend met Infamous en wil je meer? Dan is First Light er voor een schappelijke prijs (15 euro op PSN). Hoe dan ook zal je er geen spijt van krijgen. Ondanks het gebrek aan variatie en de korte speelduur, is het een aangename ervaring geweest. Ik ben in ieder geval een groot fan van Fetch en wil stiekem nog wel een stand-alone expansion.

+ Fetch - Repetitief 7
+ Neon-krachten - Verhaal had beter gekund
+ -