Diablo III: Ultimate Evil Edition

Remakes, heruitgaven, HD-edities, ik word er niet meer warm of koud van. Het lijkt er op dat elke game die het goed deed op de last-gen consoles uitgebracht moet worden op de nieuwe generatie. Er mag van mij dan wel wat extra’s gedaan worden om mij over de drempel te krijgen en weer de portemonnee te trekken. En laat Blizzard dat nou heel goed kunnen….

Het grootste probleem wat ik heb met heruitgaves van games is dat je de gehele game weer moet spelen om hetzelfde te bereiken. Waarom ze nog nooit een algemeen savegame-standaard hebben bedacht is mij dan ook een raadsel. Hoe cool zou het zijn als je alle savegames van je oude console naar je nieuwe console kan kopiëren? Want ik ga niet nog eens tientallen uren in mijn personages steken om ze boven level 60 te krijgen. Gelukkig heeft Blizzard hier wat op bedacht. Je kan je personages uploaden naar Battle.net en deze dan weer op je nieuwe console downloaden. Dit werkt ook tussen verschillende consoles. Dus als je, net zoals ik, het vorige deel op de Xbox 360 hebt gespeeld, kan je met je personage toch zonder problemen verdergaan op de PlayStation 4. Blizzard geeft Sony en Microsoft dus een dikke vinger.

Een punt waar de lastgen-consoles in uitblonken waren de graphics en de controls. De graphics waren dan niet helemaal hetzelfde als op de pc-versie en uiteraard moet je dit keer met de controller spelen, maar voor de rest is het gewoon hetzelfde. Nu met de nextgen-versie zie je visueel al helemaal geen verschil meer met de pc-versie. De game ziet er uit als de Mona Lisa en blinkt uit in de soepelheid. Het spel tovert gemakkelijk tientallen vijanden op het beeld zonder te stotteren. Ik durf zelfs te beweren dat de PS4-versie er even mooi uitziet als de pc-versie met de videosettings op ultra. De controls zijn ten opzichte van de last-gen consoles niet veranderd, maar deze waren al strak en ik zie niet hoe ze dat konden verbeteren. Hoewel je Diablo III natuurlijk ook op de PS Vita kan spelen, werkt dat toch niet lekker. Dit komt mede doordat je de R2-knop (die op de achterkant van het touchpad zit) vaak gebruikt. Dit is precies de plek waar mijn vingers rusten en dus activeer ik steeds ongewild een spell.

De afgelopen twee jaar heeft Blizzard natuurlijk het een en ander toegevoegd aan de pc-versie van Diablo III. Al deze veranderingen, plus de uitbreiding Reaper of Souls, staan nu op het schijfje. Je kan meteen beginnen aan Act V (die al eerder te spelen was in de pc-versie) als je de vorige acts al uitgespeeld hebt. Nieuw voor de consoles is de adventure modus die bedoeld is om na het uitspelen van het verhaal verder te gaan looten. In je eentje kan dit wat saai worden, maar gelukkig zit de keigave co-op modus van het vorige deel er nog in. Die wordt nu versterkt door de Apprentice optie, die spelers met een lager level optilt naar het niveau van de hoogste speler. Dat scheelt, want na een tijd is er geen reet meer aan als je continu dood gaat.

Zo zijn er nog wel meer aanpassingen doorgevoerd, zoals het nieuwe Loot 2.0 systeem waardoor er meer Legendary-items gedropt worden. De drops zijn afgestemd op de klasse van je personage dankzij het slimme smart-dropsysteem. Dus eindelijk geen rotzooi meer die je laat liggen omdat je er geen reet aan hebt. Speel je online, dan krijgt iedereen voor hem/haar bestemde loot. Andere spelers zien jouw drop niet, dus je hoeft niet bang te zijn dat iemand er met je loot vandoor gaat.  Speel je met zijn vieren op een console, dan zal je dit systeem onder andere bij bossbattles zien. Verder is er een nieuwe klasse, Crusader, die een hybride is tussen Barbarian, Wizard en Demon Hunter. Hij kan zowel van dichtbij als van veraf aanvallen, en is goed nieuws voor spelers die niet kunnen kiezen tussen de oude klasses.

Al met al was dit de Diablo-versie die Blizzard een paar jaar terug voor ogen had om uit te brengen. Je zou kunnen spreken van Diablo III versie 2.0. De problemen van de vorige versie zijn opgelost, er zijn een heleboel updates doorgevoerd en als toefje op de taart is er ook nog eens nieuwe content bij gekomen. Wat mij alleen zorgen baart is niet weten of nieuwe pc-content ook naar de consoles toekomt. Moet ik over twee jaar nog een keer Diablo III kopen om weer in pas te lopen met de pc-versie? We zullen het zien.

+ feilloze Controls - Onduidelijk waar de serie naar toe gaat 8,5
+ Personage cross-console importeren  - Aan de prijs
 + Co-op feestje!