Ultra Street Fighter IV

In juni kwam de online versie al uit, vanaf een week of wat geleden ligt de fysieke versie nu ook in de winkel.

Header

We zijn ondertussen toe aan de vierde versie van Street Fighter IV. Je zou zeggen dat Capcom niets nieuws meer kon verzinnen, maar dat is een verkeerde aanname. Met een paar nieuwe arena’s, vijf nieuwe vechters, nieuwe keuzemogelijkheden vóór een potje en nieuwe vechtmechanieken tijdens een gevecht bewijst de ontwikkelaar nog genoeg vechtlust te hebben zich te bewijzen in het fighter-genre.

Nieuwe arena’s zijn niet zo belangrijk voor Ultra Street Fighter IV, dus daar kunnen we kort over zijn: leuk dat ze er zijn, maar na een paar potjes heb je ze natuurlijk gezien. Het is niet zo dat je als vechter gebruik kunt maken van objecten in een level, dus zijn de nieuwe arena's alleen eye-candy, meer niet. Gelukkig heeft deze Ultra-versie meer dan dat: het zorgt zelfs dat de oneindige combo’s en unblockables verleden tijd zijn door wat nieuwe gameplaymechanieken, maar daar later meer over.

Ultra Street Fighter IV

In with the new

Allereerst vallen natuurlijk de nieuwe personages in Ultra Street Fighter IV op. Vier van de vijf vechtersbazen komen uit de Street Fighter x Tekken. Dat klinkt als gemakkelijk scoren, maar op de grafische stijl na spelen ze wel degelijk anders dan in dat spel. Hugo is te vergelijken met Zangief: eenmaal dichtbij dan is deze reus schadelijk door zijn grabs, Snel is hij alleen niet, maar dat is om die brute kracht te compenseren. Poison is een sexy babe die achterbaks met zweepje je in de ballen mept als je niet uitkijkt. Van veraf kan ze niet heel veel, dus ook zij moet dichtbij staan om vooral snel aan te vallen.

Rolento zorgt voornamelijk voor verwarring door zijn reikwijdte met zijn stok. Tegenstanders schatten daardoor het blokken vaak verkeerd in. De laatste bekende nieuwkomer is Elena, mijn favoriet van de nieuwelingen. Ze is vooral sterk in voetenwerk, en kan bizarre afstanden sliden en springen om dichtbij schade aan te richten en weer terug te gaan om een volgende kans af te wachten. De vijfde - volledig nieuw bedachte - personage is Decapre. Ze is een Cammy-personage met klauwen zoals Vega, maar lastig om onder de knie te krijgen omdat haar moves opgeladen moeten worden, zoals bijvoorbeeld de oudgediende Balrog. Eerlijk is eerlijk, die moves voelen nog wat onwennig aan. Je krijgt al met al niet het idee dat deze personages heel sterk zijn en op grote toernooien zie je ze ook nog niet veelvuldig terug.

Ultra Street Fighter IV

Training gemist

Lastig te leren zijn deze nieuwe personages sowieso. Voor hen, maar ook voor de vier nieuwe personages uit de eerder uitgegeven Street Fighter Arcade Edition, zijn er namelijk helemaal geen tutorials in de game. Bij release van Ultra Street Fighter IV in juni gaf Capcom aan dat dit later toegevoegd zou worden. Prima, maar nu is er ondertussen al een disc-versie en nog steeds is er geen fatsoenlijke manier om deze negen nieuwe personages te leren kennen.

De enige manier om op dit moment hun moves te leren is via video-sites als YouTube. Op die manier kun je zien wat goede spelers zoals Justin Wong doen met iemand als Elena. Zij trainen geregeld met deze games en weten al snel werkende tactieken uit te dokteren. Bepaalde personages zijn veel te vinden, anderen weer juist erg weinig. Decapre heeft bijvoorbeeld alleen wat trainingsmateriaal, maar echte gevechten en dus situaties en match-ups zijn amper te vinden. En laten we wel zijn, we spelen liever dan dat we een hele zooi video’s kijken. Hopelijk gaat Capcom de missende tutorials nog toevoegen, om zo in ieder geval de basiscombo’s en verdere mogelijkheden met combo’s van de nieuwere personages duidelijk te krijgen.

Ultra Street Fighter IV

Voorspel

Voor mensen die geen nieuw personage willen leren zijn er genoeg andere mogelijkheden in Ultra Street Fighter IV. Allereerst heb je vóór een gevecht de keuze met welke versie van een personage je wil spelen. Elk personage heeft wel balans-aanpassingen gekregen met elke nieuwe Street Fighter IV-versie en dit keer mag je dus zelf kiezen met welke variant je de strijd wil aangaan. Leuk natuurlijk, want er zijn altijd mensen die beweren dat Sagat overpowered was in het eerste deel, en die mogen zich nu gaan meten met nieuwere varianten van personages die juist sterker zijn gemaakt in latere versies.

Als tweede keuze vooraf heb je de ultra-beweging van ieder personage. In eerdere delen moest je kiezen uit één van de twee mogelijke ultra’s. Dit keer mag je ze beide meenemen in de strijd, maar dan zijn ze wel beide zwakker. Het zorgt wel voor meer mogelijkheden, zeker als je beseft dat bijvoorbeeld Elena een aanvallende ultra heeft, maar ook een genezende ultra, zodat ze zichzelf als enige personage kan helen in de strijd. Of wat te denken van de anti-air- en de ground ultra van Sakura, zodat de tegenstander voortaan moet oppassen wat hij gaat doen als jouw ultra-meter vol is.

Verandering van spijs doet vechten

Tijdens een potje Ultra Street Fighter IV zijn er nog twee grote veranderingen. Als eerste is er de Red Focus. Deze zorgt ervoor dat je combo's kunt linken die eerder niet te linken waren, maar belangrijker nog: het absorbeert meerdere hits van je tegenstander. Zo veel zelfs dat met een juiste timing een Ultra volledig teniet kan worden gedaan en jij daarbovenop de tegenstander nog straft voor zijn lef een ultra los te laten. Het kost dan flink wat van je supermeter maar alles is geoorloofd, zelfs het inleveren van supermove-mogelijkheden om je levensmeter te beschermen.

Ultra Street Fighter IV

De tweede grote verandering in een gevecht is de delayed wake-up. Dat klinkt heel suf, maar het is een nieuwe mindgame in het gevecht. Iedereen kent wel die online tegenstander die je in een combo pakt en als je net als je personage opstaat van zijn val, je alsnog trakteert op de rest van de combo. Met delayed wake-up heb je een uitvlucht; je kunt met een druk op twee knoppen zorgen dat je nét wat later opstaat. Zo verpruts je de combo van je tegenstander en kun je hem straffen als hij net te vroeg slaat of schopt doordat je even wat langer op de grond bleef liggen. Vanaf nu is dit dus een extra spelletje dat je speelt: ga je voor delayed wake-up, of juist niet? En als aanvallende persoon geldt: hoe ga je aanvallen als je tegenstander op de grond is gevallen? Je kunt enorme schade toebrengen, maar ook finaal de plank misslaan en gestraft worden omdat je het verkeerd hebt ingeschat.

Ultra Street Fighter IV

Jin en Yang

De personages zijn ook meer gebalanceerd in Ultra Street Fighter IV. Zó rigoreus zelfs dat een eerder niet zo sterk personage als Rose de winnaar van Evo 2014 is geworden. Meer variatie en mogelijkheden dus, al is het natuurlijk oefenen, oefenen en oefenen. Vooral daarom is het jammer dat Capcom nog steeds geen tutorials heeft voor de negen laatst-toegevoegde personages. Natuurlijk gaan er weer dingen gevonden worden waar de ontwikkelaars niet aan gedacht hebben maar ach, het hele combosysteem is ontstaan door een programmeerfout in Street Fighter II dus wie weet wat er nog uit komt. De kleinere wijzigingen die niet meteen invloed op personages hebben, zoals een HD-uploadmogelijkheid naar YouTube en een online 'drie-tegen-drie'-modus, zijn alleen maar toe te juichen.

Conclusie

Velen zullen denken: wéér een nieuwe versie van Street Fighter IV. Maar toch zijn er naast nieuwe personages en arena’s genoeg redenen om vernieuwend aan te voelen. Red Focus en delayed wake-up zorgen voor meer mogelijkheden terug te komen in een gevecht en dus de spanning erin te houden. Wel wordt de gameplay er wat trager door, want je moet gewoonweg meer aandacht besteden. Dat ultra’s nu allebei mee te nemen zijn was natuurlijk ooit te verwachten, maar dat zorgt ervoor dat de spelers meer moeten opletten en niet 100% zeker weten welke ultra ingezet wordt. Deze en ook andere kleinere wijzigingen zijn genoeg reden om deze game aan te schaffen, al mag Capcom nu wel die tutorials voor de toegevoegde personages maken. Ultra Street Fighter IV is nu uit voor pc, Xbox 360 en PlayStation 3.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Vijf nieuwe personages - Geen combo-tutorials voor nieuwelingen 8
+ Nieuwe gameplayelementen - Nieuwe personages voelen nog low-tier
+ Frisse balans van oude personages  

Gespeeld op PlayStation 3, ook beschikbaar voor Xbox 360 en pc.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.