Ipega PG-9025 Bluetooth Controller

Het is al gigantisch groot en het blijft maar groeien, mobiel gamen. Overigens heb ik het dan niet over gamen op de verschillende handheldconsoles die er zijn, maar over gamen op de telefoon of tablet. Waar je in het prille begin vooral saaie en stomme spelletjes had, beginnen nu ook gerenommeerde studio’s serieuze spellen voor deze markt te ontwikkelen. Toch is er één groot nadeel aan mobiel gamen, namelijk het gebrek aan goeie controls. Gelukkig zijn daar inmiddels ook oplossingen voor verzonnen. Wij testten de Ipega PG-9025 draadloze bluetooth controller.

De uitgebreide naam laat al een hoop features blijken. Het is een ‘gewone’ controller die via bluetooth verbinding maakt met je smartphone of tablet. Alle knoppen die de consolecontrollers hebben zitten er op, dus je kunt gamen zoals je gewend bent.

Het eerste wat opvalt is de handzaamheid van de controller. Ondanks dat hij iets kleiner is dan de standaard consolecontrollers, is hij groot genoeg om lekker mee te spelen. Hij ligt lekker in je handen en de knoppen zitten ver genoeg uit elkaar om nodeloze frustraties tijdens het gamen te voorkomen.

Als je de handleiding moet geloven kan een kind de was doen wat betreft de aansluiting. Aanzetten, bluetoothknopje indrukken en de controller selecteren in het bluetoothmenu van je telefoon of tablet. Was het maar zo’n feest. Op mijn Windows Phone ging het overigens inderdaad zo simpel. Jammer genoeg loopt Windows Phone nog altijd zo ver achter op iOS en Android dat er nauwelijks games te vinden zijn die de Ipega ondersteunen. Overschakelen naar mijn iPad dan maar.

En daar begon een hoop gedoe en gepruts voor mij. Nadat ik alles had gedaan wat er in het boekje stond keek ik heel raar naar mijn bluetoothmenu. Geen controller om te selecteren. Nog een keer proberen, maar zonder bevredigend resultaat. Helaas voor de Ipega ben ik geen opgever. Na een flinke tijd achter Google en uren aan YouTube-filmpjes kom ik tot de ontdekking dat er een desktop-app bestaat om de controller aan je pc te koppelen. Blijkbaar waren er meer mensen met deze verbindingsproblemen.

Na de controller aan mijn pc te hebben gehangen, om vervolgens te zien dat alle instellingen volgens mij goed stonden, stond de controller opeens wel in de te selecteren apparaten. Geen idee wat ik gedaan had, maar het werkte en een gegeven paard moet je niet in de bek kijken.

Even wat verschillende spellen uitproberen. De Ipega PG-9025 werkt uitermate goed. Geen lag in de besturing en je hebt echt het gevoel dat je ‘gewoon’ aan het gamen bent. Voor smartphones is er overigens nog een extra handige feature aanwezig. Aan de bovenkant kun je een soort houder uitschuiven waar je telefoon in de breedte in kan worden gehangen. De Ipega is echt een aanwinst voor het mobiele gamen, zeker voor mensen die zich, net als ik, kapot ergeren aan de standaardcontrols van mobiele games. Met name bij race- en vechtgames is het een verademing en wordt mobiel gamen zelfs leuk.

Even ervan uitgaand dat de extreem lange tijd die ik heb moeten besteden om de controller überhaupt aan mijn iPad te hangen een uitzondering op de regel is, kna ik de Ipega PG9025 aan iedereen aanbevelen. Met ongeveer twintig uur speeltijd zit er ook nog een prima batterij in. Dit is voor mij is dit een accessoire waar veel mobiele gamers op zaten te wachten.

De Ipega PG-9025 werkt met iOS, Android en Windows Mobile en is onder andere te koop bij dx.com voor ongeveer twintig euro.