Monkey Pirates

Waar grote third-party developers de Wii U links laten liggen, lopen er steeds meer indie-developers warm voor de console. Henchman Studios is daar een van en brengt Monkey Pirates naar Wii U. Hebben we een verborgen schat gevonden of zinken we kansloos naar de bodem van de oceaan?

Monkey Pirates

Monkey Pirates is een partygame met een duidelijke focus op multiplayer. In Monkey Pirates zijn er drie speelopties. Je hebt het klassieke death match, waarin het uiteraard de bedoeling is om zoveel mogelijk tegenstanders te vermoorden. Als tweede is er de Jolly Roger mode, die in het teken staat van de bekende piratenvlag. Degene met de piratenvlag kan geen power-ups bemachtigen, maar is wel twee keer zo sterk (en daarmee moeilijker dood te krijgen). De laatste modus staat in het teken van het verzamelen van zoveel mogelijk bananen (het spel heet niet voor niets Monkey Pirates).

Monkey Pirates

Deze speelopties zijn te spelen met vier verschillende kapiteins. Elke kapitein heeft zijn eigen vaardigheid. De een is sterker, de andere sneller en ga zo maar door. Daarnaast is er een grote variatie aan maps aanwezig, waardoor er genoeg keuze is om unieke samenstellingen voor matches te maken. Levels met tornado's, vulkanen of juist een erg rustig gebied. Het is allemaal mogelijk in Monkey Pirates.

Zoals gezegd is de charme van het spel om in multiplayer te spelen. Dit kan met maximaal vijf spelers (vier Wiimotes en een GamePad). Er is een optie om singleplayer te spelen, maar deze stelt niet veel voor: een aantal missies doen en een beetje wennen aan de controls (al speelt de game dusdanig intuïtief dat dit niet eens nodig is) is het enige wat de singleplayer je kan bieden. De multiplayer is een stuk vermakelijker door de chaos die het met zich meebrengt.

Monkey Pirates 2 Review

Om de GamePad goed te benutten, heeft deze een eigen modus gekregen. In deze modus, Sea King, krijgt de speler met de GamePad een aantal opdrachten voorgeschoteld. Deze kunnen variëren van het laten winnen van een bepaalde speler tot het saboteren van iedereen. Helaas schiet het spel hier juist te kort. De mogelijkheden waarmee deze opdrachten voltooid kunnen worden, zijn namelijk erg beperkt. De opties komen zelfs niet veel verder dan het uitdelen van power-ups. Als je nagaat dat er eilanden, tornado’s, vulkanen en veel meer dingen zijn, dan komt toch de vraag naar boven waarom het niet mogelijk is ook deze te plaatsen. Het is een gemiste kans en het haalt de lol van deze modus een heel eind naar beneden.

Monkey Pirates is typisch een spel om te spelen op een verjaardag. Het is makkelijk om te spelen en zelfs jongere spelers zullen de controls snel onder de knie hebben. Het is aan te raden om zo ver mogelijk uit de buurt te blijven van de singleplayer en Sea Kings. Voor de rest is het een game die een lange tijd mee zal kunnen gaan als partygame voor speciale gelegenheden.

+ Genieten van de chaos - Te weinig (leuke) opties 6
+ Lollig -
+ -