Entwined

Soms speel je een game en dan denk je bij jezelf: waarom heeft dit als game bestaansrecht? Entwined is zo’n game. Het had ook prima als techdemo voor de PlayStation 4 kunnen dienen. Toch ben in dagen niet zo zen geweest en dat is voor een druktemaker als ik best relaxed.

Entwined kwam als een donderslag bij heldere hemel toen Sony de game bekendmaakte op de E3. Doordat Sony de game direct beschikbaar stelde om te downloaden is deze een beetje bedolven onder de rest van het E3-geweld. Wellicht niet zo goede zet van Sony, want Entwined is een ruw pareltje.

Het verhaal gaat over een blauwe vogel en een oranje vis die samen willen zijn. Maar een vogel moet vliegen en een vis moet zwemmen waardoor hun zielen niet samen kunnen zijn. Maar de waarom? Die vraag blijft uit en mag je als speler zelf invullen. Net als Flow, Flower en Journey is Entwined niet echt een game, maar meer een ervaring die je moet beleven. Het spel speelt dan ook als een grote LSD-trip en de ambient sound versterkt dit nog meer.

De gameplay bestaat uit het besturen van de vogel en de vis die samen willen zijn. De vis bestuur je met het linkerpookje en blijft op het linkerdeel van het scherm. Hetzelfde geldt voor de vogel, deze bestuur je met het rechterpookje en blijft op de rechterhelft. Samen gaan ze op reis door een tunnel waarbij jij ze met de pookjes door de tunnel heen stuurt. Om toch nog een beetje een uitdaging te vormen, moet je ze ook nog eens door vlakken loodsen. Uiteraard wordt dit steeds moeilijker in de zeven levels die de game telt. Ondertussen moet je lichtjes opvangen die energie geven aan de vogel en de vis. Als eindelijk beide balkjes vol zijn met energie, vliegen de vogel en de vis synchroon en krijgen ze de kans om eindelijk samen te zijn.

Dat is dan ook meteen het hele spel. Meer dan een beetje rondvliegen en de vis en vogel door hoepeltjes laten vliegen wordt het niet. Van een afstandje ziet het er rustgevend uit, maar als je het zelf speelt, merk je dat het soms frustrerend is. Vooral als er meerdere hoepels achter elkaar zijn en je verschillende bewegingen moet maken met de pookjes is het net iets te veel denkwerk, waardoor het niet meer relaxed is. Ondanks dat elk level qua looks en geluid anders is, verandert er verder weinig aan de gameplay. Hierdoor wordt het naarmate je langer speelt wat saai.

Entwinted zit dan ook in een flinke spagaat: het heeft net te weinig gameplay om langer dan een kwartier boeiend te zijn en is niet relaxed genoeg om achterover te hangen en te trippen zonder drugs. Voor 8 euro is het wat te prijzig en het zou beter zijn als Sony Entwinted gewoon een PlayStation Plus-game had gemaakt.

+ Verhaal - Kort 4
+ Geluid is toppie - Net niet relaxed genoeg om stoned te spelen

-Bijna geen gameplay