Another World: 20th Anniversary Edition

Another World: 20th anniversary is een remake van Another World. Another World kwam oorspronkelijk uit voor Amiga en Atari ST. Twintig jaar later, in 2011, kwam de game naar iOS met verbeterde graphics, soundtrack en meer opties. In 2014 heeft de game een weg gevonden naar Wii U. Hoe is het gesteld met deze port van een remake?

Oude aliens
Another World is een adventure game vermomd als platformer. In het spel speel je als een jonge wetenschapper, Lester. Door een verkeerd afgelopen experiment beland je in een buitenaardse wereld. Hier staat slechts één ding centraal: overleven. De game werd meteen met een warm onthaal ontvangen, voornamelijk door de grafische pracht die de game met zich meebracht (voor de Amiga was dit zeer indrukwekkend!).

Another World nu verkrijgbaar via Steam

De opzet van het spel is erg simpel. Je kan springen, rennen, schoppen en schieten. Hiermee vecht je voor je vrijheid nadat je door de buitenaardse wezens gevangen bent genomen. Dit doe je door vijanden te vermoorden en puzzels op te lossen. Het oplossen van puzzels wil nog wel eens wat problemen met zich meebrengen. Zoals wel vaker het geval is bij oude games, is er vrijwel geen tutorial aanwezig. Hierdoor moet je alles zelf zien uit te vogelen. Het duurde dan ook niet lang voor ik vast kwam te zitten voor een dicht hek, om er na een kwartier achter te komen dat ik mijn wapen kan opladen. Met een opgeladen schot kun je of een schild neerzetten en vijandelijk vuur tegenhouden, of (je raadt het al) dichte hekken kapot maken.

Pret voor iedereen
Ook is de game niet bijzonder lang. Binnen een uur of vijf ben je ontsnapt en is het gedaan met de pret. Wie Another World al eerder heeft uitgespeeld, gaat hier uiteraard nog sneller doorheen. Is dit erg? Nee, zeker niet. Another World: 20th Anniversary is namelijk een erg leuke game om te spelen. Voor de oudere gamers is de game een bron van pure nostalgie, terwijl het voor de jongere gamers een lesje in gamegeschiedenis betekent. Een kwaliteitstitel, zelfs na 23 jaar sinds de eerste release.

Another World

Wel moet opgemerkt worden dat de verbeteringen in het spel sterk tegenvallen. Ja, de lelijke karteltjes zijn weg en de soundtrack is wat aangepast en van hogere kwaliteit. Er is zelfs de keuze toegevoegd om de moeilijkheidsgraad te selecteren. Kijk je echter naar een remake als Oddworld: New ‘n’ Tasty, dan zie je hoe het ook kan. Een schitterende game, maar alsnog trouw blijven aan de stijl van het origineel. Dan valt Another World: 20th Anniversary toch tegen.

Another World: 20th Anniversary dient voornamelijk als fanservice. Het verleiden van oudere gamers om de game nogmaals voor nostalgische gevoelens uit te spelen. Voor de rest is het een game om een kans te geven, maar alleen als er niets anders te doen is. De game staat nog altijd als een dijk, maar voegt eigenlijk te weinig toe om een remake te verantwoorden. Zeker een gemiste kans.

+ Nog steeds een sterke titel - Te weinig vernieuwingen 6
+ - 'Luie' remake
+ -