Mario Kart 8

Mario Kart is een van de series waar Nintendo-fans bij elke console weer naar uitkijken. Op 30 mei verschijnt het nieuwste deel voor Wii U, Mario Kart 8. Is het terecht dat gamers uitkijken naar deze game of weet Mario Kart 8 niet te overtuigen?

Mario Kart 8-header (Foto: Nintendo)

Anti-zwaartekracht
Elk deel in de Mario Kart-serie voegt iets nieuws toe aan de decennia oude franchise. In Double Dash waren het de partner-races, in Mario Kart DS werd online geïntroduceerd, in Mario Kart Wii werden motoren toegevoegd en Mario Kart 7 gooide hier vlieg- en onderwaterraces bij. Wat rest er dan nog voor Mario Kart 8? Nintendo kwam met het antwoord: anti-zwaartekracht. Met behulp van magneten onder de racekarts kunnen gamers nu ook verticaal, ondersteboven en horizontaal tegen de muur door de veelzijdige levels van Mario Kart 8 scheuren.

De toevoeging van deze anti-zwaartekrachtelementen is fantastisch uitgewerkt. Sommige tracks leunen er zwaarder op dan andere, maar in geen enkel geval voelt het als te veel. Het is allemaal goed uitgedacht en voegt zelfs nieuwe gameplayelementen toe. Zo is het in het algemeen geen goed idee om tegen je tegenstanders aan te botsen, maar wil je dat in situaties met anti-zwaartekracht juist wel doen. Door te botsen tegen je tegenstanders krijg je een mini-boost, wat net het verschil kan maken tussen winst en verlies.

In Mario Kart 8 worden, als toevoeging op de anti-zwaartekracht, ook de vlieg- en onderwatersecties van Mario Kart 7 gebruikt. Het resultaat is dat de nieuwe tracks een waar spektakel zijn om te spelen. De diversiteit is hoog en er zit geen enkele slechte track tussen. Of je nu speelt op een ‘standaard’ track als Mario Kart Stadium of een bizar parcours als Electrodome: het niveau is erg hoog. Ook de Retro Tracks zijn terug. De 16 tracks uit voorgaande Mario Kart-titels hebben ook een upgrade gekregen. Waar sommige levels enkel een HD-lift hebben gekregen, hebben andere levels andere toevoegingen. Zo heeft Dry Dry Desert uit Mario Kart: Double Dash een oase gekregen en heeft Sherbet Land, ook uit Mario Kart: Double Dash, nu onderwatersecties. Deze toevoegingen maken de klassieke racetracks, waar overigens een paar van de beste tracks ooit tussen zitten, weer een waar plezier om te spelen.

Mario Kart 8 Welcome

Mario Kart TV: Lachen voor de camera
Een andere grote toevoeging is Mario Kart TV. Met Mario Kart TV is het mogelijk filmpjes samen te stellen waarin de hoogtepunten van een race worden verwerkt. Vervolgens is het mogelijk deze te uploaden naar Miiverse of YouTube. Je kunt de focus plaatsen op maximaal vier racers en kunt bepalen welke elementen centraal moeten staan: acties, items, driften of hits. Ook is het mogelijk de lengte te variëren van het filmpje en welke audio moet worden gebruikt.

Mario Kart TV is een leuke functie om te gebruiken en door ermee te spelen krijg je soms erg leuke resultaten voorgeschoteld. Het beste aan Mario Kart TV is nog wel het ontdekken van geheimen en details. Zo heb ik dankzij Mario Kart TV geheime routes ontdekt, maar ook subtiele details van personages. Personages kijken bijvoorbeeld snel met de ogen naar een item wanneer ze die krijgen, iets wat niet opvalt tijdens de snelle 150cc races. Er had daarentegen wel meer in Mario Kart TV gezeten. De mogelijkheid om volledige races te uploaden had bijvoorbeeld een welkome toevoeging geweest. Mario Kart TV is een blijvertje dat hopelijk alleen maar dieper wordt uitgewerkt. Het wordt nog leuk om te zien wat gamers over de wereld hiermee neer kunnen zetten.

Mario Kart 8 Circuit

Details, zoveel details
Het meest opvallende Mario Kart zijn de details. Naast het feit dat het spel een grafisch spektakel is (want het ziet er absoluut schitterend uit), heeft Mario Kart 8 ook veel details die de wereld tot leven brengen. Zo hebben veel personages ander werk gevonden. Wat dacht je van de bedrijven Mario Motors, Propellor Toad Transport, Burning DK en meer. Daarnaast zijn er ook minder opvallende details. Neem het level Sunshine Airport, waarin je racet door en boven een vliegveld. De racebestemmingen zijn niet willekeurig op dit vliegveld. Speciaal voor Mario Kart 8 vliegt vliegtuigmaatschappij Galaxy Air naar alle andere racetracks van Mario Kart 8. Een klein detail, maar het laat het spel levend overkomen met een hoog niveau van samenhang. Neem ook ShyGuy Falls, waarin alle Shyguys werkzaam zijn in mijnen en in de stijl van de dwergen uit Sneeuwwitje zingen tijden de arbeid. Of Toad’s Harbor, waar het vrijheidsbeeld te vinden is. Tenminste: laten we zeggen dat een zekere prinses erg blij is met dit standbeeld.

Op deze manier zijn er nog veel en veel meer details te vinden. Niet alleen maakt dit de levels memorabel, maar je krijgt het idee dat de wereld leeft. Iets wat tot nu toe zelden is bereikt.

Mario Kart 8 Bowser's Castle

Online
Naast al deze nieuwe functies en elementen zijn er natuurlijk ook terugkerende elementen. Zo is online weer terug en kun je met maximaal twee mensen op 1 systeem online. Nintendo had de onlinediensten al geactiveerd, waardoor er uitgebreid de kans was om dit uit te testen. Het systeem is erg uitgebreid en werkt vlekkeloos. Wil je een custom-race beginnen? Binnen een minuut heb je alles aangepast. Vrij voor iedereen of privé? Wel of geen items en zo ja, welke itemset? Alleen motors of auto’s? Levels vrij kiezen of niet? Op deze manier is het mogelijk de races aan te passen aan je eigen voorkeur. Ook kun je toernooien opzetten, met veelal dezelfde opties als voor custom-races. Hierbij heb je tevens de optie om aanvangs- en eindtijden te bepalen en hoe vaak je het tournament wil laten plaatsvinden. Of ga je toch liever voor de battle-modus? Bepaal dan ook de rondetijden en of je in teams wil strijden of niet. Het lijkt er in ieder geval op dat Nintendo eindelijk heeft begrepen wat online in moet houden en aangetoond dat het luistert naar zijn fanbase. Dit blijkt ook de toevoeging van een nieuw item, de super horn. Met de super horn kun je alles (items en spelers) in de buurt uitschakelen. Inclusief het blauw schild. De super horn zal hierdoor ongetwijfeld door vele gamers als beste item ooit worden beschouwd.

Online heb ik tegelijkertijd een race gehouden met 12 mensen uit Amerika, Spanje, Engeland en uiteraard Nederland en was er geen enkel teken van lag te bekennen. Hoewel het nog (logischerwijze) erg rustig is online, is dit een goed teken. Neem dit samen met alle mogelijk opties en je hebt een erg prettige online-ervaring die ongetwijfeld, net als zijn voorgangers, jaren mee kan gaan.

Mario Kart 8 Rainbow Road

Battle
Het is al kort genoemd, maar ook battle is weer terug. Specifieker: balloon battle is terug. Andere modussen als bomb-omb blast of sunshine chase zijn er dus niet bij en dat is jammer. De variatie en keuze wordt zo erg beperkt. Als je nagaat dat de diversiteit, variatie en keuzevrijheid de boventoon voeren in Mario Kart 8, is de battle-modus een beetje het zwarte schap. Tevens zijn de klassieke battle-tracks niet terug, maar speel je in Mario Kart 8 battle op racetracks uit het spel. Dit heeft voor- en nadelen. Zo zul je niet snel vast komen te zitten in een hoekje en heb je meer de ruimte om daadwerkelijk het spel te spelen. Er is daarentegen het risico dat je in een eindeloze loop raakt of dat je niet snel genoeg kunt draaien om je tegenstander uit te schakelen of te ontsnappen. Gelukkig heeft Nintendo hier rekening mee gehouden en heeft het een speciale move toegevoegd. Deze move is alleen te gebruiken in de battle-modus. Hiermee kun je een snelle draai maken van 180 graden om direct de andere kant op te racen.

Om een oordeel over de battle-modus te vormen, moet iedereen eigenlijk zelf het spel spelen. Aanvankelijk was ik zeer sceptisch over deze veranderingen, maar haal ik toch plezier uit het voeren van battles. De modus is alleen niet meer zo spannend of interessant als bijvoorbeeld in Mario Kart 64. Hier had zeker meer ingezeten.

Must-have voor iedereen
Uiteindelijk valt alleen maar te zeggen dat Mario Kart 8 een geweldige titel is. Het spel werkt soepel en ziet er schitterend uit. De tracks zijn erg variërend en stuk voor stuk zijn ze memorabel door de diversiteit en alle details. De toevoeging van anti-zwaartekracht draagt hier zeker aan bij. Bovendien zijn ook de retrotracks goed uitgekozen, met een aantal van de beste uit de Mario Kart–geschiedenis (Yoshi Valley!). Online werkt goed en zal nog jaren meegaan. Het enige jammere aan Mario Kart 8 zijn de beperkte opties in battle, wat beter uitgewerkt had kunnen (en misschien wel moeten) zijn.

Al met al is Mario Kart 8 de beste tot nu toe en is voor iedereen een must-have.

Pluspunten Minpunten Cijfer
+ Anti-zwaartekracht is awesome - Battle-modus valt tegen 9
+ Schitterend spel met veel details -
+ Mario Kart TV -


Exclusief voor Nintendo Wii U.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.