Short Peace: Ranko Tsukigime's Longest Day

Japanners gebruiken ook drugs tijdens hun werk. We kunnen niet anders concluderen na het spelen van deze game. Hoe ze dit verzonnen hebben...

Bij Beyond: Two Souls vroegen we het ons af: is het een film of is het een game? Voor Short Peace is het antwoord simpel: het is beide. De schijf bevat vijf hoofdstukken die elk een periode in de Japanse historie moeten voorstellen. Vier ervan zijn korte animefilms en de vijfde moet de moderne tijd voorstellen: een videogame. En die heet Ranko Tsukigime's Longest Day.

Het scenario van de videogame is geschreven door Suda 51, bekend van No More Heroes, Lollipop Chainsaw en Killer is Dead. Garantie voor bizarre verhalen dus. Yohei Kataoka, bekend van Tokyo Jungle, overzag het project en liet de soundtrack over aan Akira Yamaoka. Deze kennen we dan weer van Silent Hill. Yusuke Kozaki is verantwoordelijk voor de illustraties. Eerder werk van hem is te vinden in No More Heroes en Fire Emblem: Awakening. Een hele waslijst met bekende titels en namen dus.

Ranko Tsukigime's Longest Day

Meer bekende namen of franchises nodig? Hajime Katoki heeft een van de films geregisseerd. Misschien doet de naam geen belletje rinkelen, maar misschien helpt de term Gundam dan weer. Dan is er nog Katsuhiro Otomo, bedenker van de manga en animefilm Akira. Een van de korte films, Possessions, is zelfs genomineerd geweest voor een Oscar. Voor de fans van anime zeker de moeite waard, maar het is een gamereview, dus na een ruim uur de films te hebben bekeken gaat mijn PlayStation toch echt richting het menu van Ranko Tsukigime’s Longest Day.

Een menu dat overigens een bizar lange laadtijd heeft. Ga je naar ‘extra’ en weer terug, dan kun je rustig even wat drinken pakken. Eerst maar het verhaal. Dit wordt prachtig getoond door de typische animefilmpjes die ertussendoor zitten. Het verhaal draait om Ranko Tsukigime. Haar vader heeft het helemaal gemaakt als ondernemer in parkeergarages en is nooit meer tuis. Zij woont in een hypermoderne parkeergarage met automatische boxsorteerder. De moeder van Ranko is dood en Ranko zint op wraak. De moordenaar? Je vader. En Ranko gaat als huurmoordenares aan de slag om bij hem in de buurt te komen en haar ding te doen. Suda 51 is weer druk bezig geweest met het verzinnen van iets awkwards.

Ranko Tsukigime's Longest Day

En dat begint al in de eerste missie. Ranko Tsukigime’s Longest Day is een 2D-sidescrolling runner. Je wordt achtervolgd door een geheel verticaal vullend scherm van demonenhanden, dus die moet je voorblijven. Hoe doe je dat? Door te rennen, vijanden voor je te verslaan in combo’s en zo je energiemeter te vullen zodat je, als je bijna wordt ingehaald, een energiestraal naar achteren, richting die armen, kunt schieten en zo tijd wint.

Het level zit vol geheime doorgangen om nog sneller bij het einde te komen, obstakels te vermijden en unlockables, zoals artwork en muziek, vrij te spelen. Ben je eenmaal bij de eindstreep, dan krijg je een score van tijd en kills te zien. En ja, sommige items kun je pas unlocken door bepaalde uitdagingen gehaald te hebben.

Ranko Tsukigime's Longest Day

Om alles te unlocken moet je de levels op je duimpje kennen, weten wanneer je vijanden met je zwaard moet slaan, wanneer je moet springen en wanneer je moet sliden. Let wel, als je geraakt wordt, zelf slaat of schiet of op slechte ondergrond rent, dan vertraag je. Voor je het weet zijn die handen er en ben je af. En het spel is onverbiddelijk: je moet opnieuw beginnen met het level, er zijn namelijk geen savepoints onderweg. Later worden de handen vervangen door een grinder die op zijn weg naar boven toe alles vermaalt, terwijl je tijdens het ontwijken van twee schietende bazen als een malloot naar boven moet springen. Later vlieg je weer op een motorjet in de lucht en ga je à la R-Type vijanden te lijf, tot gehele draken aan toe. Of wat te denken van een enorme hond die honger heeft…

Even een simpel 2D-spelletje spelen, dacht ik nog. En helaas is het ook vrij kort, al zat ik zelf even vast in een bepaald level, maar dat lag aan mij. Je zult vaak afgaan, maar een missie succesvol eindigen kost je vijf minuten. Doe dat maal 9 missies en je snapt dat je wel heel veel retry's nodig zou moeten hebben om dit spel erg lang te spelen. Als je alles compleet wil hebben, de unlockables vrij wil spelen en alle (in-game) achievements wil halen dan ben je meer tijd kwijt. De vraag is of het spel je zolang kan boeien. Door wat artwork raakt niemand in extase, en ondanks dat de vier levels na het vijfde level enorm variëren, is het spel waarschijnlijk te chaotisch voor de meeste gamers.

Ranko Tsukigime’s Longest Day is een game die Japan zeker eer aan doet qua prachtige animaties, cutscenes en vooral de abstracte waanzin waarin het zich allemaal afspeelt. Veel lichtflitsen onder het genot van technomuziek, terwijl je geen idee hebt waarom de dingen op het scherm gebeuren zoals ze gebeuren, zorgen voor een onvergetelijke trip. De korte filmpjes zijn goed voor een ruim uur entertainment, maar de game zelf duurt ook ongeveer zolang. De mensen die van Japanse gameplay houden zullen ervan smullen, maar gelet op de prijs die je moet betalen voor deze korte gameplaytijd is het alleen aan te raden wanneer de game een stuk goedkoper wordt. Jammer, maar het is gewoonweg niet uit te leggen dat we zestig euro moeten neerleggen voor twee uur entertainment.

+ Heerlijke bizarre en varierende gameplay - Heel erg kort... 6
+ Vier animes en een game - En daardoor erg duur
+ Speelt lekker weg