Nintendo Pocket Football Club

Het runnen van een voetbalclub is geen gemakkelijke taak. Je moet met veel dingen rekening houden. Zo is het belangrijk je hele selectie tevreden te houden, je moet zorgen dat je de media te vriend houdt, de financiën van de club dienen op orde te zijn, je moet een goede trainersstaf om je heen verzamelen en zo zijn er nog duizend-en-een dingen waar je als hoofdverantwoordelijke van een voetbalclub mee bezig bent. Een stressvolle aangelegenheid dus, zo'n club runnen. Behalve als je een voetbalclub runt in Nintendo Pocket Football Club!

Simpel maar effectief
Nintendo heeft het managen van een voetbalclub een stuk simpeler gemaakt. In de tegenhanger van Nintendo Pocket Football Club, Football Manager, verdrink je bijna in de statistieken en verschillende opties die er mogelijk zijn. In de voetbalmanage-game van Nintendo is alles echter zeer overzichtelijk en makkelijk te begrijpen. Iets wat ondersteund wordt door de graphics en menustijl in de hele game.

Het doel is ook simpel, maar zeker niet gemakkelijk: je moet de treble winnen. Dat houdt in dat je de Pro League 1 titel, Federation Cup en de World Club Classic dient te winnen in één seizoen. Alle prijzen in één seizoen dus! Jouw reis vanaf de bodem naar de top begint bij het kiezen van de naam, de clubkleuren en het logo van jouw voetbalclub. Dan begint het echte werk, je moet een tactiek en opstelling verzinnen. Met simpele en duidelijke menuutjes heb je binnen no-time je opstelling en tactiek staan en kun je vrij snel beginnen met het spelen van de game.

FC Knudde
Je selectie bestaat in het begin uit spelers die net in staat zijn hun eigen veters te strikken en met wat geluk de bal twee keer naar elkaar over kunnen tikken. Om deze spelers beter te maken kun je gebruik maken van trainingskaarten. Trainingskaarten vergaar je door wedstrijden te spelen. Deze kaarten kun je vervolgens gebruiken om je spelers beter te maken. Zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je keeper hoger kan springen, je verdedigers beter hun mannetje kunnen dekken en je buitenspelers net even wat sneller zijn dan hun directe tegenstanders. Dit systeem werkt vrij goed en is dé manier om je team naar een hoger niveau te tillen.

Naast het trainen van de spelers die je al hebt is het ook mogelijk de transfermarkt op te gaan. Je kunt niet net als Manchester City of Chelsea over de transfermarkt razen en alles kopen wat los en vast zit. Je budget geeft je de mogelijkheid om één of twee versterkingen te halen. De focus zal blijven liggen op het verbeteren van de spelers die je al hebt.

Er is ook de mogelijkheid je team online te testen tegen de rest van de wereld. Je kunt je spelers delen met je vrienden, je statistieken online laten zien en wedstrijden spelen tegen andere spelers.

Lange wedstrijden
Het trainen van spelers, je opstelling maken en je selectie versterken op de transfermarkt is allemaal leuk en aardig maar het allerbelangrijkste in een voetbalspel zijn natuurlijk de wedstrijden zelf. Op het eerste gezicht zijn de wedstrijden vrij simpel en ziet het er zelfs vrij knullig en kinderachtig uit. Als je echter wat langer bezig bent met de game, en je een aantal wedstrijden langs de virtuele zijlijn hebt gestaan, wordt duidelijk dat Nintendo een goede solide voetbalsimulatie heeft gemaakt, ondanks de kiddy graphics. Op het moment dat jouw spits, die je getraind hebt op springen en koppen, boven zijn directe tegenstander uit komt en de voorzet van jouw vliegensvlugge back onderkant lat het doel in kopt geeft dat een gevoel dat je niet vaak hebt in games.

De wedstrijden zijn dus vermakelijk en leuk om naar te kijken, maar er zitten helaas ook minpunten aan het spelen van de wedstrijden. Allereerst ben je verplicht elke wedstrijd helemaal te kijken. Bij competitiewedstrijden vind ik dat vrij logisch en niet storend, maar acht minuten naar een oefenwedstrijd kijken met als enige doel een aantal trainingskaarten te vergaren doet het spelplezier geen goed.

De opties tijdens de wedstrijd zijn ook zeer beperkt. Je tactiek veranderen is alleen mogelijk na een wissel en dat zijn ook gelijk de enige twee dingen die je kunt doen om je team iets anders te laten spelen. Dat is natuurlijk een beetje karig, zelfs voor een game als deze die in opzet vrij simpel is.

Nintendo heeft met Nintendo Pocket Football Club een vrij solide voetbalgame uitgebracht. De simpele maar duidelijke aanpak is iets wat goed werkt op de 3DS. Als je op zoek bent naar een vermakelijke en vrij eenvoudige game voor onderweg is dit zeker een aanrader. Zoek je echter een grote uitdaging en een game waarin je iets meer je eigen ding kunt doen, dan kun je deze beter overslaan.

+Simpele, effectieve stijl... -...soms iets té simpel 7,5
+Je eigen team bouwen en smeden -Wedstrijden duren te lang
+Gevoel bij een spannende wedstrijd