TowerFall: Ascension

Tegenwoordig staat ‘multiplayer’ bijna synoniem voor ‘online team deathmatch’. Vroeger betekende multiplayer samen op de bank met vrienden gamen. Dat soort games worden nu alleen nog door Nintendo gemaakt, Smash Bros. en Mario Kart bijvoorbeeld. Nu is er gelukkig TowerFall.

TowerFall kwam vorig jaar exclusief uit voor Ouya, een inmiddels ten dode opgeschreven platform. Al snel werd deze game erkend als de beste game op die platform. Een jaar later mogen nu ook PS4- en pc-spelers van een verbeterde versie genieten. Het bevat een aantal nieuwe singleplayer-modi, maar de kern van het spel is nog steeds Versus (t/m 4 spelers).

In TowerFall zijn alle spelers boogschutters. Iedereen begint met drie pijlen. Het doel is natuurlijk om de avatars van je vrienden dood te schieten. Als je mist kun je die pijl(en) gewoon weer oppakken door er overheen te lopen, pijlen van tegenstanders vormen daar geen uitzondering op.

Mocht je in een wanhopige situatie terechtkomen waar je tegen een tegenstander moet vechten zonder pijlen, dan kun je nog altijd op hun hoofd stampen om ze alsnog uit te schakelen. De echte pro's gebruiken liever de schouderknoppen om de ontwijkmanoeuvre in te zetten. Als je dit op het juiste moment doet vang je de pijl(en) van je tegenstander. Er is niets cooler dan op deze manier pijlen te veroveren om vervolgens je vriend met zijn eigen pijlen te doorboren.

Pijlen zijn niet je enige wapens. In levels kun je ook vaak schatkisten vinden die je een speciale vaardigheid geven. Een schild bijvoorbeeld, of vleugels. Het beste is als je een speciaal type pijlen vindt. Het type pijlen dat je kunt vinden is afhankelijk van het level waarin je speelt. In het ijslevel kun je bijvoorbeeld boorpijlen vinden, dit zijn pijlen die door muren heen kunnen gaan.

Je kunt echter net als in Smash Bros. al die regels volledig naar eigen smaak verstellen. Beter nog, in TowerFall kun je meerdere regelsets apart opslaan. Potjes met alleen exploderende pijlen, potjes waarin de spelers met vleugels beginnen of juist potjes waar niemand pijlen heeft. Alles is mogelijk en experimenten daarmee is een van de leukste elementen van deze game.

Let wel, TowerFall is volledig offline. Volgens de ontwikkelaar van de game, Matt Thorson, is dit een bewuste keuze. TowerFall is volgens hem gemaakt om samen met vrienden op de bank te spelen. Hij heeft daarmee zeker een punt, maar toch had ik liever online-opties gezien. Niet iedereen heeft vrienden die in de buurt wonen.

In je eentje kun je nog wel enigszins van het spel genieten. In deze verbeterde versie zit allereerst een Horde-achtige modus. Je kunt in je eentje of samen met een vriend levels uitspelen door 'waves' van monsters te verslaan. Verder is er ook een time trial-modus. Hier moet je zo snel mogelijk met beperkte middelen een aantal lappen poppen kapotschieten. Deze uitdagingen voelen als behendigheidspuzzels. De singleplayer opties zijn aardig, maar niet substantieel genoeg om de game te rechtvaardigen. Haal dit dus alleen als van plan bent om dit met andere mensen te spelen.

De multiplayer is geweldig, maar ook niet helemaal perfect. Alle boogschutters zijn bijvoorbeeld behalve hun uiterlijk precies hetzelfde. Het was misschien leuk geweest als ze allemaal een eigen unieke vaardigheid hadden gehad. Verder zijn de levels qua design best wel homogeen. Daar had iets meer variatie in gekund.

TowerFall bevat die moeilijk te omschrijven magische touch. Wedstrijden worden gelijk competitief en iedereen is bijna onmiddelijk aan het brullen en aan het lachen. Dat klinkt simpel, maar er zijn tegenwoordig bitterweinig spellen die zoiets teweeg kunnen brengen. TowerFall is in je eentje niet veel aan, maar het is wel een spel die je jaren later nog steeds opstart als er vrienden op bezoek zijn.

+ Geweldige 4 spelers-modi - De boogschutters zijn niet uniek 8,5
+ Regels compleet verstelbaar - Levels lijken te veel op elkaar
+ Aardige singleplayer toevoegingen - Maar alsnog niet leuk genoeg in je eentje