LEGO: The Hobbit

The Hobbit krijgt ook de LEGO-behandeling. Kan Bilbo zijn steentje bijdragen aan de LEGO-game?

LEGO The Hobbit-header

Na LEGO: Lord of the Rings was het geen verrassing dat er een LEGO-game zou komen op basis van de film The Hobbit. Dat is ook meteen een klein probleem, want mocht je de film geheel niet kennen dan mis je heel veel grappen en grollen. Gelukkig is er genoeg te doen om dat gemis op te vangen en mocht je de eerste twee films wel gezien hebben, dan tovert dat extra glimlachen tijdens het spelen van het spel door de typische slapstickhumor die in de game zit. Het spel bevat veel dialogen van de acteurs uit de film zelf, wat zorgt voor extra herkenning. Het enige jammere is dat net als de film de game erg abrupt eindigt.

LEGO: The Hobbit

LEGO: The Hobbit is niet een simpele kloon van LEGO: Lord of the Rings. Natuurlijk zul je veel herkenbare dingen zien, maar er zitten wat extra gameplayelementen in om het toch weer nieuw aan te laten voelen. Ten eerste zijn er de minigames uit LEGO The Movie. Je moet af en toe een LEGO-item bouwen door snel het juiste missende stukje te selecteren in een ring van allerlei LEGO-steentjes. Hoe sneller je bent, hoe meer bonuspunten dat oplevert.

Ten tweede is er buddy-up. De bedoeling is dat je tijdens het spelen af en toe twee LEGO-personages aan elkaar moet koppelen om een superaanval te doen. Dit is alleen nodig om een extra stevig LEGO-blokje of vijand te verslaan, maar voelt niet echt veel sterker of erg nuttig. Er komen geen lastige puzzels voor die dit nodig hebben namelijk.

LEGO: The Hobbit

Nieuw is ook dat personages op elkaar kunnen klimmen en specifieke dwergen obstakels kunnen wegmeppen. Klein nadeel: personages zijn soms wat lastig te onderscheiden. Omdat alle dwergen natuurlijk even groot zijn, is het soms even lastig om uit te vinden welke dwerg je nodig hebt voor een specifieke taak die hij alleen kan uitvoeren. Gelukkig hebben de makers de groep meestal wel gesplitst, zodat je niet eeuwig aan het wisselen van personage bent, maar toch blijft het zoeken.

De laatste nieuwe toevoeging is het craftingsysteem. De wapens en dergelijke kun je upgraden door recepten te vinden, die dan weer in free-play te gebruiken zijn om de vele geheimen in missies te vinden. Dit keer heb je niet alleen de witte blokjes nodig, maar zijn er veel meer resources te vinden in de wereld. Dat is soms gigantisch irritant, want als je toevallig iets nodig hebt dan moet je weer zoeken naar bijvoorbeeld edelstenen, of je kunt terecht bij handelaren die graag willen ruilen tegen een andere resource.

LEGO: The Hobbit

Het hoofdverhaal is, zonder erdoorheen te rennen, in een uurtje of acht tot tien uit te spelen, maar daarna begint het spel eigenlijk pas. Heel Midden-aarde is de hub dit keer, met allerlei geheimen, extra opdrachten van bewoners en natuurlijk het herspelen van missies, maar dan in free-play. Door middel van kampvuren kun je het donker of licht maken, waardoor er andere opdrachten beschikbaar komen. Een arend zorgt ervoor dat je snel over de map kunt vliegen, zodat je je geen ongeluk loopt.

Recepten en resources zoeken, de geheime blokjes vinden en alles 100% halen gaat je weer vele uren kosten, maar daar staat LEGO dan ook om bekend: het verkennen van de hele wereld na het verhaal hoort er gewoon bij. Bij Lord of The Rings deed ik dat graag en heb ik het spel 100% uitgespeeld. LEGO: The Hobbit geeft dat gevoel ook. Ik ben er nog mee bezig om alles te unlocken, maar doe het weer met alle plezier om de onderste LEGO-steen boven te halen.

LEGO: The Hobbit

Het grootste nadeel is eigenlijk het feit dat LEGO: The Hobbit eigenlijk iets te vroeg uitkomt. Het derde deel van de film zit hier niet in en het zal over een tijdje als DLC worden, waarschijnlijk na het uitkomen van de film. Dat voelt wat zuur. LEGO: The Hobbit is voor de rest zoals de gehele franchise is: kwaliteit voor jong en oud. Kinderen kunnen problemen hebben met de verhaallijn en de stukken die er, net als in de film, uitgehaald zijn. Maar de humor, de vele dingen die te doen zijn na het uitspelen van het spel en de kleine toevoegingen maken LEGO: The Hobbit weer een franchise-waardige game.

+ Typische LEGO-humor - Derde deel wordt DLC 8
+ Genoeg te doen na het verhaal - Resources jagen soms langdradig

Gespeeld op PlayStation 4, ook beschikbaar voor PlayStation 3, PlayStation Vita, Nintendo Wii U, Nintendo 3DS, Xbox 360, Xbox One en pc.