Sorcery Saga: Curse of the Great Curry God

Een dungeon crawler waarin je op zoek gaat naar ingrediënten voor een legendarische curry om zo een currywinkel te redden van een overname. Dat is de opzet van Sorcery Saga. Gooi daarbij nog enkele compleet absurde personages en je beseft het al snel: dit moet wel Japans zijn.

De inleiding gaf het al aan: dit spel prijst het absurde de hemel in. Het verhaal wordt niet veel dieper dan deze opzet, maar blijft wel steeds vermakelijk genoeg om verder te spelen. De dialogen worden getoond aan de hand van handgetekende manga en zo blijft het altijd heel luchtig. Tot je een dungeon betreedt en je binnen de kortste keren onder de zoden ligt.

Spicy Curry
Sorcery Saga houdt je niet bij het handje. Het is misschien niet de moeilijkste dungeon crawler, maar door de rogue-elementen zal je toch enige tijd nodig hebben om alle mechanismen onder de knie te krijgen. Het moeilijkste element blijft uiteindelijk dat je al snel een uur verder bent met spelen zonder een enkele keer te kunnen opslaan. Dit dwingt je wel om slimmer te werk te gaan en minder risico's te nemen. Zo word je uiteindelijk ook effectief beter.

Sorcery Saga 1

Pupuru, de protagonist uit het spel, verliest bij elke dood al haar equipment dat ze op dat moment niet om het lijf had. Op sommige momenten in de dungeons kun je er wel voor kiezen om met je verzamelde gerei toch vroegtijdig te ontsnappen. Hier staat tegenover dat je de dungeon op dat moment nog niet voltooid hebt, waardoor je erna nog zal moeten terugkeren. Dit zorgt voor een risk-rewardsituatie waarbij je gegarandaard soms de foute keuzes zult maken.

Mixed Curry
Na een tijdje blijkt dat curry niet alleen zorgt voor een belachelijke naam voor een game, maar ook voor een gameplayelement uit diezelfde game. Je zal namelijk recepten vinden voor verschillende soorten curry. Als je ook de juiste ingrediënten hebt gevonden, kan je via curry on demand je eigen curry mixen en zo nieuwe krachten ontdekken. Het is geen vervangmiddel voor magie, aangezien deze ook in de game zit, maar je kan het eerder zien als speciale items die je helpen.

Sorcery Saga 2

Als je op zoek bent naar ingrediënten of net nieuwe en betere equipment wilt verzamelen, kun je steeds terecht in een speciale dungeon. Hier krijg je de kans om zonder de dreiging van sterke vijanden rond te wandelen en items te vergaren. Gelukkig is dit gebied elke keer anders, aangezien Sorcery Saga haast volledig random generated is. Alleen buitengebieden beschikken steeds over dezelfde lay-out. Onthouden achter welke hoek vijanden zich bevinden of waar een val ligt, haalt dus niets uit.

Mixed Bag
De humor en luchtige sfeer zorgen voor een aangename doortocht in het land van Sorcery Saga. De graphics daarentegen strooien hier toch wat roet in het eten. De handgetekende sprites zijn dan wel mooi vormgegeven, de 3D-graphics lijken wel op een oude PlayStation 2-game. Niet dat dat in een game zoals deze een grote impact heeft, maar het doet wel af aan de ervaring, al is het maar voor een klein deel.

Wat na een tijdje wel afbreuk doet, is de repetitiviteit van het spel. Niet zo bijzonder als je weet dat dit een typische dungeon crawler is, maar in Sorcery Saga wordt het wel storend wanneer uiteindelijk alle elementen in het spel zijn geïntroduceerd. Saai wordt het nooit, maar je zal je er zo nu en dan wel aan storen.

Als je twijfelt om Sorcery Saga: Curse of the Great Curry God te kopen, kan je je de volgende vragens tellen. Houd je van absurde Japanse humor? Houd je van een dungeon crawler die je niet te veel bij het handje vasthoudt? Ben je bereid de mindere graphics te vergeven? Indien je hierop overwegend ja antwoordt, mag je er zeker van zijn dat deze game je niet zal teleurstellen.

+ Geschifte humor - Niet bepaald tijdloze graphics 7
+ Arcade dungeon crawler-actie - Niet innovatief
+ Luchtige sfeer - Vrij repetitief