FEZ (PlayStation-versie)

Het is alweer twee jaar geleden dat we voor het eerst kennismaakten met FEZ. Het spel van gameszonderling Phil Fish dat beroemd werd door ruim voor de release al vele prijzen te winnen en dat de hoofdrol speelde in de documentaire Indie Game: The Movie. Nu, na twee jaar exclusiviteit op Xbox 360, maakt de game eindelijk de overstap naar PlayStation en dan ook gelijk naar alles wat Sony te bieden heeft. Heeft de game zijn charme weten te behouden?

Voor wie FEZ destijds compleet heeft gemist een kleine terugblik. In FEZ speel je met Gomez, een wezentje dat erachter komt dat zijn tweedimensionele wereld helemaal niet zo plat is en dat de wereld in groot gevaar is. Om de wereld te redden, moet hij op zoek gaan naar speciale kubussen die in kleine stukjes verspreid zijn.

De gameplay is simpel, geraffineerd en verslavend. Je doorzoekt de hele wereld, waarbij je zonder superkrachten of speciale trucjes de kubusstukjes moet vinden. Met een druk op de shoulderbuttons kun je de hele wereld een kwartslag draaien. Hierdoor vind je opeens een manier om hogerop te komen en die speciale doorgang te bereiken.

Wat FEZ ook heel goed doet is sfeer creëren door kleurgebruik. Elk deel van de wereld ademt een eigen sfeer uit. Van een zonnig deel in fel rood, blauw en geel naar een donkere regenachtige wereld in zwart en grijs, via een organische bomenwereld in groen en paars. De heel goede muziek op de achtergrond is hier overigens ook voor verantwoordelijk.

Wat in de PlayStation-versie van het spel al snel te zien is, is dat alle tweaks en upgrades netjes verwerkt zitten in deze versie. Het is gewoon het spel zoals je het kent van de Xbox. Toch zijn er ook een aantal kleine veranderingen die je misschien niet zullen opvallen, zelfs al heb je Xbox-versie ook gespeeld. Zo is het 'shit, mijn spel loopt vast en start opnieuw op'-grapje wat aangepast en zit het iets verder in de game. Ook kun je op de grote wereldkaart nu ronddraaien en inzoomen, waardoor het iets duidelijker is welk deel je bekijkt en met welke delen het in verbinding staat.

Om het gamegenot helemaal af te maken, heeft Sony dit spel ook nog eens niet alleen crossbuy, maar ook cross-save gemaakt. Met alle Sony-consoles in huis kon ik dus helemaal losgaan. FEZ heeft in totaal vier save slots, een voor elke console en een cross-save slot. Wie overigens PlayStation Plus heeft, heeft er vijf, want de online opslag telt hier niet bij mee. Hierdoor kun je letterlijk overal waar je maar bent het spel spelen. Het enige nadeel is dat wanneer je wilt overschakelen van PlayStation 3 of 4 naar de Vita, je wel verbonden moet zijn geweest met het PlayStation Network, omdat je anders je cross-save slot niet up-to-date hebt.

Na twee jaar is FEZ nog altijd niets van zijn charme verloren. Voor je het weet, word je weer meegetrokken in de sfeer en ben je weer als een malle blokjes aan het zoeken en je hoofd aan het breken om een weg naar dat ene blokje te vinden. Ondanks dat de overstap naar PlayStation twee jaar heeft geduurd, is het spel er niet makkelijker op geworden als je de Xbox-variant al hebt gespeeld. Ik heb mijzelf meerdere keren horen zeggen: "Oh ja, dat is dat stuk. Maar hoe kwam je ook al weer bij die doorgang daar?"

FEZ op PlayStation is voor mensen die het spel al op Xbox 360 gespeeld hebben nog steeds leuk en uitdagend. Voor mensen die het nog niet gespeeld hebben, omdat ze geen Xbox 360 hebben, dit is je kans. FEZ was geweldig en dat is het nog steeds.


Zie hier de FOK!games beoordelingsrichtlijnen.