Final Fantasy X|X-2 HD Remaster

Tien jaar geleden werd Final Fantasy X bekritiseerd om het feit dat het zo lineair is. Van Final Fantasy X-2 vond men dat het een rare en zinloze sequel was, vooral omdat het niet met de toon van de serie strookte. Nu zijn we echter de Final Fantasy XIII-games gewend. Achteraf blijken Final Fantasy X en X-2 zo slecht nog niet.

Square Enix staat al jaren bekend om het eindeloos heruitgeven van hun games. Toch moet ik ze nageven dat ze af en toe echt hun best doen voor zo’n heruitgave. Dat geldt ook voor dit pakket. Dit zijn niet simpelweg scherpere versies van oude games. Ze zien er misschien uit zoals in je herinneringen, maar de verbeteringen in beeldkwaliteit zijn verbazingwekkend (zie screenshots).

De grootste verbetering zijn de nieuwe texturen. Spira heeft er nog nooit zo goed uitgezien. Daarbij is het spel nu widescreen en hebben de menu's een make-over gekregen. Niets minder dan lof voor het werk dat Square Enix hiermee heeft verricht. Over de nieuwe modellen voor de hoofdpersonages ben ik minder positief gestemd. Met name Tidus en Yuna zien eruit als poppen. Ze zien er misschien scherper uit, maar zijn ook een deel van hun expressiviteit kwijtgeraakt.

Reguliere NPC's hebben geen nieuwe modellen gekregen, waardoor er nu een opmerkelijk contrast bestaat tussen die NPC's en de hoofdpersonages. De NPC's lijken wel van een ander planeet, met hun lelijke platte gezichten die geen details bevatten. Een ander probleem is dat de animaties van iedereen nog steeds van PS2-niveau zijn. Het is leuk dat een paar personages er beter uitzien, maar als ze zo houterig bewegen, gaat een deel van de illusie kapot.

Het verhaal en de personages zijn nog steeds intrigerend. Het is alleen jammer dat het er allemaal uitzien als een van die nagesynchroniseerde wasmiddelreclames. Aan de belabberde lipsynchronisatie is niet gesleuteld, waardoor dialogen er onbedoeld komisch uitzien. Had ons dan tenminste de optie gegeven om naar de Japanse stemmen te luisteren.

De soundtrack is geremixt. Een paar tracks zijn slechter dan de originele versies, maar veel klinken ook beter. Over het algemeen zou ik zeggen dat de soundtrack net zo goed is. Verder is er extra content in de vorm van twee filmpjes van grofweg een half uur. Het eerste filmpje toont wat de gebeurtenissen tussen X en X-2. Het tweede is een 'audio drama' dat potentieel naar X-3 hint.

Ten slotte is er Last Mission, een bonusmodus van X-2. De meiden moeten een toren in en daar bazen verslaan. Het interessante eraan is dat de gameplay veranderd wordt naar een rogue-like. Als je sterft raak je alles kwijt. Het voelt meer aan als een gek experiment dan een volwaardige toevoeging aan de game. Het is wel een leuk experiment.

Toch moet ik met een negatief puntje eindigen. Deze HD-remakes voor PS3 en PS Vita ondersteunen cross-save, maar geen cross-buy. Ik heb de PS3-versies, maar als ik ze op mijn Vita wil spelen moet ik het pakket nog een keer kopen. Dit zijn oude praktijken waar ik niet meer gediend van ben.

Wat ik met dit alles wil zeggen is dat de oude bekende problemen van beide Final Fantasy X-games niet verholpen zijn en dat niet alle grafische updates een verbetering zijn. Aan de andere kant zijn dit nog steeds hele goede games. Final Fantasy X vertelt nog steeds een relatief volwassen verhaal en heeft ongelofelijk veel post-game content. Het popidool-uiterlijk van Final Fantasy X-2 is inderdaad een beetje irritant, maar het heeft een van de beste JRPG-vechtsystemen ooit. Voor fans van het genre zijn beide games onmisbaar.

+ Spira en de menu's krijgen een ongelofelijke make-over - Lipsynchronisatie niet gefixt en geen Japanse stemmen 7,5
+ De games zijn nog steeds heel goed - Geen cross-buy, een beetje hebzuchtig van Square Enix
+ Bevat enorm veel content - Nieuwe modellen voor hoofdpersonages niet altijd beter