Plants vs Zombies: Garden Warfare

BRAAAAIIIIIINNZZ!!!!!!!! Plants vs Zombies: Garden Warfare is een spin-off van een van de beste tower defense games ooit. Naast een sequel op de mobiele platforms verschijnt nu dus ook een third person shooter op Xbox 360 en Xbox One. Kan de game het succes van het origineel evenaren?

Plants vs Zombies: Garden Warfare

Een van de leukste dingen aan de PvZ-games is het sfeertje. Het spel is niet serieus en pretendeert dat ook niet te zijn. Garden Warfare gaat hier gelukkig weer in mee. Zombies die flauwe briefjes sturen, de Engineer met zijn bouwvakkersdecolleté, het zijn kleine dingetjes, maar het maakt de sfeer gewoon ontzettend leuk.

Grafisch is het op de 360 niet geweldig, maar gezien de cartoony stijl maakt dat niet heel veel uit. De felle kleuren passen perfect bij de game en maken het ondanks de planten en ondoden die uitgemoord worden een vrolijk spel. Een game zoals Garden Warfare moet het overigens ook niet hebben van hyperrealistische graphics.

PvZ Garden Warfare

Waar de game het wél van moet hebben is natuurlijk de gameplay. En wat is die goed! PvZ: Garden Warfare heeft twee gametypes: Garden Ops en Multiplayer. In Garden Ops is het de bedoeling om samen met drie andere spelers een 'tuin' te verdedigen tegen verschillende waves van zombies. En als je, zoals ik, in random lobby's speelt, wordt dat echt één grote chaos. Toch heb je af en toe wel eens zo'n potje waarin alles goed gaat en dan is het heel erg leuk. Ik kan me voorstellen dat dit met een aantal vrienden voor een paar uur plezier gaat zorgen, maar toch zal daar niet de meeste tijd in gaan zitten.

De multiplayer bestaat uit een een tweetal gametypes: een klassieker, Team Vanquish en Garden and Graveyards. In Gardens and Graveyards moeten de planten hun tuinen verdedigen tegen de zombies. Het lijkt een beetje op Garden Ops, behalve dat je nu dus tegen andere mensen speelt en dat er geen waves zijn. Als de zombies een tuin innemen gaat de map verder open en moeten de planten hun volgende plek beschermen.

PvZ Garden Warfare

Niets is zo belangrijk als balans in een online shooter en gelukkig is die dik in orde. De planten bestaan uit de Peashooter, Sun Flower, Cactus en de Chomper. Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen en zijn zo in balans dat in de meeste potjes alle vier de 'classes' gebruikt worden. De Cactus is bijvoorbeeld een specialist op de lange afstand, maar op de korte afstand is hij een stuk minder effectief. Een Chomper kan daarentegen een zombie in één keer opeten, maar kan op afstand bijna niets en moet het dus van het stiekem van achteren aanvallen hebben. De Pea Shooter is dan weer redelijk gebalanceerd en is op zowel korte als lange afstand prima, maar blinkt nergens echt in uit. Als Sunflower ben je als het ware de healer van de planten en kun je beter proberen je teammaten in leven te houden, want zelf ben je niet echt sterk. De ondode tegenhangers zijn de Foot Soldier, Engineer, Scientist en de All-Star. Ook deze hebben weer allemaal hun voor- en nadelen.  Na een aantal redelijk simpele challenges krijgen de verschillende classes ook nog drie skills: denk aan het besturen van een drone, een granaat of een tijdelijke sprintboost.

PvZ Garden Warfare

Al deze characters of classes, het is maar hoe je het bekijkt, kunnen ook nog eens upgrades krijgen of andere wapens. Deze unlock je door stickers te verzamelen en die krijg je door pakjes te kopen in de in-game shop. Ik kan me voorstellen dat het bij veel mensen nu al begint te kriebelen, maar geen zorgen: de pakjes zijn alleen te koop met coins die je in-game verdient. Er is dus geen sprake van micro-transacties of pay2win. Des te beter je speelt, des te meer coins je krijgt. Ook krijg je bij het behalen van een aantal challenges speciale packs waarmee wat extra customization-opties krijgt.

Toch zijn er wel een aantal minpunten. Op het moment heeft de game slechts een beperkt aantal maps. Als je een paar uurtjes speelt heb je ze allemaal al wel gezien en dat is toch wel jammer. Gelukkig is er gratis dlc op komst voor de game. Ook is het jammer dat er geen splitscreen optie is of iets dergelijks. Het is dan misschien niet helemaal meer van deze tijd, het had perfect geweest voor deze game.

Heeft Plants vs. Zombies: Garden Warfare het shooter-genre op z'n kop gezet? Nee. Is er een enorme hoeveelheid content? Nog niet. Maar is het een ontzettend leuke game? Absoluut!

+ Heerlijke sfeer - Slechts vijf maps 8
+ Uitstekende balans - Online-only