Halo: Spartan Assault

Halo: Spartan Assault kwam iets minder dan een jaar geleden uit voor de mobiele telefoon, tablet en windows-pc. Deze top-down-shooter is een klein onderdeel van het Halo-universum en nu is de vraag of dit kleine deel ook tot zijn recht komt op de grote consoles, de Xbox One en Xbox 360.

Halo: Spartan Assault speelt zich af tussen Halo 3 en Halo 4 en laat je in de huid kruipen van een rekruut in training. Hij moet enkele historische missies bestuderen en niemand anders dan de speler zal de missies naspelen.

Halo

De game is een top-down-shooter die van origine gemaakt is voor de touchscreens van mobieltjes, tablets en pc's met Windows 8. De conversie van deze apparaten naar een controller lay-out is heel goed gedaan. De controls van het spel zijn voor de vaste Halo-spelers een bron van herkenning en dat is niet het enige. Het hele spel ademt 'Halo': van de wapens tot de voertuigen, vijanden en omgevingen waarin je speelt, het is allemaal herkenbaar als je bekend bent met de Halo-serie.

Helaas is er aan de game zelf weinig aangepast voor de console-versie. Ja er is een co-op toegevoegd, maar de missies zijn kort en krachtig, net als de singleplayer. Dat is niet heel erg, maar een missie duurt gemiddeld vijf minuutjes en dan ben je erdoorheen. Je zult dus niet echt lange gamesessies hebben en mocht je een 'moeilijke' missie hebben, dan ken je het level na twee keer proberen uit je hoofd en loop je erdoorheen. Er is dus weinig uitdaging in het spel te vinden. Om het spel toch enigszins uitdagend te maken, kun je de moeilijkheidsgraad opschroeven door handicaps in te stellen.

Halo

Mocht het echt niet lukken, dan kun je ook door middel van microtransacties bijvoorbeeld een 'eenmalig' nieuw wapen kopen, zoals een 'rocket launcher'. Dit wapen is maar voor één missie beschikbaar en daarna moet je hem opnieuw aanschaffen. Mensen die een hekel hebben aan microtransacties hoeven zich geen zorgen te maken, de game is op de standaard moeilijkheidsgraad zonder deze transacties goed te spelen.

Halo: Spartan Assault is een top-down-shooter die goed in het Halo-universum past qua feeling en looks. Helaas brengt de console-versie weinig nieuws en uitdagends met zich mee, waardoor de game voor eventjes leuk is, maar geen game is die je snel op de console opnieuw zal opstarten.

Gespeeld op Xbox 360, ook beschikbaar voor Xbox One en Windows (pc & mobiel).